Färg, Måla & Tapetsera
Lindamyz: [citat] Ser ut som ni haft samma problem som vi nu har i vårat hus! Hur löste du det i slutändan? Glad för tips :)
RACS: Fint.. (y)Jamen återkom gärna och berätta hur det går, om du testar.. intressant att få synpunkter på det och höra om det funkar som önskat. :)
Kentaclinta78: [citat] I övrigt vart det bara konstiga hydrauliska och återfjädrande konsoler, krokhakar mm som har massa konstiga vinklar längder mm för skivtjockleken totalt för 2 skivor .. Jag löste det med bara magneter med dubbelhäftande tejp, en magnet bakom stänkskydds skivan och en magnet emot väggen, så enkelt var det Stänkskivan är inte tjockare än 5 mm så
Dowser4711: Om du lossar lite på taklisten högst uppe på utbyggnaden borde du kunna se om den slutar mot taket eller om taket slutar mot utbyggnaden.
Isakare: Köpte en burk billig färg, skulle bara måla ett tak, efter 3 strykningar var det fortfarande flammigt och jag helt vitprickig. Köpte en dyr burk, gjorde klart jobbet med en strykning utan att bli prickig alls. Efter den läxan köper jag bara dyr färg, för det blir mindre jobb.
Mazen: Snickerifärg.. grunda först - slipa - måla - slipa - måla. Använd en skumroller och/eller en lackpensel
Astrom86: [citat] köpte ett set med metall borrar med allt från dimension 1 till 6.
PME: Hej, Jag ska skapa ett matbord med inspiration från dessa bilder. Har småbarn så vill såklart ha det tåligt, men se över ”gifthalter” när mackor och annat kommer ligga på bordet. Bordet kommer byggas i furu och ska vitlaseras på ben och sidor. Bords-tetris ska målas i ca 4 färger. Jag önskar lacka ovandelen så den blir riktigt glansig (älskar kontrasterna i trä och glans) och
nht1: I badrummet runt fönstren har vi betong / puts som inte har någon fuktspärr. Nu har färgen börjat spricka så att betongen syns. Vilken färg ska jag använda för att ge så bra skydd som möjligt mot fukt? Vi har ofta fönstret öppet om det kan ha varit orsaker till att färgen har spruckit. Tack på förhand,
KTM950: [citat] Det kan gå absolut. Testa. I mitt fall bubblade det och jag var tvungen att spärrmåla. Men det går ju rätt snabbt, behöver inte vara någon Mona-Lisa ju :)
Vildparti: Var på Biltema för att köpa färg till paradhanduks hyllan. Fanns bara matt färg och återigen matt på både snickeri och väggfärg. Köpte matt ändå och ska testa att måla på överbliven parkettlack för att få glans. Men detta är ju inte lika stort som en vägg...
steff1: Jag har prövat vattenbaserade spärrfärger men de har gjort att problemen blev faktiskt värre och gick tillbaka till "old school" och det var Nordsjö Oljegrund,luktar fruktansvärt under torktiden men perfekt att slipa och spackla på sedan.Kansle överkurs med duken om man är noga så lycka till !
En apelsin: Det kommer förmodligen fästa jättedåligt mot underlaget. Risken är att färgen lossnar ganska snabbt. Som tur är kan du måla över med annan färg tex demidekk om du borstar bort slamfärgen och allt som sitter löst.
jonaslatt: Måste och måste. Men självklart e det bra med utsug
Adam347: 1. Skrapa bort tapetkanten om det inte är ez up 2. Bredspackla ett tunt lager 3. När detta har torkat så går man över väggen med en lampa och skär upp alla bubblor och spacklar i dom en vända relativt tjockt. Gjorde detta i två rum under gårdagen, tog ca 20min att fylla i alla bubblorna med spackel i två rum på ca 40 m2. Att börja måla, maskera, täcka golv beroende på underlag,
42KVMBromma: [citat] [citat] Tack för svar, då måste jag köpa fix ☺️ Jag tänkte faktiskt ställa den frågan som du skriver om, listerna.. Lösningen som är idag, en kvartsstav som täcker ut. Golvet går inte in under själva listen om du förstår, utan kvartsstaven täcker dem mm som golvet inte ligger mot väggen. Hade väll önskat att även ta bort listerna men har farhågor som du ovan
Narren666: [citat] Det du behöver göra när du ska spackla ytterhörn är att sätta dit en hörnlist för spackel som en slags förstärkning. Finns olika modeller, googla "hörnlist spackel" så hittar du en mängd varianter.
BirgitS: Nu har jag inte så många vita möbler med de verkar vara nära 0502 i färgen utom en 50 år gammal byrå som verkar vara ändå gulare.
Andreas12345: Kollar lite på YouTube-videos från US, nu om behandling av trä. Vad är skillnaden på "lacquer" och "polyurethane", båda ser ut som klarlack? Och vad är en "wood conditioner"?
Leafy: [citat] Ja den är hel och ser inte svälld eller "skadad" ut så jag antog att det inte var någon fara men aldrig fel att dubbelkolla. Tack!
Fluxor: Har målare på jobbet. Handlar om kanske 70-80m² golvyta, väggar och tak målas. Kostar knappt 100000. Tror de offererade närmare 100 timmar arbete.
richardtenggren: [citat] Den passar bra till faluröd ljus skulle jag tro, vi har Gysinge rödockra, som är snarlik och där passar den bra :)
Keiller: [citat] Grundmåla en gång till, slipa av och sen kan du stryka på den färg du vill ha. Stryk/rolla inte på för tunt utan måla lagom tjockt, inte så det rinner men inte så det blir flammigt. Det där går att få snyggt utan större problem.
Libertines: Hej! Jag står i begrepp att fräscha upp ett äldre fast köksskåp där färgen krackelerat i skåpsdörrar och är allmänt avskavd på övriga skåpsdelar. Bifogar ett par bilder och efterfrågar tips på hur jag bäst går tillväga. Bör jag skrapa eller slippa skåpsdörrarna? Är gjorda av tunt trämaterial. Om skrapa - vilken typ av verktyg bör jag införskaffa? Bör jag renslipa hela
Bergmeister: Hej! Kan man få problem med vidhäftningen om man målar med vanlig väggfärg (dispersionsfärg) på innerväggar målade med silikatfärg? Väggarna är putsade och sedan målade med ett lager silikatfärg. Vi vill måla med Jotuns Lady-färger på detta underlag.