I
Interista88: Fråga i din färgbutik. Ingen Rusta färg bara
5 svar · 1,8k läst
·
P
PFA: [citat] Jag är medveten om det. Valde AquaBed som Hornbach har. Baksidan av listen ska fuktas genom en lätt dusch. Fäster utmärkt på ren gips (pappen), men sämre på spackel. Där jag har spacklet kvar (torrt) har jag nu satt upp hörnlisterna med PL600 med en lätt fördusch. Bara att hoppas på att det funkar. Så länge de sitter kvar vid efterspackling så borde det fungera tycker jag.
4 svar · 5,1k läst
·
B
Bilrog: Vi rotar runt här och där i sommarhuset och hittar därmed tidsavtryck lite överallt. Och i det här fallet ett stycke tapet ute i brygghuset. Troligen hamnade den där under en storrenovering på sextiotalet. Någon som har en spaning om vilket årtionde den kan härstamma ifrån?
0 svar · 3,5k läst
·
Niclas Glysing
Niclas Glysing: Här är resultatet av trappmålningen. Blev rätt nöjd faktiskt. Tack för all hjälp!
9 svar · 2,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Alcro kraft är suverän, luktar och kostar men fungerar.
5 svar · 3,1k läst
·
J
JohanVSF: Det blev medium så man får väl se hur det blir. I värsta fall drar jag på ett till lager med den grova.
4 svar · 1,7k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Värme.
1 svar · 1,6k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Jag föreslår att du laddar upp en bild på hur just din fönsternisch ser ut, för annars är det svårt att förstå vad som kan göras.
1 svar · 1,9k läst
R
RichardRR: Lyfter en väldigt gammal tråd. Enligt min målare som precis har målat tassar och takfot är det skillnad på S0502-Y och 0502-Y, där S0502-Y ska vara gulare i färgen. Baserat på detta valde vi 0502-Y som då enligt honom ska vara vitare (fanns ej färdig utan fick brytas).
10 svar · 41,3k läst
M
Maria1995: Hej Tack för din typs , hur kan vi få kontakt med snickers? Har du idé? mvh
2 svar · 4,9k läst
I
Interista88: Jag tog/fick en slags golvlack av färgbutiken. Än så Länge ser bordet lika fint ut, ngr år senare
8 svar · 28,4k läst
·
Silver78
Silver78: Det kan lika gärna vara en gammal vattenskada från en läckande panna. Knacka bort. På med kcbruk Vänta minst en vecka innan målning med silikat eller kc-färg.
9 svar · 8,9k läst
·
D
Danie_K: Håller på att göra om en del av ett garage (fd förråd) till verkstad och har nu ett 33m2 stort sedan innan isolerat utrymme med världens fulaste spånskiva på väggarna (ojämna bitar, stora hål etc). Det kommer stå 'kallt' på vintrarna då det kostar för mycket att hålla värmen där inne, kommer nog dock att ställa in en elbjörn med termostat och hålla lite kyla borta. Tanken var
0 svar · 1,4k läst
R
Roddare: Kan man måla på en folierad spånskiva typ hyllplan, i såfall vilken typ sv färg?
0 svar · 3,6k läst
A
AnetteL: [citat] Nej, trodde i min enfaldighet att färg bara var att måla på.. Hade bråttom och skulle bara få det gjort. Vet att man grundar trä men har aldrig målat på puts förr. Står på burken att man ska använda primer utspätt med vatten då det var ett ganska sugande material. Så dumt att inte läsa innan. Går det att rädda på något vis?
3 svar · 4,7k läst
·
T
topmount: Finns lösa burkar att köpa. Använder det av två anledningar, dels är det skönt att inte klättra runt med stor hink och dels kontaminerar man inte ursprungsburken med skit. Hur mycket färgen torkar i burken är ju beroende på fri luftvolym. Alltså torkar färgen fortare i en halvtom burk. Att lägga lite gladpack/ninjaplast över färgen hjälper också
5 svar · 4,3k läst
·
S
Sfrepe: [citat] Har faktiskt ingen aning, men har båda sorterna och törs nog påstå att den är dubbelt så tunn som en vanlig, //Fredde
34 svar · 11,1k läst
·
M
Mamma-Sara: [citat] Stort tack! Då vet jag hur jag kan gå tillväga. Vänligen Anna-Sara
8 svar · 28,3k läst
S
Sfrepe: Finns iallafall att köpa på burk, spray vet jag inte.., heter sikkens carat men kostar runt 5000kr litern
1 svar · 3,2k läst
·
Music Man
Music Man: [citat] Tanken är att lägga klinkers
2 svar · 3,0k läst
M
Mamma-Sara: [citat] Hej! Hur gjorde du till sist? Står inför samma situation. Spjälkar strukturtapet på masonitskiva. Hus byggt 1945. Träbjälklag med masonit. Tidigare tapetserad eller målad med linoljefärg. Tog du ner all tapet? Satte du väv? Och målade du sedan med vattenburen färg? Vi har även funderat på Matt linoljefärg för å måla med en färg som verkat fungera på underlaget tidigare.
37 svar · 58,7k läst
S
sepani: Vi funderar på att måla grunden på vårt hus byggt 1974. Huset har källare och en "hög" grund, som består av putsad siporex. Frun har sett en grund i mattsvart, som jag tror kan vara struken med kallasfalt. Jag är tveksam till en sådan behandling då jag inte vet om den "andas"? eftersom vi använder källaren som boyta menar jag att det är viktigt. Vad har ni för tips om behandling
0 svar · 722 läst
ricebridge
ricebridge: Visst fäster det utan problem, men du bör köpa färg av bra kvalitet, för masoniten suger åt sig nåt så inibomben. Några ställen med masonitklädda väggar här i detta huset har jag fått måla sådär 5-6 gånger innan det blev målad yta. Om du ska ha den som fotobakgrund enbart, böj upp en bit masonit men klä den sen med vitt tyg (helst avtagbart så du kan tvätta det mellan
4 svar · 6,0k läst
P
Putte 9497: [citat] Huntonitskivor borde bli dyrare än gips men faktum är att gips kräver spackling och färg. 38 tkr extra känns väldigt dyrt. Tjäna in dessa pengar och gör jobbet själv?
1 svar · 2,4k läst
2
2hjul: [citat] Det var när jag spacklade. Nu använder jag täta skyddsglasögon och det känns mycket bättre nu .
3 svar · 1,8k läst
J
JohanVSF: Som jag förstått det ska man alltid spackla _efter_ spärrfärg, annars riskerar man att låsa in fukten från spacklet.
1 svar · 1,1k läst
A
almfot: Utvändigt borde en vanlig fönsterfärg för utomhusbruk användas och på insidan finns snickerifärger för inomhusbruk. De olika tillverkarna har lite olika benämning men det finns ofta snickerifärger för avställningsytor som är lite hårdare och tåligare(typ lackfärg) och sedan vanlig snickerifärg för lister med mera. Båda funkar för invändig fönstermålning. når vi målade
4 svar · 1,7k läst
T
TobiasStockholm: Kan tillägga att jag nyss kollade till hur det, gick och de två ytterligare sovrummen som han tapetserat vidare, visserligen med en något ljusare tapet men i samma serie, har han fått till skarvarna betydligt bättre så att de knappt syns. Så uppenbarligen går det om man anstränger sig lite för att få till skarvarna snyggt.
29 svar · 9,3k läst
·
T
Turbo_Tail: [citat] Det var nog mera som ett allmänt konstaterande - lacka inte ett målat trägolv. Men det kändes nog som den anställda inte direkt satte ner sin själ och hjärta i svaret...
3 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.