Färg, Måla & Tapetsera
Bo arnold: Det måste vara för lite lim på tapeten men hur kan du ha så fuktigt sådana bubblor brukar komma när man tapetserar om på dåligt uppsatta tapeter och limmet ännu inte är torrt. Sedan brunkar det sträcka sig igen vl målare brukar säga att har det varit slätt så blir det det igen när limmet torkat. Detta gäller vanliga papperstapeter. Med easy up måste man riva bort allt löst noga
Staffans2000: Då har jag uttyckt mig otydligt. Allt bart trä skall målas med rå linolja tills trät är mättat. Är det redan färg på vissa delar kan du säkert vänta tills färgen flagnat, vilket den säkert gör ganska snart, eftersom vagnen inte var gjord för att stå ute hela tiden. Men utan en impregnering kommer den att ruttna snabbare än med. Som vanligt gäller regeln även här: -gott
KattaJo: Hej! Jag är spekulant på en lägenhet byggd i slutet av -60-talet. Den behöver i princip helrenoveras. Det luktar unket och ev rök då man kommer in och inga fönster är öppna. Kan man bli av med denna lukt om man målar och tapetserar?
Keiller: För det priset är det väl bara att prova? Jag har största Boschsprutan för bortåt tredubbla priset och den gick bra att använda. Nätansluten så den är väl inte att jämföra direkt med den Parkside du funderar på. Jag målade om garaget utvändigt med Boschen. Färg direkt ur hink till sprutbehållaren sen var det bara att blåsa på. Inget färgdamm att prata om. Enda nackdelen är
blackarrow: Det blev inköp av Trestjerner halvblank golvfärg som även går att använda på trägolvt och trämöbler. Vattenbaserad, polyuretanförstärkt. Fast nu blir jag lite skeptisk till vattenbaserad kvist- og sperregrunning. Tyckte två av skivorna kändes lite feta och slipdammet liksom fastnade i fingrarna. Torkade av med rödsprit [bild] [bild] Kanske oljebaserade spärrgrund skulle vara
Patrik1968: Tack för era svar! Då börjar jag med att slipa rent...:sweat: Jag har ingen som kan galvanisera ramen (lämna in den) så följande är planen,: 1) köpa tinner för att rengöra+slipa rent 2) spraya med följande produkt: https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostskyddsprimer-2000028154 3) slutföra med
TDD: [citat] Glans skiljer sig markant mellan våtrum och övriga rum i bostad. Våtrum är 20 glans och uppåt. Det tak du visar utanför har från 1-3 i glans och grängat tak.
TDD: [citat] Slipa väggen först med 100 papp och helst rund slipplatta. Sen skrapspacklar du hela väggen, 1-2 gånger, slipa igen med 120 papp med rund slipplatta och sen måla.
Duttarmajster: Vilken typ av färg på vilken typ av plåt? På våra gamla fönsterbläck i omålad koppar går det ju att göra massa saker. På moderna billiga lackade bläck så är ju risken att man skadar lacken större. Tips är att kontakta firman som tillverkat färgen eller återförsäljaren. T.ex. Nordsjö hade i alla fall tidigare en utmärkt kundsuppport där man kunde få väldigt bra och kunnig
Etrompa: Lät nyss få (nåja, inte var det gratis;) renoverat vardagsrummet (fastprisavtal). Det vi hade specificerat målades, tapetserades etc. I vårt fall väggar, tak, snickerier, fönster, element + bakom. Förväntar mig inte att taket målas, bara för att väggarna målas;). Däremot hade vi vissa delar vi kunde välja till, eftersom vi inte visste om vi ville ha det med eller inte. Bra o
Jhgffd: Funderar på att låta en firma tvätta och måla mitt betongpanne tak, byggt -92 Är det ngn som har erfarenhet?
