Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har ett likadant tak. Jag kan bekräfta att det är Treetex eller någon sorts porös board. Jag antar att ditt hus också är från runt 1990 +/- fem år.
Busenkelt att måla med roller. Jag körde Beckers takfärg. Tvätta innan och måla med pensel i alla skarvar först. Jag grundmålade inte i och med att taket redan var vitt. Min bedömning är att det inte behövs om inte taket är väldigt slitet. I och med att det redan finns viss struktur i plattan får man bra resultat med roller.
Tack för detaljerat svar. Huset är från 1976 så något äldre än ditt :)
 
C CorCas skrev:
I köket finns det spottar i taket, både i mindre och större format, hur brukar man gå tillväga för att enklast avlägsna dessa?
Det behövs nog betydligt mera närbilder och/eller fabrikat/typbeteckning. I princip ska de väl "bara" "dras ut" men exakt hur beror nog på modell/fabrikat.

Ställ dig på en stol kanske du kan klura ut det eller lägg upp mer info.
 
Det viktigaste vid takmålning är att ha MYCKET flödigt med färg i rollern, annars blir det flammigt.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det behövs nog betydligt mera närbilder och/eller fabrikat/typbeteckning. I princip ska de väl "bara" "dras ut" men exakt hur beror nog på modell/fabrikat.

Ställ dig på en stol kanske du kan klura ut det eller lägg upp mer info.
Kan tyvärr inte hitta någon beteckning på dem, bifogar två närbilder på de olika varianterna.
 
  • Närbild på en rund, metallisk byggdetalj utan synlig beteckning monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en tänd halogen spotlight med orange sken infälld i vitt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Tretex, Tvätta, grunda, rolla (köp en kvalitetsfärg, inget bauhausskit det blir bara jobbigt), inga konstigheter, det kommer bli kanon. Spottarna, ska du ta bort dem? Då får du repa hålen, diameter, kanske räcker spackel? Annars får du fixa utfyllnad, asså upp med kort regl, lägg över hålet, fäst och skruva fast lagom gipsrundel. Sen spackla. Slipa spacklet noga för takfärg är så matt och sen släpljus på det så det kommer synas om du inte gör det ordentligt.
 
  • Gilla
CorCas
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Tretex, Tvätta, grunda, rolla (köp en kvalitetsfärg, inget bauhausskit det blir bara jobbigt), inga konstigheter, det kommer bli kanon. Spottarna, ska du ta bort dem? Då får du repa hålen, diameter, kanske räcker spackel? Annars får du fixa utfyllnad, asså upp med kort regl, lägg över hålet, fäst och skruva fast lagom gipsrundel. Sen spackla. Slipa spacklet noga för takfärg är så matt och sen släpljus på det så det kommer synas om du inte gör det ordentligt.
Toppen, tack för detaljerat svar!

Ska inte ta bort spottarna, men taket ska målas så antog att det smidigaste var att ta ner dem under målningen. Eller är det så enkelt att man kan täcka dem med maskeringstejp och köra över?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Düsseldorff
Ta ner dem. Maska blir inte bra. Färgen blir ojämn runt spottarna och du kommer få färg på dem även om du skulle va världsmästare på maskning.
 
P
Tips: måla taklisterna med takfärgen. Blir snyggast så, du får samma kulör och glans
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Tips: måla taklisterna med takfärgen. Blir snyggast så, du får samma kulör och glans
har originallister från byggåret på 70-talet så de kommer pensioneras iom takmålningen. Är det då smartast att köpa omålade nya lister?
 
P
C CorCas skrev:
har originallister från byggåret på 70-talet så de kommer pensioneras iom takmålningen. Är det då smartast att köpa omålade nya lister?
det blir lite mer jobb men blir snyggare om du köper omålade. Grundmåla de först.
 
C CorCas skrev:
har originallister från byggåret på 70-talet så de kommer pensioneras iom takmålningen. Är det då smartast att köpa omålade nya lister?
Första gången jag faktiskt skriver i forumet istället för att bara smygläsa

Vi har målat några tak i vårat hus, bra färg med roller och så pensel i skarvar. Vi tog ner taklisterna i två av rummen och har valt att lämna dom gamla för att istället måla dom i resten av rummen. Det finns betydligt trevligare sätt att spendera sin tid på än att såga och sätta upp taklister, i alla fall om man är lite petig. Hörnen är nämligen inte 90 grader utan någon eller några grader mer eller mindre, innerhörnen kan vara lite rundade beroende på hur det är tapetserat. Och det värsta av allt är snedtak.

Visst blev det snyggt med ny taklist i en stil vi valt själva men ärligt talat så tog det ungefär en vecka och sen slutade vi att lägga märke till skillnaden mellan gamla och nya lister.
 
  • Gilla
mcj och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.