Keiller
Keiller: [citat] Grundmåla en gång till, slipa av och sen kan du stryka på den färg du vill ha. Stryk/rolla inte på för tunt utan måla lagom tjockt, inte så det rinner men inte så det blir flammigt. Det där går att få snyggt utan större problem.
10 svar · 2,8k läst
·
L
Libertines: Hej! Jag står i begrepp att fräscha upp ett äldre fast köksskåp där färgen krackelerat i skåpsdörrar och är allmänt avskavd på övriga skåpsdelar. Bifogar ett par bilder och efterfrågar tips på hur jag bäst går tillväga. Bör jag skrapa eller slippa skåpsdörrarna? Är gjorda av tunt trämaterial. Om skrapa - vilken typ av verktyg bör jag införskaffa? Bör jag renslipa hela
0 svar · 898 läst
·
B
Bergmeister: Hej! Kan man få problem med vidhäftningen om man målar med vanlig väggfärg (dispersionsfärg) på innerväggar målade med silikatfärg? Väggarna är putsade och sedan målade med ett lager silikatfärg. Vi vill måla med Jotuns Lady-färger på detta underlag.
0 svar · 1,2k läst
E
Elversson: Vi ska till och tapetsera om vardagsrummet och på dom gamla tapeterna finns ett par vertikala sprickor på ca 30-40cm, tapeterna sitter på betongvägg där dom har spruckit och dom har även släppt litegrann från väggen där sprickorna finns. Räcker det med att försöka kleta in lite tapetklister och fästa dom på väggen igen, för att sedan tapetsera över med dom nya tapeterna? Eller
0 svar · 780 läst
F
Fred vom Jupiter: Spackla på bara! Om det är vanlig väggfärg så går det bra men om det är någon superhalkig våtrumsfärg så kanske det inte fastnar ordentligt.
1 svar · 1,0k läst
·
H
HEM2121: [citat] Tror att det är svårt att få det snygg igen. Men någon kanske har kommit på knepet. Mitt tips är: Kolla men inköpsstället om de kan byta fanerskivan eller kontakta ett finsnickeri.
1 svar · 1,8k läst
·
S
Slägggan: Har kört Byggmax rullspackel med en medelgrov roller. Funkar skit bra till halva priset!
4 svar · 2,0k läst
B
Bröstmjölk: Paraffinolja
2 svar · 1,4k läst
·
Mazen
Lim
Mazen: Finns även listnål som funkar ypperligt till små lister, och dom syns knappt ... https://www.byggmax.se/listnål-p2420040
5 svar · 843 läst
G
gurra81: Håller på och ska snygga till vår tvättstuga i källaren, har funderat på vad man ska göra med kaklet som sitter på delar av väggen. Istället för allt jobb med att riva det och försöka putsa upp väggen igen så tänkte jag om man bara skulle måla det vitt. Eftersom det är i källaren och kaklet är mot ytterväggar så är jag dock lite fundersam till hur man ska tänka avseende
0 svar · 2,6k läst
·
M
Anonymiserad 182623: Spackla bara. Aldrig hört tala om att man ska använda primer. Och på gipsputs måste vara det sista man behöver primer till. Ring en målare om du är osäker.
3 svar · 1,9k läst
W
Wilhelm T: Ok. Det förenklar ju en hel del. Jag såg framför mig att allt skulle spacklas jämnt. Dumt. Men tack för svaret.
2 svar · 2,0k läst
·
Bokani
Bokani: [citat] Tack för det
4 svar · 1,5k läst
·
A
Arga ingenjörn: Kan ju vara värt att notera att färgen på bruket kan skifta ganska markant beroende på tillverkare (och tillverkningsort) då man ju i rimlighetens namn har i sand från den sten man har att tillgå. Kanske värt att köpa t.ex. en byggmax och en weber och jämföra? Eller hitta en sand du gillar färgen på och blanda själv.
3 svar · 1,9k läst
S
Stefan1972: Är väl antagligen masonit och den är fortfarande blöt............
