Skulle göra en liten quikfix av gästrummet så ena barnet kunde få eget rum. Lite färg på väggarna, måla lister, foder och tak. Och så nytt golv. Var mest orolig för att lägga golvet. Men där är vi långt ifrån nu.
Eftersom vi har renoverat rum med Tretex tidigare visste vi att det kunde ställa till det med lös tapet, främst på väggarna utåt.
Börjar plocka lös tapet runt eldosor, kanterna etc får tag i en bit och drar bort tapeten(ett par lager inkl spackel) direkt från väggen
.....på bara några timmar är väggen helt bar. Jaja tänkte jag och köpte renoveringstapet. Funkade bra med det i ett annat rum vi gjort.
Skulle fixa till de sista skarvarna på resterande väggar igår. Tror ni inte vi inser att det sitter löst på 1.5 vägg till....
Så nu till mina funderingar. Är det värt att sätta renoveringstapet över hela rummet som det nu verkar bli? Eller är gips ett bättre alternativ?! Och då renoveringsgips? Eller bättre att riva ut all tretex och ersätta med nya väggar?
Och med gips så antar jag att alla foder behöver tas bort och justeras? Då är frågan om vi inte ska passa på och byta fönsterna i samma veva..... (Är tre st mindre fönster på denna vägg som alla behöver bytas, bara att det inte ingick i min quikfix.....)
Eftersom vi har renoverat rum med Tretex tidigare visste vi att det kunde ställa till det med lös tapet, främst på väggarna utåt.
Börjar plocka lös tapet runt eldosor, kanterna etc får tag i en bit och drar bort tapeten(ett par lager inkl spackel) direkt från väggen
.....på bara några timmar är väggen helt bar. Jaja tänkte jag och köpte renoveringstapet. Funkade bra med det i ett annat rum vi gjort.
Skulle fixa till de sista skarvarna på resterande väggar igår. Tror ni inte vi inser att det sitter löst på 1.5 vägg till....
Så nu till mina funderingar. Är det värt att sätta renoveringstapet över hela rummet som det nu verkar bli? Eller är gips ett bättre alternativ?! Och då renoveringsgips? Eller bättre att riva ut all tretex och ersätta med nya väggar?
Och med gips så antar jag att alla foder behöver tas bort och justeras? Då är frågan om vi inte ska passa på och byta fönsterna i samma veva..... (Är tre st mindre fönster på denna vägg som alla behöver bytas, bara att det inte ingick i min quikfix.....)
Behåll tretex för att det 1) är en del av husets isolering, jag märker stor skillnad på de väggar där det inte finns kvar. 2) gör rumsljudet mjukare än gips gör eftersom väggarna inte är helt perfekta och dessutom lite "svampiga". Vi satte renoveringstapet över det mesta vi gjort.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 186 inlägg
Riv ut skiten. Är en brandfara utan dess like, går inte att fästa något emot, och håller dessutom lukter för all evighet. (Mao stinker skit i rummen beroende på).
Jag har rivit överallt där jag kommit åt och slagit på gips istället, och det är ett fall framåt. Blivit ett "riktigt" hus.
Jag har rivit överallt där jag kommit åt och slagit på gips istället, och det är ett fall framåt. Blivit ett "riktigt" hus.
Bästa hifi-ljudet har jag haft i hus med plankstomme och treetex.OlleOh skrev:
Betonglägenheter har varit sämst.
I övrigt har jag svårt att se några direkta fördelar med treetex som material, möjligen minimala värmeisolering som den tillför, motsvarande ungefär 5mm
Redigerat:
Jag har också Tretex i hela mitt hus. Jag har hittils renoverat kök och vardagsrum i vårt hus från -68.
I vardagsrummet var det tretex överallt, jag rev ner allt och ersatte med gips. Jag satte in en freshventil samtidigt.
Vi har en viss doft i huset, lite unket, hjälper när vi vädrar men om vi inte är hemma så kommer den tillbaka igen.
I Vardagsrummet har vi:
Fått till viss del sämre akustik, jag tycker gips ger ett hårdare intryck än tretex ljudmässigt.
Trevligare inomhusmiljö när det gäller lukt och utseende. Om det är freshventilen eller att jag rev ut gammal tretex vet jag inte.
Förmodligen en kombination men jag tror på att det var nyttigt att bli av med tretexen.
Vi kommer fortsätta att riva ut nästa år, då ska två sovrum bli tre, och utan tretex.
I vardagsrummet var det tretex överallt, jag rev ner allt och ersatte med gips. Jag satte in en freshventil samtidigt.
Vi har en viss doft i huset, lite unket, hjälper när vi vädrar men om vi inte är hemma så kommer den tillbaka igen.
I Vardagsrummet har vi:
Fått till viss del sämre akustik, jag tycker gips ger ett hårdare intryck än tretex ljudmässigt.
