Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gissning av limtyp, borttagning tapet?

1. J
    Medlem · Västra Götaland · 38 inlägg

johs

Medlem
    Hej forumet!
    Håller på att renovera hus, och river ner lager efter lager av tapet och annat.. På en vägg fanns träpanel (som även den var övertapetserad..), och under den dök denna tapet upp.. Var inga problem att riva bort ett sjok, men limmet (antar jag?) är väldigt "fluffigt", som i en fintrådigt kladdigt fluff... svårt att beskriva, mina sökförsök ger inga träffar alls.. Inte helt lätt att fota heller tyvärr..

Huset är byggt ~69, om tapeten är från då eller senare vet jag dock inte, men det verkar vara det innersta lagret där och att döma av övriga väggar så har lager på lager vart en favoriserad metod, dvs troligen gammalt.

Som relativt ny i tapet & renoverings-svängen så är denna fluffiga rest inget jag sett innan, och min fundering är ju om det är något konstigt lim som man bör hantera försiktigt..eller är det bara mjukgörare eller nått? och om inte annat, tips på hur man smidigast får bort det (masonit-board under, gissar jag.. verkar det vara i resten av huset, 13mm masonit).

Nån gissning från forumet? Tack! :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tapet.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tapietlim.jpg

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 447 inlägg
    Det ser ut som Glasfibrer. Kanske någon form av väv för att jämna till underlaget innan tapetsering?

3. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 198 inlägg
    Tycker det ser ut som att tapeten har en väv i sig, ser i släpljuset ut som att den har typisk vävtapetsstruktur.

4. J

johs

Medlem
    Strukturtapet är det ja, eller iaf inte helt slät!

Ja, jag var också inne på att det är något glasfiberaktigt.

5. Bästa svaret

J
    Medlem · 9 781 inlägg
    Den typen av tapet med förstärkning av glasfiber användes för att dölja skarvarna på masoniten som var ett billigt materiel, spikad masonit hade en nackdel att röra sig och om det då var papptapet så sprack den i skarvarna, samtidigt så var den stark och höll ihop väggen. vanligtvis limmades med vävlim och sitter så in i H-E,. Har du plats så skruva dit en rotgips, 6 mm, du kommer att slita håret av dig annars för att ta bort lim och väv.

• Laddar…
  6. J

johs

Medlem
    Aha, ja så är det troligen! I mitt fall gick den lätt att dra bort på de flesta ställena i stora sjok, även om det finns en del limrester kvar. Men blir 6mm-gips på ändå, för man verkar ha satt igen gamla fönster på den väggen, så är rätt enorma skarvar som troligen blir omöjligt att få bra utan.. :)

Tack för inputen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.