Kalleklove: [bild] Känner någon igen denna tapet? Vi tapetserade ett rum runt 2010 och sedan har våra katter klöst sönder delar av den. Älskar denna och vill gärna reparera vårt rum,
D-byggahus: Hej, Min första post här. Har förut haft god nytta av gamla trådar på den här sidan, men nu hittar jag inte svaret på det jag funderar över bland gamla poster. Jag har en fråga om takfärg som spricker. Flyttade in i huset för ett år sen, och just innan hade tidigare ägarna fixat ett fuktproblem: vatten från balkongen över vardagsrummet hade trängt ner och skadat vägg och tak i
Slägggan: Frågan är om du inte ska prova att spackla över limmet (ett litet område) och se om det lossnar eller sitter kvar. Då slipper du momentet att måla med oljebaserad färg.
tensiden: Det kan vara, men behöver inte vara samma färg. Rusta, Jula, ICA med flera arbetar förmodligen på samma vis. De ser behov av en produkt de tror kan sälja. De skickar ut förfrågningar till leverantörer om de kan leverera vara x enligt specifikation y. Sen väljer dom den med bästa anbudet. Så bara för att Flügger tillverkat, behöver det inte vara enligt deras bästa recept.
salvora: Jag har gjort ett eldstadsplan till en braskamin av 3 mm vanlig obehandlad stålplåt. Vilken typ av färg är lämplig att lacka med? Jag vill ha en halvblank svart yta som ska tåla att gå på och det skräp som hamnar framför en kamin.
TDD: Slipmantra: Bredspacklad yta, rund slipplatta. Remsor på gipsskivor, slipkloss. ♥️
TDD: [citat] Alcro v-mill till snickerier. Disclaimer, har du barn? Jag har också haft matt färg på vägg och det matchar inte med barn. Bara du nuddar väggen så blir det märke, går knappt att tvätta bort och då tvättar du istället bort färgen.
TDD: Hade valt alternativ 2. När du skär tapeten så var försiktig när du trycker bladet mot väggen att inte komma för djupt ner i materialet.
Ville_Vessla: [citat] Haha, tycker precis tvärtom , har kritvitt på foder och socklar samt elgrejer och den gulare på väggar. Finns nog inget rätt svar. Gillar att det bryter av att socklar är vitare, målade även om i köket och luckorna som var av den gulare sorten(som jag inte rörde) blev snyggare när stommen och sidorna blev vitare.
torpida: Hej Jag har nyligen köpt ett torp från förra sekelskiftet. Jag ska tapetsera och måla om i vardagsrummet. Taket (träpanel), lister och fönsterfoder är idag målade i en blank (lack?)färg, som inte är helt vit, utan lite gulare. Målat för mer än 20 år sedan, men kan vara ännu äldre. Alla säger ju att man ska måla snickerier halvblankt, och tak i en matt färg. Men jag gillar den
Silver78: Jag skulle vara restriktiv att måla med färger som inte är diffusionsöppna om det finns risk för inträngande fukt. Frågan kan vändas. Hur torrt och varmt är det? Att spackla och måla med färg som inte är diffusionsöppna kan innebära att fukten kryper uppåt under färgen. Har du en diffussionsöppen färg så är dess negativa egenskap att den är svårare att hålla ren. Ett
samlarpådetmesta: Hmm... Det är väl egentligen bara ni själva som kan svara på vad ni ska ha för kulör. Det vet ju varken forumet eller säljaren ;) Däremot kan säkert få bra tips om färgtyp. När ni nu märkt att den första färgen var för gul så kan ni ju alltid ta med lite färgprover hem som är mindre gula tills ni hittar något som passar.
ratax: Ska måla om köksluckorna. Köket är från början av 1990-talet. (Se bild) Vi har färg och lack hemma sedan tidigare renoveringar men undrar om det fungerar bra för köksluckor, då de utsätts för mycket fett/flott. Färgen är Jotun lady täckfärg för träsnickerier och lacken är Alcro vattenburen klarlack för träytor inomhus. (Se bilder). Är medveten om att underarbete krävs
Marojo: Väcker denna trådstart till liv. Också intresserad av denna färg men hittar väldigt lite skrivet om den. Någon som har erfarenhet eller vet mer exakt vad den består av bortsett från linolja? Har hittat säkerhetsdatabladet men där står inget speciellt.
Johan.Abrahamzzon: En slamfärg är en "i ytan oxiderande produkt" vilket betyder att färglagret blir tunnare och tunnare med tiden och att det yttersta kommer att släppa ( man blir röd om fingrarna när man tar på väggen ). Därför är det viktigt att ta bort allting som ligger på väggen som inte har samma kulör som den du vill ha, alltså din gråa kulör. Stålborste är verktyget. Inte rotborste eller
darko86: [citat] Tack, det funkade jättebra att spackla över det med lite finspackel.