G
gbgustaf: Oftast har väl de egna barnen blivit stora innan träet har blivit dåligt. Men så här skriver Hags, en av de största tillverkarna, på sin hemsida: Vi använder oss idag av skivmaterial såsom Plywood med avsedd kvalitet för utomhusbruk och HPL – High Pressure Laminate – som används där kvalitetskraven är extra höga. HAGS trävirke består i huvudsak av tätvuxen svensk fur,
1 svar · 1,3k läst
J
Joho89: [citat] Tack för svar och tips! Ska fråga lite på den lokala färghandeln också.
9 svar · 4,2k läst
R
RoBo: Helt rätt. Men anser nog att det inte finns någon riktigt bra spärrfärg. Men som sagt hantverkarna skulle påtalat detta.
6 svar · 2,3k läst
N
neo11: Vad är kvalitets silikatfärg? Den bästa är från keim, Behövs ingen primer. Nr 2 bästa är webers silikatfärg, Behövs ingen primer. Svårt att åtgärda i efterhand.
1 svar · 1,1k läst
Bo arnold
Bo arnold: Är nog inte särskilt slipbart om det är skum att slipa sönder ytan är nog inte så bra färgen har bra vidhäftning ändå om det är en ren akrylat
8 svar · 7,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: 1 lager grundfärg 2 lager täckfärg
1 svar · 941 läst
·
A
arasmus: Jag velar mellan att antingen sätta renoveringstapet och sen måla eller sätta en helvit tapet. Vad tror ni blir finast? Eller rättare sagt, är merarbetet med att måla motiverat?
0 svar · 692 läst
T
TobiasStockholm: Skapat en ny tråd med fundering/fråga kring resultatet Tar gärna emot synpunkter https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-haer-acceptabelt-tapetserat.389531/
4 svar · 6,2k läst
P
Plåtis22: (y)
14 svar · 4,6k läst
P
14 svar · 4,6k läst
Jiji
Jiji: [citat] Tack!
9 svar · 5,5k läst
L
Lerhol86: Hej! Någon som använt denna: https://traditionell.shop.textalk.se/sv/farg/linoljefarg/gysinge/behandling-tvatt-tillbehor/skonsam-fortunning-222.html, istället för terpentin för att halvolja fönster vid renovering? Några åsikter? Tack!
0 svar · 981 läst
I
ile: Färgen är Flügger Wood tex Opaque Täcklasyr. Det vita är inget problem för de hade inte påbörjat de detaljerna ännu så det röda stänket ska strykas (infon var mer för att betona att regnet påverkade) idag, när vädret är bättre är de igång och målar om mycket av det som gjordes igår
7 svar · 3,1k läst
·
K
Keld: det blev fel, glöm
1 svar · 1,8k läst
Stajnich
Stajnich: Hej! Gammal tråd.. Men jag undrar lite vad för färg som du målade murstocken med sen? Och målade du rakt på murstocken då eller hur gjorde du? Har en öppen spis med en tapet på som ser putsad ut, men det är som sagt en tapet. Efter att ha installerat en kasett i öppna spisen så fick de gå in i väggen ovanför spisen - murstocken. Därför är det nu en stor rektangulär där tapeten
4 svar · 16,5k läst
G
gone_fishing: Tror inte det blir bra utan att tvätta först (som jag gjorde) Lacknafta, skrapa av yta, våtslipa med tex 360 papper, torka med T-sprit sen hårdvax
1 svar · 4,1k läst
Simon Lessing
Simon Lessing: Aha, jag trodde att spärrgrund och grundfärg var samma sak? Tack!
3 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Sånt där varierar lite mellan olika typer av färger så det bästa är ju att höra med sprutlackerarna vad som gäller för just deras färg. Men det finns ju en anledning till att man brukar välja en blankare färg till snickerier och då särskilt i kök. Så här skriver Alcro om sin Servalac matt, glans 10: [citat]
3 svar · 5,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag har några gånger köpt Osmo hårdvaxolja från Adelsberger Holz, https://www.adelsberger-holz.com/ Senast för tre år sedan. Vill minnas att de hade bra mycket bättre utbud och priser än vad som fanns här hemma. Så här såg räkningen ut då: [bild] Jämför med https://www.pricerunner.se/pl/1300-4501173/Maalarfaerg/Osmo-3040-Haardvaxolja-Vit-2.5L-priser
1 svar · 1,6k läst
·
P
polarsson: Det blir nog bra, njut av de fina portarna :cool:
1 svar · 1,5k läst
B
bud: @hammeron Ja, det vore ju märkligt annars. Akrylaten drar med sig allt ner till fibrerna och man ska ju inte behöva ha kirurgisk precision eller byta panel bara för den saken.
6 svar · 5,7k läst
N
Nygge72: [citat]
2 svar · 1,6k läst
N
2 svar · 1,6k läst
RACS
RACS: En gammal tråd, men problem med ojämna underlag består.. Jag har bredspacklat några gånger glasfiberväv med gott resultat; men har sett att det numr finns en produkt som är tänkt för just sådan reparation och man kan välja nyans samtidigt.. Men jag har inte prövat och har heller inte hört någon som prövat: En slags mineralfärg från Jotun som lär ska jämna ut dåliga ojämna
17 svar · 51,3k läst
fatsug
fatsug: Ja, mycket praktiskt. Fick idén här på Byggahus. Bättre bild: [bild]
11 svar · 9,8k läst
·
I
Interista88: Mmm....
11 svar · 4,2k läst
·
H
Harald Blåtumme: Kul att det funkade! Man blir inte glad direkt när det strular med dylikt...
8 svar · 9,4k läst
P
Polgarsson: Tack för fina svar!
3 svar · 4,0k läst
·
Tokslut
Tokslut: [citat] Japp, det var Alcro Bestå
23 svar · 18,4k läst
·
M
-MH-: Inga problem att förvara mina vattenlösliga färger ett år i originalburk (plast), stående som de är. Men de med nafta bildar en hinna uppe på, oavsett hur väl jag har stängt locket. Funkar upp-o-ner metoden på dessa oljefärgsburkar med nafta som lösningsmedel? Blir det inte hinna i botten då? Och hur kladdigt blir inte locket... ? @Micro
9 svar · 15,9k läst
L
Lisa Pyssel: Självklart har jag frågat, men de återtar det inte eftersom det är monterat. Bordet alltså inte köpt på IKEA.
2 svar · 1,7k läst
Silver78
Silver78: Du kan matta färgen. Men provstryk litegrann och kolla om det sitter bra. Epoxi fäster bra. Slipar du - använd andnings och ögon skydd som skrivs ovan.
6 svar · 17,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.