Vi bor i en lägenhet med ganska mycket trapp. Skulle så gärna vilja måla den vit. Måste jag skruva ner alla spjälor för att måla/slipa? Och MÅSTE man verkligen slipa hela? Och vilken färg bör man ha? Tänkte låta mattan i trappen sitta kvar iallafall. :)
 
  • Trappa i lägenhet med träspjälor och handtag, samt mattklädd trappsteg som övervägs att målas vita.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med träspjälor och trappsteg som leder uppåt i en bostadsinredning, med en del räcken och en matta på trappstegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i lägenhet med träspjälor och ledstång, inredningsbelysning längs ledstången, grå matta på stegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har målat vår furutrapp vit med mycket gott resultat. Det är nu 5 år sedan
Vi skruvade loss spjälor och ersatte dem mot rör. Skruvade loss ledstänger.
35 år gammal trapp men räckte att tvätta ordentligt, matta ner ytan och grunda med spärrgrund-viktigt för att slippa genomslag
Slipade den grundade ytan lätt och rollade på lackfärg. Använde miniroller, 5-6 cm med kort lugg. Till trappen använde vi Jotun färg men har senare använt Rustas färg med lika bra resultat
Tror att du kan måla utan att skruva loss spjälorna men det blir betydligt svårare att passa alla kanter från riningar och få bra yta än om du har släta ytor att måla.
Våra trappsteg var väldigt slitna. Då vi ville ha mycket slit och repstarka trappsteg blev valet ett halkfritt laminat (ja det finns ) med trälister
Klar värt jobbet - trappen blev som ny och rummet blev betydligt ljusare
Lycka till
 
  • Gilla
Ciskingen
  • Laddar…
Tack snälla för det bra svaret! :) nu har jag lite mer info hur jag ska gå tillväga!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.