Vi har tänkt att måla om hela undervåningen och har dragit ner alla tapeter från väggarna. Väggarna består av gipsskivor och vi har fått bort precis all tapet så att det är rent ner till pappen på skivorna. Tanken är att bredspackla väggarna och sedan måla. Är det så här man brukar göra? Behövs det någon väv eller annan ytbehandling på väggen innan jag målar för att det ska bli bra och hålla?

Jag sätter alltid målarfilt.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Beror helt på hur tålig du vill att väggen skall vara...
Många väljer att sätta tex microlit innan målning.
Jag har valt att inte göra det, men då är också väggen ömtåligare för jack om tex en stol eller liknande välter mot den

Om du kan spackla snyggt o slipa räcker det att måla filt med glasfiber är väldigt obehagligt att jobba med Jag använder i så fall armeringsduk med cellulosa

Ytterligare en fördel med microlit eller annan väv är att det armerar väggen ytterligare och minskar risken för sprickor i skivskarvar.

En nackdel är att det är svårare och blir inte lika bra att laga eventuella skador i väggen. T.ex. efter skruvhål och liknande.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är just det jag funderar på. Med en 3- och en 1-åring så kan lite vad som helst hända och det är ju tråkigt om minsta lilla leksak lämnar ett stort jack.

Hur blir strukturen med väv? Vill ha släta väggar.

Det finns tydligen många som älskar microlit jag skulle aldrig åtaga mej att sätta upp det kliar o sticks något förfärligt

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hmm, lite oklart vad microlit egentligen innebär, tror inte de jag haft varit glasfiberbaserade. Oavsett har de inte kliat vid uppsättning.

Den med cellulosa är ok jag tror den är lite dyrare än glasfiber

Är det armeringsväv som gäller om man vill ha väggen lite mer tålig? Hur stor skillnad gör väven i det syftet?

S stalf skrev:
Är det armeringsväv som gäller om man vill ha väggen lite mer tålig? Hur stor skillnad gör väven i det syftet?
Väldigt svårt att kvantifiera hur mycket tåligare den blir - ungefär som att fråga hur långt ett snöre är ;)

Hur vanligt är det att man använder väv eller liknande?

Min bild är att 4 av 5 målar direkt på gipset och att det funkar tillräckligt bra. Har så hemma med en 4-åring och en 1-åring som är ganska vilda och kör runt med dockvagnar och Bobby-cars utan att det blivit annat än repor och märken i färgen.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Väldigt svårt att kvantifiera hur mycket tåligare den blir - ungefär som att fråga hur långt ett snöre är ;)
Tänkte mig ett svar typ "utan så klarar en gipsvägg en 123g tung leksaksbil i 3.41 m/s utan större skada och sätter du armeringsväv så kan du köra bilen hela 5.87 m/s."

Så klart, jag förstår din poäng. Jag är mest ute efter om det är värt jobbet/pengarna eller om det inte gör så stor skillnad. Stöter du emot med en leksak är det kört med eller utan väv eller om väven faktiskt gör skillnad.

Det är enkelt att montera väv före du målar, och det blir snyggare, enda anledningen att inte göra är nog kostnaden.

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur vanligt är det att man använder väv eller liknande?

Min bild är att 4 av 5 målar direkt på gipset och att det funkar tillräckligt bra. Har så hemma med en 4-åring och en 1-åring som är ganska vilda och kör runt med dockvagnar och Bobby-cars utan att det blivit annat än repor och märken i färgen.
Mycket bra inlägg, tack!

Hos mig sattes microlit upp i hela övervåningen och därefter har 5 barnbarn vuxit upp (4 vilda killar) och väggarna är intakta. Målningen (helvitt) har tvättats några gånger. Jag har inte sett något negativt med microliten som förstärker ytskiktet något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.