Hej!

Bor i ett gammalt hus med många mer eller mindre snygga tidigare renoveringar. Huset har många fina detaljer som kanske inte riktigt respekterats. Första delen av huset är byggt 1890 och sedan har det byggts på och fixats med i etapper.

Nu tänkte vi att det var dags i alla fall att börja fixa med ytorna inomhus. Ta ner gammal knottrig tapet, spackla och måla fint. Är inte intresserad av att gipsa om innerväggarna med undrar vad jag ska göra med vissa speciella etapper.

Tips tages tacksamt emot. Funderar på att använda renoveringstapet enbart på vissa ställen men planen är att bredspackla och sedan måla.

Närbild på en gammal vägg under renovering med avlägsnad tapet och synliga spacklingsskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i gammalt rum där knottrig tapet tagits bort, med stege vid fönster.
Skapa konto
Gammal skadad vägg med avflagad tapet och synlig isolering genom hål i väggen.
Skapa konto
Gammal knottrig tapet och snickeridetaljer i ett äldre hus som fångar solljus och skuggspel.
Skapa konto
Renoveringsrum med delvis borttagna tapeter, synliga väggdetaljer och renoveringsmaterial på golvet.
Skapa konto

Med tanke på hur underlaget ser ut och att materialen växlar så kan du få problem med sprickor om du bara bredspacklar då underlagen rör sig olika efter fuktighet och temperatur.

Jag hade nog börjat om från grunden och tagit bort alla renoveringslager tills jag nått "originalväggen" och sedan kört vidare därifrån.

• Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Första bilden visar puts på vassmatta bredvid spånskiva. Detta får du aldrig ihop med bara bredspackel och renoveringstapet.

• Gilla
Tchar och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.