Marojo
Marojo: Väcker denna trådstart till liv. Också intresserad av denna färg men hittar väldigt lite skrivet om den. Någon som har erfarenhet eller vet mer exakt vad den består av bortsett från linolja? Har hittat säkerhetsdatabladet men där står inget speciellt.
1 svar · 1,8k läst
Johan.Abrahamzzon
Johan.Abrahamzzon: En slamfärg är en "i ytan oxiderande produkt" vilket betyder att färglagret blir tunnare och tunnare med tiden och att det yttersta kommer att släppa ( man blir röd om fingrarna när man tar på väggen ). Därför är det viktigt att ta bort allting som ligger på väggen som inte har samma kulör som den du vill ha, alltså din gråa kulör. Stålborste är verktyget. Inte rotborste eller
3 svar · 3,2k läst
·
D
darko86: [citat] Tack, det funkade jättebra att spackla över det med lite finspackel.
5 svar · 7,5k läst
·
T
TomasSchwarz: Såhär ser det ut, ska jag måla för hand precis ovanför övre kant tejpen med den gråa nyansen och sen när den har torkat måla med takfärgen? Har jag förstått det hela rätt ?
4 svar · 5,4k läst
·
D
DenMariae: [citat] Tack så mycket! :-)
5 svar · 3,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det tråkiga svaret är väl: Följ tillverkarens anvisningar för färgsystemet. Det är ju den färgmängden per kvadratmeter som de testat för systemet och vet något om. När jag har grundmålat med moderna färger så har alltid träet lyst igenom. Grundfärgen har varit rätt rinnig och inte så täckande.
2 svar · 2,0k läst
T
TDD: [citat] Du kan ta fönsterfärg på panel. Fönsterfärg har dock högre glansvärde men ska du måla hela stycket så spelar det ingen roll. Fönsterfärg brukar ligga på 30-45 i glans.
1 svar · 7,5k läst
K
Kålly: Slipat en furutrappa nu och är nästan helt färdig med stegen. Ett litet irritationsmoment är bara att det är små fläckar i trät som vägrar gå bort hur mkt man än slipar. Är det missfärgningar eller är det lack kvar? Jag har gjort fiberresning men våt trasa och trät verkar suga bra och ingen direkt yta som ser lackad ut på fläckarna, dock lite glansigare på men som sagt suger
0 svar · 3,0k läst
·
S
sinuslinus: Trappan är i furu. Antagligen är stegen bara spikade och förbanden har blivit lösa över tid. Stämpa upp sättstegen underifrån och skruva dem i planstegen. Är det för mycket glapp så kan du sätta skruvlister in hörnet mellan sättsteg och plansteg medan du stämpae. Se till att de ligger emot mitt på plansteget. Bäst är att göra jobbet under vintern när träet är som torrast.
3 svar · 4,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Min erfarenhet så här långt indikerar också linoljefärg som det minst dåliga alternativet för utomhusmiljö. Det är enklast och bäst. Både att måla och att underhålla. Inget skrapande och inget klydd med särskilda grundoljor eller grundfärger vid underhåll.
6 svar · 20,8k läst
S
SpjuteViking: Typ något ditåt. Men det verkar vara i pulverform Här är länk https://www.cometcleaner.com/household-cleaning-products/comet-classic-cleaner
10 svar · 9,2k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Rugga gjärna upp ytan först. Staffan
1 svar · 2,2k läst
·
K
KTM950: Stort tack! Det bli en blandning, jag slet bort tretexen på en vägg, där blir det ny 12 mm gips. På de andra får jag inte bort tretexen på grund av värmepump mm så där blir det nog renoveringstapet i så fall.
2 svar · 7,3k läst
·
B
byggarala: [citat] Jag är nöjd om det är samma nyans, resten får jag leva med :)
4 svar · 7,5k läst
A
aweste00: Jo, jag förstår att det blir svårt att få bort fläcken helt och hållet. Det finns många mindre fläckar med den här blir ju ganska dominant... Får prova mer nafta sen!
