DennisCA skrev:
Meningen är att den ska tränga in, men inte lika mycket, och lika jämnt över hela ytan. Det blir då också ljusare färg då inte lika mycket bets sugs upp av träet. Men hellre en jämnare ljusare färg än det resultat jag brukar få då jag betsar gran eller furu utan förbehandling.

En bra term för detta tycker jag vore betsgrund.
Hittade en grej som kallas för wood conditioner vilket är besläktat med sealers, men jag gissar betydligt tunnare. Dessa "conditioners" tillskrivs precis den utjämnande funktionen du beskriver. Vet inte om det är pga personers okunskap eller om det är ett vedertaget folknamn, men conditioner blir ofta kallar för sealer så jag får backa i påståendet att sealer inte funkar för betser :)

Min uppfattning består dock att sealers, i första hand, är en preparering för att tillsluta träets yta så att man får bästa möjliga finish med minimal mellanslipning vid lackering av t.ex. instrument.

Jag brukade förut använda Beckers utegrund, den var lättslipad och sen brukade jag lacka med elegant oljefärg, det var väldigt lätt jobbat men båda är borta. Så jag letar också efter sanding sealer. Beckers vanliga inomhus grund blir stenhård och går nästan inte och slipa.

Sanding sealer är shelack i vissa länder. Shelack spray eller pensling är utmärkt att grunda mdf-board med. Pensla på sågade ytor och spraymåla sedan så blir resultatet som en fabriksmålad kökslucka.

Krillew Krillew skrev:
Jag brukade förut använda Beckers utegrund, den var lättslipad och sen brukade jag lacka med elegant oljefärg, det var väldigt lätt jobbat men båda är borta. Så jag letar också efter sanding sealer. Beckers vanliga inomhus grund blir stenhård och går nästan inte och slipa.
Engwall och Claesson slipgrund fyller bra och är lättslipad.

• Gilla
Krillew
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.