V
Volatyle: [citat] Den verkar bra men hittar inte att den finns i just 0500N? Vol
10 svar · 4,0k läst
G
Gusten_Gnuk: [citat] All tapet är ju borta. Den satt ganska hårt ändå.
4 svar · 4,0k läst
·
M
MagHam: Jag satte slät glasfiberväv hallen i vårt förra hus. Ytskiktet blir helt klart starkare. Men jäklar vad färg det drog att rolla sen.
18 svar · 7,6k läst
D
droopy: [citat] Man kan söka på "viskositetsmätare" och hitta en för sprayfärg. En 4mm öppning är nog lagom för billack sedan tar man tiden på hur lång tid det tar för att behållaren töms helt. Stoppur är bra. (finns som app till telefoner också)
9 svar · 17,4k läst
J
joelpap: [citat] om det är putsat borde det inte sitta tretex på, men allt är möjligt i gamla hus... :)
9 svar · 4,8k läst
·
M
mullemeck2: [citat] Färgen innan var sedan fabrik. Swedoor. Dessa ”bubblor” fanns på flera ställen redan innan jag målade om dörren också. Jag skrapade bort alla bubblor och sedan grundade och målade. Jag fuktmätte på ett par ställen och det var ok.
5 svar · 2,2k läst
·
Rilby
Rilby: Hej! Kan nu återkomma med resultat. Jag målade först ventilen med järnmönja, grundning och sedan outspädd. Därefter matt vit, Ottossons. Har krävt tre lager. Funderar på ett fjärde. Detta är förmodligen för den mörka bakgrunden. Kort och gott kan jag säga att det blivit väldigt bra! Ventilen ser väldigt fin ut jämfört med tidigare då det var väldigt mycket färg på den.
3 svar · 4,3k läst
H
hapazard: [citat] Engwall och Claesson slipgrund fyller bra och är lättslipad.
18 svar · 13,8k läst
F
falkn: [citat] Tak- och grundfärg är helt olika saker. En takfärg har massa pigment, men ingen struktur och stabilitet. Grundfärg tvärtom. Personligen målar jag bara med Beckers färger. Grundar med Grundfärg, strykning 1 med Väggfärg Plus bruten i rätt kulör. Slutstrykning med Mood Velvet (tidigare Symfoni Ultramatt).
12 svar · 14,7k läst
H
hapazard: T-röd funkar utmärkt att ta bort kladd och släta ut fog av biltemas multibond (också MS-polymer). Blev glatt överraskad, lika lätt att använda som akrylfog efter det (men fäster mycket bättre).
16 svar · 19,3k läst
S
SkaffaKivra: Hej, I min nyinflyttade lägenhet har förra ägaren satt stuckaturer i frigolit längs med taket. Det har lämnat fula spår av torkat lim som jag helst vill få bort utan att skada väggen (en vägg är dessutom tapetserad). Väggarna består av både gips och betong. Vad är det enklaste och skonsammaste sättet att få bort limmet? Tack på förhand!
0 svar · 3,2k läst
Violina
Violina: [citat] Avgränsat jobb? Du kallar det för ett avgränsat jobb att "slabba" motorolja på flera kvadratmeter sugande trä för ett avgränsat jobb? Som sedan kan stå och avdunsta hälsofarliga ämnen i många, många år? Nästan oavsett smörjolja så avdunstar det hälsofarliga ämnen över tid, OM du inte väljer att smörja med en olja avsedd för människor (in- eller utvärtes).. Jobbat
7 svar · 3,0k läst
·
S
simontrabjerg: Hej! Ja svårt att veta om det blir problem. Det är sista lagret tapet, dennas baksida som sitter kvar och som är svår att få bort.. Jag har i dag köpt wall fix färg på Flügger som skulla kunna göra en bättra grund om det sittar tapet kvar..
7 svar · 2,7k läst
·
ecb182
ecb182: Känns mkt enklare att få rutorna på bården bra. Slits ju inte lika mkt som golvet heller. Måla bården och skippa golvet!
