Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 134 inlägg
Hej!
Ska bredspackla och måla ett rum med mutade väggar i min lägenhet. Har tagit bort all tapet, men i hörnen sitter befintligt (gips?)spackel väldigt hårt fast. Behöver jag lämna det och spackla över eller kommer nivåskillnaden bli ett problem?
Det befintliga spackellagret är ca 0,5 mm tjockt.
och är det viktigt att få bort precis all tapet. Som man ser finns det lite bruna ”fläckar” kvar.
Ska bredspackla och måla ett rum med mutade väggar i min lägenhet. Har tagit bort all tapet, men i hörnen sitter befintligt (gips?)spackel väldigt hårt fast. Behöver jag lämna det och spackla över eller kommer nivåskillnaden bli ett problem?
Det befintliga spackellagret är ca 0,5 mm tjockt.
och är det viktigt att få bort precis all tapet. Som man ser finns det lite bruna ”fläckar” kvar.
Nivåskillnaderna löser sig med spacklet, men räkna med minst två varv med slipning mellan.
Ang tapet finns risk att vattnet i spacklet löser upp tapetklistret så försök få bort det mesta av tapeterna. Spraya lite försiktigt med vatten och sen skrapa bort.
Alternativet är väl att måla först där det finns tapeter så färgen spärrar
Ang tapet finns risk att vattnet i spacklet löser upp tapetklistret så försök få bort det mesta av tapeterna. Spraya lite försiktigt med vatten och sen skrapa bort.
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 134 inlägg
Tack för svar Niklas. Fått bort det mesta av av kvarvarande tapeten med hjälp av blomspruta. Så nu är bara putsad vägg kvar. Tycker du man ska använda primer innan eller spärrfärg för att spacklet ska fästa bättre?N NiklasN123 skrev:Nivåskillnaderna löser sig med spacklet, men räkna med minst två varv med slipning mellan.
Satt tapeten bra eller var det väldigt lätt på sina ställen att dra ner?
Jag gjorde samma i somras och jag kunde dra ner en halv tapetvåd hel på sina ställen så jag körde på tapetgrund på allt innan jag började spackla
Jag gjorde samma i somras och jag kunde dra ner en halv tapetvåd hel på sina ställen så jag körde på tapetgrund på allt innan jag började spackla
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 134 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nytt papptak över befintligt eller riva bort?
Tak & Vind -
Ta bort befintligt ytterhörn av huset om man förändrar takstolarna?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga om befintligt badrum (ta bort spabad)
Badrum -
Fästa ny innervägg i befintligt golv eller först såga bort ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rikta upp golv utan att ta bort befintligt golv
Golv