7 554 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Måla gipsväggar, behövs väv?
Sida 1 av 2
Vi har tänkt att måla om hela undervåningen och har dragit ner alla tapeter från väggarna. Väggarna består av gipsskivor och vi har fått bort precis all tapet så att det är rent ner till pappen på skivorna. Tanken är att bredspackla väggarna och sedan måla. Är det så här man brukar göra? Behövs det någon väv eller annan ytbehandling på väggen innan jag målar för att det ska bli bra och hålla?
Beror helt på hur tålig du vill att väggen skall vara...
Många väljer att sätta tex microlit innan målning.
Jag har valt att inte göra det, men då är också väggen ömtåligare för jack om tex en stol eller liknande välter mot den
Många väljer att sätta tex microlit innan målning.
Jag har valt att inte göra det, men då är också väggen ömtåligare för jack om tex en stol eller liknande välter mot den
Ytterligare en fördel med microlit eller annan väv är att det armerar väggen ytterligare och minskar risken för sprickor i skivskarvar.
En nackdel är att det är svårare och blir inte lika bra att laga eventuella skador i väggen. T.ex. efter skruvhål och liknande.
En nackdel är att det är svårare och blir inte lika bra att laga eventuella skador i väggen. T.ex. efter skruvhål och liknande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Hmm, lite oklart vad microlit egentligen innebär, tror inte de jag haft varit glasfiberbaserade. Oavsett har de inte kliat vid uppsättning.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Hur vanligt är det att man använder väv eller liknande?
Min bild är att 4 av 5 målar direkt på gipset och att det funkar tillräckligt bra. Har så hemma med en 4-åring och en 1-åring som är ganska vilda och kör runt med dockvagnar och Bobby-cars utan att det blivit annat än repor och märken i färgen.
Min bild är att 4 av 5 målar direkt på gipset och att det funkar tillräckligt bra. Har så hemma med en 4-åring och en 1-åring som är ganska vilda och kör runt med dockvagnar och Bobby-cars utan att det blivit annat än repor och märken i färgen.
Tänkte mig ett svar typ "utan så klarar en gipsvägg en 123g tung leksaksbil i 3.41 m/s utan större skada och sätter du armeringsväv så kan du köra bilen hela 5.87 m/s."D doubleH skrev:
Så klart, jag förstår din poäng. Jag är mest ute efter om det är värt jobbet/pengarna eller om det inte gör så stor skillnad. Stöter du emot med en leksak är det kört med eller utan väv eller om väven faktiskt gör skillnad.
Mycket bra inlägg, tack!Pasjostrom skrev:
Hur vanligt är det att man använder väv eller liknande?
Hos mig sattes microlit upp i hela övervåningen och därefter har 5 barnbarn vuxit upp (4 vilda killar) och väggarna är intakta. Målningen (helvitt) har tvättats några gånger. Jag har inte sett något negativt med microliten som förstärker ytskiktet något.