3 971 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Hur fasen fixar jag detta snyggt? (Målat på tapet i 30-talshus)
Hej!
Min man och jag har köpt vårt första hus och nu äntligen fått tillträde! Vi har ett rum som vi ska renovera, ett sovrum, och jag förstår inte hur jag ska få detta bra.
Det ser ut som att någon har skitit i att grunda, i flera omgångar. Man ser den gamla tapeten igenom den vita färgen, och det är minst två olika sorters tapeter som syns... Plus något som ser ut som att man klistrat upp gipsremsor och målat över. Tapeterna verkar inte vara uppsatta av en händig person heller, sas. I ett hörn har någon puts lossnat, så man ser lite tegel. Så uppenbarligen är det vad som är grunden.
Vad borde jag göra? Riva bort så mycket som möjligt och spackla? Slipa ner ojämnheterna och borra gipsskivor över? Be till renoveringsgudarna?
Min man och jag har köpt vårt första hus och nu äntligen fått tillträde! Vi har ett rum som vi ska renovera, ett sovrum, och jag förstår inte hur jag ska få detta bra.
Det ser ut som att någon har skitit i att grunda, i flera omgångar. Man ser den gamla tapeten igenom den vita färgen, och det är minst två olika sorters tapeter som syns... Plus något som ser ut som att man klistrat upp gipsremsor och målat över. Tapeterna verkar inte vara uppsatta av en händig person heller, sas. I ett hörn har någon puts lossnat, så man ser lite tegel. Så uppenbarligen är det vad som är grunden.
Vad borde jag göra? Riva bort så mycket som möjligt och spackla? Slipa ner ojämnheterna och borra gipsskivor över? Be till renoveringsgudarna?
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Svårt att avgöra utan bild/bilder...
Men generellt kan man säga att sitter tapeterna dåligt så ska de tas ner. Sen spackla och måla!
Men generellt kan man säga att sitter tapeterna dåligt så ska de tas ner. Sen spackla och måla!
Jag kan ordna med bilder senare i veckan, om det är behjälpligt. Tror inte tapeten sitter dåligt egentligen, utan bara med mycket överlapp, skarv och allmänt dåligt gjort. Oklart i hur många lager. Tack för svar!F Freddy_kruger skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 135 inlägg
Vad vill ni ha för resultat?
Tapet eller målat?
Slipar man ner det som sticker ut och spacklat det som är gropar så kan det bli bra med en mönstrad tapet (enfärgad om man är noggrann). Risken när man tillför fukt på befintlig tapet, som spackel eller vattenbaserad färg är att det blir bubblor som inte rätar ut sig. Det finns easy cover och renoveringsgips som alternativ.
Tapet eller målat?
Slipar man ner det som sticker ut och spacklat det som är gropar så kan det bli bra med en mönstrad tapet (enfärgad om man är noggrann). Risken när man tillför fukt på befintlig tapet, som spackel eller vattenbaserad färg är att det blir bubblor som inte rätar ut sig. Det finns easy cover och renoveringsgips som alternativ.
Tanken är att vi ska måla vitt. Så alla ojämnheter kommer synas galet bra :') Ponera att man lyckas få väck det medta av tapeten, bör man grunda med någon typ renoveringsgips ändå då, iom att vi tänker oss målat? Tack för ditt svar!imported_Benno skrev:
Vad vill ni ha för resultat?
Tapet eller målat?
Ojojoj...
Har varit och rivit tapet idag... Någon av lagren luddar något infernaliskt!
Oavsett så verkar det sitta uppe på någon mdf-skiva som är spikad i brädväggen som verkar vara ursprungliga väggen. Den buktar och ser allmänt jävlig ut, så blir nog att riva bort och skruva gips istället.
Tackar för alla tips!
Har varit och rivit tapet idag... Någon av lagren luddar något infernaliskt!
Oavsett så verkar det sitta uppe på någon mdf-skiva som är spikad i brädväggen som verkar vara ursprungliga väggen. Den buktar och ser allmänt jävlig ut, så blir nog att riva bort och skruva gips istället.
Tackar för alla tips!
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.