Hej,

Letar efter råd, sitter och ska slipa trappan som skulle få ny färg. Och när jag gör detta så kletar sig färgen något hemskt. Vet någon vad detta beror på (vore intressant att veta) men ännu bättre vad kan man göra för att slippa detta? Finns det något bra medel man kan använda? Vet inte vilken typ av färg detta är.

• Slipning av trätrappa med kladdig färg och sliprondell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fernissa?

Ska du inte måla den utan slipa så funkar det isåfall att smörja med margarin..

Mats-S
Köp billigaste motoroljan på typ Biltema.
Kleta in rejält med olja på färgen som ska slipas.
Hokus pokus, inget mera klet :)

Lärde mig det av en golvslipare när jag skulle slipa parketten hemma. Det fungerar även med matolja/margarin mm, men billig OANVÄND motorolja är mera praktiskt (y)

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Köp billigaste motoroljan på typ Biltema.
Kleta in rejält med olja på färgen som ska slipas.
Hokus pokus, inget mera klet :)

Lärde mig det av en golvslipare när jag skulle slipa parketten hemma. Det fungerar även med matolja/margarin mm, men billig OANVÄND motorolja är mera praktiskt (y)
Inget man vill ha inomhus dock (avdunstar mycket otrevligheter ur den)

Mats-S
Violina Violina skrev:
Inget man vill ha inomhus dock (avdunstar mycket otrevligheter ur den)
Absolut inga problem, fixade hela parketten på undervåningen utan några otrevligheter. Motoroljan är bättre eftersom den behåller sin egenskap även när den blir varm.

Mats-S Mats-S skrev:
Absolut inga problem, fixade hela parketten på undervåningen utan några otrevligheter. Motoroljan är bättre eftersom den behåller sin egenskap även när den blir varm.
Det är mycket möjligt, men ur hälsosynpunkt ska man absolut INTE ha motorolja som smörjmedel inomhus..

Mats-S
Absolut ingen fara för hälsan för ett så avgränsat jobb, men visst om man är orolig så finns det ju biologiska smörjoljor som nog funkar likvärdigt.

Mats-S Mats-S skrev:
Absolut ingen fara för hälsan för ett så avgränsat jobb, men visst om man är orolig så finns det ju biologiska smörjoljor som nog funkar likvärdigt.
Avgränsat jobb?

Du kallar det för ett avgränsat jobb att "slabba" motorolja på flera kvadratmeter sugande trä för ett avgränsat jobb? Som sedan kan stå och avdunsta hälsofarliga ämnen i många, många år?

Nästan oavsett smörjolja så avdunstar det hälsofarliga ämnen över tid, OM du inte väljer att smörja med en olja avsedd för människor (in- eller utvärtes)..

Jobbat mycket med diverse smörjoljor (och är en inbiten "gearhead") och det räcker med att man monterat en nyrenoverad, nytvättad, topp hemma på köksbordet (på skyddande underlag) utan att spilla en droppe olja för att den lukten ska sitta kvar i flera veckor..

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.