1 svar · 5,4k läst
·
K
karny889: Hej! Förra ägaren till vårt hus ville ha trärena dörrar men tröttnade platt skrapa så la dörrarna i lutbad istället. En del av dörrarna har torr sprickor i speglarna pga detta. Nu vill vi återställa och måla dörrarna igen. Något speciellt att ta hänsyn till pga lutningen? Annars tvätta-kvistlack-spackla-slipa tills nöjd och sedan måla?? mvh
0 svar · 921 läst
A
akerenyi: Hej! Vi har köpt två obehandlade furu sängbord som vi tänkte snygga till med någon behandling. På Bauhaus har man rekommenderat köksbänksolja vilket fungerade utmärkt vad gäller textur och färg. Vi följde anvisningarna men borden luktar fortfarande mycket starkt efter flera dagar, så pass att vi inte kan ställa dem bredvid vår säng. Vad kan man göra åt detta? Måste man lägga
0 svar · 1,2k läst
lopec
lopec: Markerad i mitt system som NCS 1002-Y25R , lite svårt att ljusa ner den direkt men fribrytning borde inte vara något bekymmer, att manuellt addera lite extra ljus... Men som sagt, plocka med till en bra färgaffär så löser de det nog :) [citat]
2 svar · 2,8k läst
B
bryggstun: Funkar det med enbart kallgalv? Jag har haft lite problem med att det börjar rosta. Funkar ju hyffsat men inte perfekt. Kommer inte ihåg nu vad det står på sprayflaskorna. Blir det bättre om man täcker kallgalven med vanlig färg? Idag finns det bra färger som fungerar både som grund och täckfärg i samma burk. Det jag använde penslade och rollade jag på en Vimek "fyrhjuling" som
4 svar · 5,5k läst
M
Manfreds: [citat] Ja men då tror jag att det blir dugligt för man får absolut inte den där gamla vävkänslan, det hade vi i hela huset (utom badrummet) när vi köpte. Den upplevs slät, men hade som sagt inte funkat i ett minimalistiskt och avskalat badrum. Så det blir ett bra och prisvärt alternativt. Pluss att det finns ett bra urval av färg.
9 svar · 12,8k läst
·
M
Makks89: Håller på att renovera lite smått hemma och har nu kommit fram till väggen där kaminen står. Så frågan jag ställer mig (och er) är hur man snyggar till de så snabbt och billigt som möjligt. [bild] [bild] Som ni ser på bilderna så sitter det något vävliknande på väggen, första tanken jag hade var att slita ner de, men de kanske blir ett jäkla jobb? Kanske vore bättre att bara
0 svar · 2,4k läst
·
J
JannikaB: Har målat över en tapet (vet inte vilken sort) och nu har det uppstått bubblor på väggen. Tänkte köpa en liten klisterspruta på Hornbach, men vilket lim ska jag använda? Jag tänker mest på att limmet inte får vara för trögflytande eftersom nålen på sprutan är väldigt smal. Någon som kan ge några tips? Tack på förhand!
0 svar · 3,4k läst
K
Kyleman: Någon som har en färgkarta över Weber Silikonhartsfärg innefattande kulör 24657 Gärna också översättning till motsvarande RAL eller NCS kod
0 svar · 2,6k läst
B
bengtsbox: [citat] Svarar på min egen fråga. Blev rekommenderad av förhandlaren att grunda med oljebaserade grundfärg (Alcro kraft grundfärg) men han kunde inte lova något. En vattenbaserad skulle absolut inte fungera enligt honom. Allt fungerade med fint resultat.
7 svar · 2,8k läst
P
peter_sweden: Hej Detta bord vill jag måla vitt. Hur bör jag förbehandla (sandpappra?), vilken typ av färg bör jag använda och vad är bästa sättet att applicera den (miniroller?)
0 svar · 3,9k läst
·
GoC
GoC: Ja bara att skruva fast det nya taket. Rakt genom väven. Onödigt jobb att dra ned den tunna väven. Men det är välmente ett vägspärr tak? Det såg ut att vara limmat mot underlaget, därav förutsätter jag att det bara är att skruva rakt igenom väven.
10 svar · 2,8k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Allt som man ”målar in helt” med en modern plastfärg ruttnar up!!! Så det är bra att ha vissa ytor omålade, eller med en lämplig lösningsmedelsbaserad träolja som skydd.
1 svar · 744 läst
T
Trrttsch: [citat] Det var ingen dum idé. Ska prova det.
2 svar · 643 läst
F
frediv: Tack för din input @Stefan1972, mycket värdefullt! Det innersta tapetlagret utanpå tretexen sitter väldigt tajt mot skivan. Jag tänker att jag tar ner det som kommer ner utan alltför stort ansträngning och det som verkligen sitter får med andra ord sitta kvar. Ojämnheter spacklas och renoveringstapetseras.
4 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.