Färg, Måla & Tapetsera
Guiden: [bild] [bild] Nymålat stall i betong där färgen rollats på. Tyvärr har fönster+dörrar får massor av färgstänk i storlek runt halva millimeter. Fönsterna är av pulverlackerade galvaniserade stål så att skrapa likt de man kan på glas går inte. Någon som har tips på hur man kan få bort stänken utan att skada pulverlacken? Det är inte vacker som det är nu .
Maximarcus: Sprutmålningen döljer som sagt väldigt lite så sprutar man direkt på tapeterna så lär det nog se ut just som tapet men i en annan kulör. Vill man dölja ”tapetutseendet” så är det nog bättre att spackla skarvarna och slipa. Kanske även limma remsor över skarvarna först, fukten från latexfärg kryper gärna in i skarvarna och får tapetkanterna att släppa. Ett annat alternativ
Droynas: Du tänker helt rätt. Vi slet ner all tapet innan men det var för att det släppte. Kör vattentestet för att se om det bubblar innan du gör jobbet. Kan även lägga till att vi var nybörjare och första gången var vi tvungna att köra spackel 3 ggr innan det blev bra. 2 spackel - slip - spackel - slip. Men vi körde inget grov heller. Eftersom du målar så är det ju extra viktigt att det
Charlotta H: [citat] Tack för svar. Ja, det får nog bli så att vi får kontakta byggnadsnämnd och brandförsvar. Toaletter kommer vi fixa och handikappanpassat överallt.
Sanaz: Blev stor skillnad, helt slätt nu.. Så bara grundmåla en gång till sen på med riktig tak färg. Ja du har rätt vi hade köpt den med fasad..
Masthugg: Hej, Jag har (tror jag) obehandlad betong på balkongen. Ytan är som rollad färg fast lite grövre såklart. Den suger väldigt mycket så en klick smör eller gudbevars rödvin är kvar tills en vinter har gått. Om det är på ett väderutsatt ställe. Önskar en mer lättstädad yta. Kan jag impregnera eller måla betongen på nåt sätt? ”Olja” in den? En önskvärd behandling ska 1.
berisen: [citat] Tack för bra svar! Det låter nog som att jag var lite het på gröten med att ta ut bordet senast efter oljningen. Tror jag väntade ett dygn ungefär innan jag tog ut det, har för mig det var det som stod i instruktionerna också men det kanske är alldeles för kort tid. Kanske är läge att ge det ens till chans isåfall fast göra det rätt den här gången. Kanske är lämpligt
SOOTO: Jag vet, gammal tråd ;) Har sparat ett gammalt underrede från en Philips 90-tal tjock-TV som jag nu tänker skall betjäna en `modern´ 47 tummare. Köpt en 10mm träfiberskiva som skall bli ett övre plan och ett undre lite mindre för TV-box, etc. Skaffat snickeri-grund från Biltema men hittade i garaget bland mängder av gamla burkar en helt ny Servalac Grund 1 liter från mitten av
knapert: Hej, Vi har ett par hål cirka 6-7 mm i bredd i vårt betongtak efter att den tidigare ägaren borrat upp någonting (vet ej vad). Det ser inte så roligt ut och nu vill vi fylla det. Taket är vitt, betongen är grå. Taket är även lite "mönstrat", vet inte riktigt hur man ska uttrycka det, men det är inte slätt i alla fall. Hur ska man laga dessa hål på bästa sätt? Gärna på något
Duttarmajster: [citat] Jag hade tvättat med någon målartvätt som motverkar mögel, inte säker men tror det är ytligt svartmögel. Säkert inga problem alls efter tvätt, torkperiod och färg. :cool:
1977bjorn: Man skall inte krångla till det i onödan, obehandlat trä målas och impregnerat behöver inte målas ;) Varför kan du inte sätta en tryckt bärlina istället, så slipper du fundera på den...?
Claes Sörmland: Jag gissar också på galvade värmerör utifrån bilden. Närbilden antyder också att de har målats i omgångar med många lager färg och med de åldern lär det undre lagren vara linoljebaserade. Jag tycker t o m att det ser ut som slipfärg, en linoljebaserad gucka man grundmålade med förr för att få släta och fina ytor efter slipning. Kanske är det den som har har spruckit? Lösning:
makeover: [citat] Bra fråga :sweat: Jag tror att det är teak (inga kvistar men mörka/ljusa partier) i allrummet och furu kontoret.
gaia: har en erfarenhet av att fläckar orsakade av vattenlekage blöder genom all vattenbaserad färg. Lyckades själv stoppa blödningen med lösningsmedelbaserad färg. I källaren däremot fick man pensla på ny asfaltmembrann ( den gamla metod från 40-talet) på källarväggens utsida under mark för att det skulle sluta blöda genom silikatfärgen inne. Tycker att dom vattenbaserade så kallade
Kane: [citat] Mängd = liter. Om flera grannar har använt samma firma och med gott resultat har du väl flera bra prisjämförelser?
ArneTW: Linoljan tränger in och sedan oxiderar den och blir lik en polymer. Matoljan gör inte det. /ATW
Sandberg: Hej! Bor i en flerfamiljsvilla med kopplade bågar från 40-talet. fönstren högst upp kommer vi inte komma åt från ställning. Någon som har tips hur man löser det rent praktiskt? Några frågor jag har: 1. Hur målar man karmen på utsidan på säkert sätt antar att man behöver nån slags sele? 2. Man kan ju lyfta av bågarna inifrån och ta in men är lite svettigt ändå när man är
Argastesnickaren: [citat] Roterande stålborste funkar, obs använd skyddsglasögon också ibland släpper trådarna och dom vill man inte ha i ögonen;)
Ripley: Vi har köpt en trapp Byggera Tradi Eco http://www.byggera.se/lofttrappor.php i gran till fritidshuset vi håller på att bygga och funderar nu på hur vi ska behandla den. Jag vill helst ha den vit eller vittonad och tänker att något av följande alternativ borde funka: Betsa och sedan golvlack Golvlack med pigment Täckande golvfärg Hårdvax med pigment Jag har också tänkt lägga i
manbat: Ett roligt tips är en lite glansig färg i taket. Ljuset studsar bättre och det känns ljusare. Och man behöver inte måla med ”takfärg” väggfärg går också bra. Jag använde En produkt från hornbach som blev mycket snyggt. https://www.hornbach.se/shop/Vaggfarg-SADOLIN-halvmatt-BW-10L/8557865/artikel-detaljer.html
Vicky90: [citat] Det var de jag hade på känn. Tack för svar.
DaDolly: Jag gissar att det ursprungliga köket är från 70-talet . Luckorna tror jag är bytta någonstans kring 1990-95 . Folien som sitter på luckorna kan ha använts hos olika leverantörer men min gissning utifrån kantprofilen på luckan är NordDesign (tidigare Forema) HärjedalsKök hade även den folien. HärjedalsKök kallade den daggkåpa. I början när man började med utbytesluckor så var
1977bjorn: Ahaaa, det ÄR folie på dem nu, såg inte det. Ja det är tveksamt om det blir bra att spackla på dem... Har tyvärr ingen bra idé på de där. skulle möjligtvis kunna sätta tunn plywood över hela framsidan och måla, men det är mkt jobb, och kanterna blir inte bättre ändå...