Färg, Måla & Tapetsera
Silver78: Du kan matta färgen. Men provstryk litegrann och kolla om det sitter bra. Epoxi fäster bra. Slipar du - använd andnings och ögon skydd som skrivs ovan.
Långängensvillan: Vi har precis så, kallvit på väggar och lite gulare runt fönsterna. Ja jo man ser det om man kollar noga och är medveten om det men inget jag stör mig speciellt mycket på. Syns mest på dagen i dagsljus. Gardiner kan ju också göra sitt!
Kempa_swe: [citat] Helt rätt, man kan inte gå efter den gamla sägnen att dyrast är bäst. Det ser man även på tex kläder. Ett par jeans från hm för 400kr håller ca 1år medans ett par billiga noname för 149kr håller flera år. Samma gäller med nästan allt. Många märkes färger, olja mm tillverkas i samma fabriker som billiga märken som biltemas olja är samma som texaco, deras verktyg med
DiscoDuck: Pilligt att måla. Själv skulle jag behålla furun som den är. Lättskött, oömt och tidstypiskt. Möjligtvis lacka med inblandning av vitt. Annars: glöm inte shellacka kvistarna innan målning. Grundligt.
camelspin: Snabbt: Ev riv tapet/ alt skala skarvarna. Måla med en grundfärg på träfiberskivan/tapeten. Slaksa på tjockt med väv/våtrumslim. Spackla ev större skador. Upp med easy-cover. Kan bli toppen. Pass på så tapeten sitter kvar när den blir blöt. Snabbare om man kan: Skala skarvar, måla med en spärrande grundfärg, bredspackla Småjobbigt: Lokalisera reglarna och skriva upp 6 mm
Johan Gunverth: Jag har självt gjort några pluggningar på min faluröda fasad. Både avvecklade borrhål och enstaka gren.
Wannabe-snickarn: Behöver lite färghjälp. Håller på att bygga ett matbord som skall betsas och lackas. Var iväg till Lokala färgaffären med lite inspirationsbilder och kom hem med 3000-N efter deras hjälp. Vi tycker den dels är något för ljus men också går åt blått tror vi? Har ni någon idé på bättre brytning eller vilken färg som skall läggas till den gråa eller så? Eller bör det
Henningelvis: Jag har precis skurit bort två lager tapet på ett liknande ställe och tänkte spackla mot träet (spånskiva i mitt fall). Det visade sig att man lagt gips i skarven mellan gipsskivan och fönstrets fodring och den skarven hade spruckit och tapeten släppt. Då såg det ut ungefär som på din bild.
Nygge72: Hej, tänkte ge mig i slag att måla min betongplatta (husgrunden), men tänkte höra hur ”torrt” det måste vara för att måla en sån. Att ej måla i regn eller direkt efter regn är jag med på, men kan man måla typ 1/2-1 dag efter regn? De nya färgerna skall ju släppa igen fukt från plattan så tänker om det ej är så känsligt som när man målar trä t.ex?
Janus82: Om du pysslar med foto i utrymmet och inte vill bli störd av färgerna i rummet så är du ju i princip tvingad att gå på vitt trots att du inte vill. Det bör ju även gå bra med närliggande färger som ljusare grå eller beiga toner. Men om du går på någon kraftigare färg så kommer du bli påverkad av dem vid foto-arbetet och göra märkliga färgjusteringar.
tensiden: Välj rätt tapet. Ta något stormönstrat arts and crafts, så kommer du kanske undan med mer än om du tar en finrandig en.
Kerranm: Har ett rum med askpanel som ser ut ungefär som på bilden. Jag skulle vilja måla och eller tapetsera rummet. Hur gör jag?
Anna_H: Första bilden visar puts på vassmatta bredvid spånskiva. Detta får du aldrig ihop med bara bredspackel och renoveringstapet.
SannaLyckan: Hej, håller på med två stolar nu och undrar lite över underredet? Hur blev det för dig, är ni nöjda? mvh Patrik
Simon Says: Hej, Har en puts fasad som jag reparerat där det varit bom knack samt sprickor. Har reparerat genom att näta, grunda och putsa med C-bruk eftersom jag inte vet vad för bruk som användes när huset byggdes. För att få detta fint måste hela huset målas om såklart. De områden som inte är reparerade och kvar är ganska mycket, sitter jättebra men misstänker att de är målade med en
Jocke Best: Det där hade jag låtit vara nu. Tapeter är aldrig nåt man kan pruta för ändå. Tycker nån det ser för jäkligt ut så hade de ju märkt det även första gången om inget stod framför. Låt näste ägare köpa problemet
Mats-S: Frimåla :) Övning ger färdighet, efter en stund inser du att det blir lika bra och mycket mycket snabbare :)
Dr Jumping Jack: Det fina med slamfärg som Falu rödfärg och liknande färg är att du behöver inte skrapa. Borsta av och måla. Undvik akrylatfärger för det leder till skrapningshelvetet!
tensiden: Det vanligaste är väl att taklistens färg matchar taket, dvs omålat i ditt fall. Men sen om det får takhöjden att kännas lägre eller högre låter jag vara osagt.
Kesko: Kör på. Hade själv tänkt s6502-y från början men då jag har gul tegelfasad så hade det blivit lite för mörkt.
Hajjen: Som svar på din sista fråga så finns det grundfärger som är gjorda att fästa bra, t.ex. här: https://www.nordsjoprofessional.se/sv/produkter/primer/nordsjo/nordsjo-professional-haftgrund-supertack Tillägg: Men som Stefan skrev, tvätta ordentligt med målartvätt först i vilket fall
ClasseClas: Prova med en storlek mindre torxbits, t.ex. från TX20 -> TX15. Ibland kan det funka om färgen är hård.
Majzan91: [citat] Undrar om du har någon bild på hur resultatet blev för håller på och renovera trappen i min lägenhet med. Insåg nu att dom lagt en plastmatta på en plastmatta så misstänker att första plastmattan kommer bli svår o få bort så överväger o måla över den. Mvh My
Skarbring: Tack så mycket för svar, är inte erfaren alls inom el lära, men det är där elen till köket går. Räcker det med att dra ut säkringar och stänga av sen skära av en bit och byta ut med plast det som sticker ut? Att tillägga så är det en bostadsrätt om det har någon betydelse för elen