13 830 läst ·
18 svar
14k läst
18 svar
Vad är "Sanding Sealer"?
Sida 1 av 2
shellack.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Gammal tråd men jag letade info om vad detta hette på svenska och kom hit. Enligt min forskning i ämnet är shellack oftast det som det syftas på med benämningen sanding sealer. Syftet är inte en slipgrund för målfärg men för att förhindra att bets och andra lacker som färgar träet inte ska färga det ojämnt och ge ett fult resultat. En sorts försegling för jämnare betsning alltså.
Jag undrar om det finns andra ämnen än shellack som används i samma syfte. Shellack låter bra men verkar ha problem med livslängden och jag fäster stor vikt vid produkter som kan stå åratal.
Jag undrar om det finns andra ämnen än shellack som används i samma syfte. Shellack låter bra men verkar ha problem med livslängden och jag fäster stor vikt vid produkter som kan stå åratal.
Min uppfattning om sealers, när man snackar träbehandling, är "porfyllare". Att fylla porerna innan en betsning är ju inte rimligt eftersom att den behandlingen ska ligga just i porerna. Om man däremot har en tonad klarlack eller liknande så verkar det vettigare.
Ska du bygga elgitarr?
Ska du bygga elgitarr?
Meningen är att den ska tränga in, men inte lika mycket, och lika jämnt över hela ytan. Det blir då också ljusare färg då inte lika mycket bets sugs upp av träet. Men hellre en jämnare ljusare färg än det resultat jag brukar få då jag betsar gran eller furu utan förbehandling.
En bra term för detta tycker jag vore betsgrund.
En bra term för detta tycker jag vore betsgrund.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, du tänker helt rätt!nemlan skrev:
Och att använda någon slags grundfärg under bets verkar helt vansinnigt, betsen skall ju tränga in i trät och ge djup och lyster åt färgen och ytan.
Om man grundmålar innan "betsningen" så betsar man inte längre, då laserar man.
Finns det inga kunniga målare längre?
Igen: Sanding sealer = slipgrund.
Skall man betsa så är ett bra förarbete efter slipning att kanske blöta med vatten, låta torka och sedan slipa ner träresningen.
Om det behövs beror förstås på om det är vattenbaserad bets (köps som pulver i påsar)
se http://www.herdins.com/sv/betser/herdins-akta-bets__28
eller spritbets/lackbets man använder.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5423
Det låter väldigt inskränkt att kalla en vedertagen process (utanför Sverige iaf.) vansinnig. Du beskriver ju också den felaktigt, betsen hamnar ju som sagt inte ovanpå ytan, den tränger in mindre men jämnare, vilket är hela poängen.
Det ser ut som att processen ifråga inte verkar existera i Sverige med tanke på det hätska bemötandet.
Här är en video där det förklaras i detalj hur det används i kombination med bets:
https://www.youtube.com/watch?v=UjwgaADLr9w
Det ser ut som att processen ifråga inte verkar existera i Sverige med tanke på det hätska bemötandet.
Här är en video där det förklaras i detalj hur det används i kombination med bets:
https://www.youtube.com/watch?v=UjwgaADLr9w
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tja, det är kanske en definitionsfråga eller lite språkförbistring bara.DennisCA skrev:
Men det där kallar jag inte att betsa, det är lasering helt enkelt.
Att ogenomtänkt anamma allt för att det kommer från USA är också lite eljest.DennisCA skrev:
Ett mycket trögt land som inte 40 år efter beslut har lyckats konvertera från tum, fot, pund, miles och gallons till
metriska enheter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_Conversion_Act
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tänkte snarare på videolänken som du la upp.
Den är ju så amerikansk så det stänker om det.
Men det kan ju hända att tekniken att först behandla trät med utspädd lack och sedan "betsa", egentligen lasera, ursprungligen kommer från Belgien eller Norge, vad vet jag.
Det liknar lite vad man sysslade med förr (även i Sverige
), det som kallas ådringsmålning.
Det går ju ut på att ge träet ett utseende som det egentligen inte har.
Läs gärna Thomas Larssons Träbåtsrenovering, kapitel 4.
(TL är nog Sveriges mest välmeriterade i det området)
Den är ju så amerikansk så det stänker om det.
Men det kan ju hända att tekniken att först behandla trät med utspädd lack och sedan "betsa", egentligen lasera, ursprungligen kommer från Belgien eller Norge, vad vet jag.
Det liknar lite vad man sysslade med förr (även i Sverige
Det går ju ut på att ge träet ett utseende som det egentligen inte har.
Läs gärna Thomas Larssons Träbåtsrenovering, kapitel 4.
(TL är nog Sveriges mest välmeriterade i det området)