2 svar · 2,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja visst ja! Och solen står ofta strax under horisonten, och lyser upp mot taket. Tänkte inte på det :cry:
6 svar · 2,8k läst
T
TDD: [citat] Absolut måla först, tänk på att måla in på väggen som du sen ska tapetsera. Tapeten blir sen din kant och snyggast så. Du målar bara in i hörnen och bit in på tapetväggen.
2 svar · 1,1k läst
H
Hans123: Tack, då behöver jag inte vara orolig att fortsätta arbetet med att tapetsera om.
3 svar · 1,4k läst
·
T
TDD: [citat] Set inte ut som det är tapeten som släppt utan underlaget. Pröva och ta en brytbladskniv och skär bort det lösa, runda av hörnen i det hål det blir, skrapspackla några gånger med gipsspackel och sen måla. Du kan pröva spruta in våtrumslim med kanyl. Blir småhål men det kan funka.
1 svar · 2,6k läst
·
A
alcsverige: Men det konstiga är att det är jämt och fint under..
2 svar · 7,0k läst
·
Jiji
Jiji: [citat] Jag målar bara med den när jag målar väggar och tak. Den är lätt att jobba med och funkar fint ihop med min lungsjukdom. Blir härlig yta. Om man har en roller med lite grövre yta blir det nästan som en putsad effekt.
6 svar · 5,4k läst
Oldboy
Oldboy: Ja, det är häftigt. Vet inte om det går att bygga underifrån. Om det mot förmodan går så lär det nog vara besvärligt.
3 svar · 1,4k läst
P
p950nlu: Hej Jag har haft en firma som monterat en takstege, och de tyckte att en del av taket behöver målas om. Jag hade själv aldrig sett det och håller med om att det ser inte bra ut, men så superrostigt är det inte. Det är bara målning, de ska inte byta ut några plåtar. Fick denna offert, jag tycker på rak arm att det låter dyrt. Jag har inte fått specificerad hur stor del av kostnaden
0 svar · 5,0k läst
F
farmenqristina: Hej! Jag håller på med ett nybygge med diffusionsöppna innerväggar. Samtliga väggar är klädda med plywood+gips. Jag har betonggolv och kommer avsluta väggen utan golvlister, som en förstärkning har jag satt en 25 cm "sockel" i mdf närmast golvet, vilket ger en vägg som är helt i liv, men med olika struktur. För att skapa en homogen yta innan målning samt minska risken för
0 svar · 2,7k läst
D
Dsl: Delar av vårt hus (lite fasad, fönsterfoder och dörrar) är målade i en grön nyans med en alkydoljefärg från yunik som tidigare ägare lämnat en slatt av. Har använt denna slatt i över 10år när något behöver målas/bättras men nu är den snart slut. Behöver alltså ersätta den men hittar inte denna typ längre. Jag gillar verkligen att måla med den, den är dryg, lättmålad och
0 svar · 2,2k läst
S
Stefan1972: [citat] Fel? Det var så man gjorde förr eftersom man även då visste att brädor rörde på sig. De flesta kaklade underlag då var bakvänd masonit.
9 svar · 2,4k läst
·
B
BosseHansson: Då skulle jag vänta ett tag, frågan är om det är en tätfärg du har. Ofta vill man att källarväggen skall få andas och då använder man silikatfärg.
6 svar · 784 läst
·
G
Gjutjärn: [citat] Tack! Ja det känns kanske bäst så? Att måla den i samma som huset blir ju konstigt kanske utan att man har vitt runt fönster mm. Tack för din input :)
4 svar · 4,2k läst
·
A
Alexn72: Min tanke är att det nog är bättre att enbart satsa på något som håller ihop putsen. Gipset lär knte göra så mycket mer än att separera de 2 materialen. Förr i tiden hade man vassmatta att putsa på... I ditt fall är det frågan om du inte skulle köra på putsnät istället för gips. En gipsskiva är inte jättelätt att få putsen att sitta på...
4 svar · 6,9k läst
nino
nino: [citat] Brukar ha grundad väv och då brukar det räcka med 2ggr, men ska tänka på det
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.