4 svar · 5,2k läst
·
J
Johanna1977: [citat] Hej, valde du Alcro Arkitekt? Isåfall är du nöjd med resultatet?
2 svar · 4,8k läst
·
V
Vanilj: Ojojoj... Har varit och rivit tapet idag... Någon av lagren luddar något infernaliskt! Oavsett så verkar det sitta uppe på någon mdf-skiva som är spikad i brädväggen som verkar vara ursprungliga väggen. Den buktar och ser allmänt jävlig ut, så blir nog att riva bort och skruva gips istället. Tackar för alla tips!
6 svar · 5,9k läst
Sittställning
Sittställning: [citat] Jaja för fan ! Så länge underlag är lagom plant så är jag inte att det skulle vara bekymmer
9 svar · 12,9k läst
Söderort
Söderort: Här finns en tabell för att hitta närmaste RAL / NCS. Kolla bifogad fil: Översättningsnyckel RAL-NCS Ral-färgerna Ral-färgerna är en halvofficiell tysk färgprovsamling, som främst används som farglikare inom den tyska industrin. RAL-färgerna finns tillgängliga i färgregister med halvmatta eller blanka färgprover och i mindre översiktsfärgkartor. RAL-färgerna är ett antal ej
1 svar · 3,7k läst
V
Vette427: [citat] Jag tänkte måla om min Snickar-Pärs dörr med tjocka mdf dörrspeglar insatt 94 och aldrig underhållsmålad, den är lite skyddad under ett skärmtak, Vet att den är lackad med 2k syrahärdande snickerifärg, men jag har bara sett 20 liters burkar hos sprutlackeringsfirmorna, o den firma jag tänkte köpa en liter av är nerlagd, hur gör man då.......?
16 svar · 7,7k läst
surris
surris: [citat] Sant, det kan jag hålla med om (y)
21 svar · 9,8k läst
OlleOh
OlleOh: Det stämmer, fogskum var en spontan lösning som funkar bra för djupare skador, som där vi gjorde elkanaler.
54 svar · 22,4k läst
·
N
Nyfiknanicke: [citat] Det fick bli en Diamantslipskål med turbo :)
2 svar · 2,0k läst
·
j.f.s
j.f.s: Jag skulle testat med Abnet Professional. Tvättade båten som stått under tallar med det. Grymt bra. Inte min video men samma medel: [MEDIA=youtube]SRWkTMbPk3E[/MEDIA]
1 svar · 1,6k läst
R
RoBo: Beror ju helt och hållet på var och hur. Men latex fäster inte på silicon.
3 svar · 1,3k läst
L
lagerwall88: Räcker det att slipa ner alla ojämnheter och tapetsera på detta eller är risken då stor att det gamla underlaget som är kvar kommer att släppa och det blir luftfickor i tapeten?
1 svar · 1,9k läst
·
useless
useless: Största fördelen är väl att det blir lite ljusare om man målar med en ljus färg. Använd som sagt var någon öppen färg, typ slamfärg. Underhållet av en målad skyddad yta under tak torde vara minimalt.
7 svar · 6,4k läst
·
surris
surris: [citat] Dumt svar kanske. Men måla den inomhus?
1 svar · 1,8k läst
I
Interista88: Fråga i din färgbutik. Ingen Rusta färg bara
5 svar · 1,8k läst
·
P
PFA: [citat] Jag är medveten om det. Valde AquaBed som Hornbach har. Baksidan av listen ska fuktas genom en lätt dusch. Fäster utmärkt på ren gips (pappen), men sämre på spackel. Där jag har spacklet kvar (torrt) har jag nu satt upp hörnlisterna med PL600 med en lätt fördusch. Bara att hoppas på att det funkar. Så länge de sitter kvar vid efterspackling så borde det fungera tycker jag.
4 svar · 5,1k läst
·
B
Bilrog: Vi rotar runt här och där i sommarhuset och hittar därmed tidsavtryck lite överallt. Och i det här fallet ett stycke tapet ute i brygghuset. Troligen hamnade den där under en storrenovering på sextiotalet. Någon som har en spaning om vilket årtionde den kan härstamma ifrån?
0 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.