12 107 läst ·
26 svar
12k läst
26 svar
Måla om innertak själv som lekman?
Tack för detaljerat svar. Huset är från 1976 så något äldre än dittHenningelvis skrev:
Jag har ett likadant tak. Jag kan bekräfta att det är Treetex eller någon sorts porös board. Jag antar att ditt hus också är från runt 1990 +/- fem år.
Busenkelt att måla med roller. Jag körde Beckers takfärg. Tvätta innan och måla med pensel i alla skarvar först. Jag grundmålade inte i och med att taket redan var vitt. Min bedömning är att det inte behövs om inte taket är väldigt slitet. I och med att det redan finns viss struktur i plattan får man bra resultat med roller.
Det behövs nog betydligt mera närbilder och/eller fabrikat/typbeteckning. I princip ska de väl "bara" "dras ut" men exakt hur beror nog på modell/fabrikat.C CorCas skrev:
Ställ dig på en stol kanske du kan klura ut det eller lägg upp mer info.
Kan tyvärr inte hitta någon beteckning på dem, bifogar två närbilder på de olika varianterna.Alfredo skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 126 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 126 inlägg
Tretex, Tvätta, grunda, rolla (köp en kvalitetsfärg, inget bauhausskit det blir bara jobbigt), inga konstigheter, det kommer bli kanon. Spottarna, ska du ta bort dem? Då får du repa hålen, diameter, kanske räcker spackel? Annars får du fixa utfyllnad, asså upp med kort regl, lägg över hålet, fäst och skruva fast lagom gipsrundel. Sen spackla. Slipa spacklet noga för takfärg är så matt och sen släpljus på det så det kommer synas om du inte gör det ordentligt.
Toppen, tack för detaljerat svar!Bergendorff skrev:
Tretex, Tvätta, grunda, rolla (köp en kvalitetsfärg, inget bauhausskit det blir bara jobbigt), inga konstigheter, det kommer bli kanon. Spottarna, ska du ta bort dem? Då får du repa hålen, diameter, kanske räcker spackel? Annars får du fixa utfyllnad, asså upp med kort regl, lägg över hålet, fäst och skruva fast lagom gipsrundel. Sen spackla. Slipa spacklet noga för takfärg är så matt och sen släpljus på det så det kommer synas om du inte gör det ordentligt.
Ska inte ta bort spottarna, men taket ska målas så antog att det smidigaste var att ta ner dem under målningen. Eller är det så enkelt att man kan täcka dem med maskeringstejp och köra över?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Första gången jag faktiskt skriver i forumet istället för att bara smygläsaC CorCas skrev:
Vi har målat några tak i vårat hus, bra färg med roller och så pensel i skarvar. Vi tog ner taklisterna i två av rummen och har valt att lämna dom gamla för att istället måla dom i resten av rummen. Det finns betydligt trevligare sätt att spendera sin tid på än att såga och sätta upp taklister, i alla fall om man är lite petig. Hörnen är nämligen inte 90 grader utan någon eller några grader mer eller mindre, innerhörnen kan vara lite rundade beroende på hur det är tapetserat. Och det värsta av allt är snedtak.
Visst blev det snyggt med ny taklist i en stil vi valt själva men ärligt talat så tog det ungefär en vecka och sen slutade vi att lägga märke till skillnaden mellan gamla och nya lister.
Ett roligt tips är en lite glansig färg i taket. Ljuset studsar bättre och det känns ljusare. Och man behöver inte måla med ”takfärg” väggfärg går också bra. Jag använde En produkt från hornbach som blev mycket snyggt.
https://www.hornbach.se/shop/Vaggfarg-SADOLIN-halvmatt-BW-10L/8557865/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Vaggfarg-SADOLIN-halvmatt-BW-10L/8557865/artikel-detaljer.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