Trevligare inomhusmiljö när det gäller lukt och utseende. Om det är freshventilen eller att jag rev ut gammal tretex vet jag inte.
Förmodligen en kombination men jag tror på att det var nyttigt att bli av med tretexen.
Vi kommer fortsätta att riva ut nästa år, då ska två sovrum bli tre, och utan tretex.
Gillar min tretex då den dämpar ljud och då den sitter på plankvägg är det för lättare saker bara trycka i en nål och hänga upp eller något tyngre en tunn dycket. När man sedan ska flytta på det som är upphängt är det bara att dra ur och gnugga lite så är hålet borta.
Ett tips är att måla tretexen med någon billig färg innan man börjar spackla och slipa om man lyckas riva ner tapeten hela vägen. Detta binder dammet och gör att skivan inte suger i sig en massa vatten när man spacklar och tapetserar. Lätt att skarvar sväller vid tapetsering som ger sprickor när det sedan torkar ur.
Ett tips är att måla tretexen med någon billig färg innan man börjar spackla och slipa om man lyckas riva ner tapeten hela vägen. Detta binder dammet och gör att skivan inte suger i sig en massa vatten när man spacklar och tapetserar. Lätt att skarvar sväller vid tapetsering som ger sprickor när det sedan torkar ur.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Kommer sätta tretex igen i mitt hus från 1900. Har aldrig noterat att det skulle lukta nå speciellt och hela mitt hus är i trä så jag tror inte det gör nån större skillnad rent brandmässigt.
Har panelväggar överallt och det är krokigt och vint så det passar liksom in bäst. Gips blir bara fel men det är ju min åsikt det. Jag gillar ju det gamla stuket. Andra tycker säkerligen tvärtom och de får gärna gipsa.
Tänkte sen "tapetsera" med papp och då slipper man ju även hela spacklingsbiten. Då kan man tapetsera eller måla eller vad som sen.
Har panelväggar överallt och det är krokigt och vint så det passar liksom in bäst. Gips blir bara fel men det är ju min åsikt det. Jag gillar ju det gamla stuket. Andra tycker säkerligen tvärtom och de får gärna gipsa.
Tänkte sen "tapetsera" med papp och då slipper man ju även hela spacklingsbiten. Då kan man tapetsera eller måla eller vad som sen.
Hej,S Stefan1972 skrev:Kommer sätta tretex igen i mitt hus från 1900. Har aldrig noterat att det skulle lukta nå speciellt och hela mitt hus är i trä så jag tror inte det gör nån större skillnad rent brandmässigt.
Har panelväggar överallt och det är krokigt och vint så det passar liksom in bäst. Gips blir bara fel men det är ju min åsikt det. Jag gillar ju det gamla stuket. Andra tycker säkerligen tvärtom och de får gärna gipsa.
Tänkte sen "tapetsera" med papp och då slipper man ju även hela spacklingsbiten. Då kan man tapetsera eller måla eller vad som sen.
Jag är inne på samma sak. Var köper man ny tretex? Är det samma sak som porös board/träfiberskiva?
Jag tänkte pappspänna, som det är redan, och tapetsera/måla på det. Är det så du menar också, eller tänker du limma upp papp?
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Jo det är samma lika, tretex är ju bara ett varumärke i sverige sen förr. Jag tänkte limma upp papp som botten. Pappspänna gör man ju egentligen om man skippar skivor helt och vill ha nåt som ser ut som en skivvägg. Att man spänner papp på rena timmerväggar tex. Blir ju hopplöst känsligt idag för vanligt brukande. Möjligen i en museal interiör där det inte ska spikas upp saker på väggarna eller om man har barn.........Men visst, allt går.
Spännpapp har man som sagt var inte på Treetex, utan bara där underlaget är ojämnt. På pappspända väggar hade man ofta bröstpanel nedtill eftersom det blir skador allt för enkelt i pappen.
På Treetex brukade man istället limma tjockare papp direkt på skivorna som underlag för målarfärg eller tapet. När man river ner pappen så följer ofta bitar av skivan med...
På Treetex brukade man istället limma tjockare papp direkt på skivorna som underlag för målarfärg eller tapet. När man river ner pappen så följer ofta bitar av skivan med...
Det är spännpapp både i tak och väggar på mitt hus, ovanpå treetex, och det har funkat bra så det verkar inte vara något problem alls.useless skrev:
Spännpapp har man som sagt var inte på Treetex, utan bara där underlaget är ojämnt. På pappspända väggar hade man ofta bröstpanel nedtill eftersom det blir skador allt för enkelt i pappen.
På Treetex brukade man istället limma tjockare papp direkt på skivorna som underlag för målarfärg eller tapet. När man river ner pappen så följer ofta bitar av skivan med...
