Hej!

Jag har bestämt mig för att göra något åt taklisterna i ett av sovrummen. Rummet har furutak som inte är målat utan träfärgat, och för tillfället har två av väggarna ganska breda vita taklister medan de andra har smalare lister som ser ut höra ihop med taket. Mitt mål är att försöka byta ut ett par av listerna (troligtvis de vita) för att få ett mer enhetligt resultat, utan att få rummet eller takhöjden att kännas mindre/lägre. Jag funderar därför på om jag borde ha alla lister i en naturlig träfärg som matchar taket, eller vita, alternativt måla dem i samma färg som väggarna (ljusgröna). Har spenderat ganska mycket tid nu på att leta inspirationsbilder på träfärgade och målade taklister, men jag hittar inte så mycket. Färgen vit verkar vara väldigt populär.

Min fråga är därför om det finns någon här som har furutak och isåfall hur ser dina taklister ut? Vad passar bäst för att maximera takhöjd och ljusinsläpp? Jag tänker inte måla om taket till vitt... :-)

Vänliga hälsningar,
Humle144

H Humle144 skrev:
Min fråga är därför om det finns någon här som har furutak och isåfall hur ser dina taklister ut? Vad passar bäst för att maximera takhöjd och ljusinsläpp? Jag tänker inte måla om taket till vitt... :)
Jag har obehandlat grantak utan några lister.

Det vanligaste är väl att taklistens färg matchar taket, dvs omålat i ditt fall. Men sen om det får takhöjden att kännas lägre eller högre låter jag vara osagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.