Vi har precis flyttat in i vårt hus, taket i kök och vardagsrum har sett sina bättre dagar och börjat gulna. Då vi även kommer vilja sätta ny färg på väggarna vill vi inte dra ner på helhetsintrycket och inte åtgärda även taket. Vi vill därför måla om även det. Taket består idag av takpanel plattor 120*30cm med lite struktur för att efterlikna trä.

Min fråga är, är det ett rimligt projekt att ge sig på att måla om taket själv? Eller är det svårt att få ett bra resultat utan flammiga tak för en lekman utan större erfarenhet av stora målningar sedan innan? Vårt mål är ju såklart att kunna göra så mycket som möjligt själva i nya huset, dels då det är billigare men också kul att kunna ha som projekt. Men vill helst undvika projekt som skjuter en i foten för det är för svårt för en icke superhändig att få bra resultat.

Ge sig an projektet eller bita i det sura och betala ett proffs?
 
Tvätta taket och måla med en roller två gånger så blir det säkert bra.
 
  • Gilla
Schwen92 och 1 till
  • Laddar…
Klart ni kan måla taket. Sen kan jag iofs nämna att när jag helrenoverade sist så var taket det svåraste. Väggarna var bara att måla ett par lager så var det klart, men i taken såg man märkena efter rollern. Tror jag målade om fem gånger eller så innan jag var nöjd. Då är jag iofs kinkig med kvalitet. Men vad är det värsta som kan hända? Måla tills ni är nöjda. Tröttnar ni så anlita någon.
 
E etompau skrev:
Tvätta taket och måla med en roller två gånger så blir det säkert bra.
Tack etompau, Teorin hur jag ska gå tillväga har jag läst mig till här på forumet som hade bra guide. Men har fått höra att "oj det är svårt - taket kommer bli flammigt..."

Ville därför höra med lite andra med erfarenheter om det verkligen är så svårt att få ett bra resultat eller om det faktiskt är så enkelt som att bara tvätta och måla och vara noggrann och följa guiderna att rolla från ljusinsläpp och inåt.

Vill undvika att göra det och sedan få höra, " vad var det jag sa" :)
 
C CorCas skrev:
Taket består idag av takpanel plattor 120*30cm med lite struktur för att efterlikna trä.
Den möjliga fallgrop som finns här är väl vad detta är för plattor? Är de "normalt målningsbara" är takmålning inga problem mer än att det kan vara lite jobbigt. Skulle plattorna vara av något "konstigt" material som sätts upp färdiga/färdigmålade kan det vara en annan sak.

Hur som helst tror jag inte att ett proffs gör det bättre än en engagerad amatör men antagligen snabbare, och kanske i värsta fall slarvigare.

Välkommen hit!
 
S segv skrev:
Klart ni kan måla taket. Sen kan jag iofs nämna att när jag helrenoverade sist så var taket det svåraste. Väggarna var bara att måla ett par lager så var det klart, men i taken såg man märkena efter rollern. Tror jag målade om fem gånger eller så innan jag var nöjd. Då är jag iofs kinkig med kvalitet. Men vad är det värsta som kan hända? Måla tills ni är nöjda. Tröttnar ni så anlita någon.
Tack segv!

Har du några tips du kan slänga med, tänker att måla du fem ggr kanske du snappa upp något som blev fel de 4 första som vi då kan undvika :)
 
C CorCas skrev:
Tack etompau, Teorin hur jag ska gå tillväga har jag läst mig till här på forumet som hade bra guide. Men har fått höra att "oj det är svårt - taket kommer bli flammigt..."

Ville därför höra med lite andra med erfarenheter om det verkligen är så svårt att få ett bra resultat eller om det faktiskt är så enkelt som att bara tvätta och måla och vara noggrann och följa guiderna att rolla från ljusinsläpp och inåt.

Vill undvika att göra det och sedan få höra, " vad var det jag sa" :)
Ta en bild på taket för fler kommentarer.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Den möjliga fallgrop som finns här är väl vad detta är för plattor? Är de "normalt målningsbara" är takmålning inga problem mer än att det kan vara lite jobbigt. Skulle plattorna vara av något "konstigt" material som sätts upp färdiga/färdigmålade kan det vara en annan sak.

Hur som helst tror jag inte att ett proffs gör det bättre än en engagerad amatör men antagligen snabbare, och kanske i värsta fall slarvigare.

Välkommen hit!
Toppen tack! 3 givande svar på mindre än en halvtimme. Verkligen positivt överraskad av detta forum, verkar innehålla många hjälpsamma människor! :)

skulle helt klart gissa att det är fabriksmålade plattor, av vilket material har jag tyvärr ingen aning om, men gissar på gipsmaterial.

Bifogar en bild, även om det säkert inte ger någon mer vägledning..
 
  • Vit fabriksmålad takbeklädnad med tydliga skarvar, möjligtvis av gipsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tippar på att det är Tretexskivor.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
C CorCas skrev:
Tack segv!

Har du några tips du kan slänga med, tänker att måla du fem ggr kanske du snappa upp något som blev fel de 4 första som vi då kan undvika :)
Tyvärr inte. Vet faktiskt inte riktigt vad jag gjorde fel från början. Kanske hade olika tryck på de två sidorna på rollern? Mycket flödigt med färg på rollern och måla vått i vått är väl regeln annars. Och att köpa kvalitetsfärg som täcker bra. Men ni ska inte bli skrämda av mina problem. Tror det är ovanligt att behöva måla om så många gånger. Kör på bara.
 
Ska inte vara några problem att få ett bra resultat.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har målat liknande skivor själv. Som sagt, tvätta ordentligt, grunda och måla två strykningar med täckfärgen. Självklart använder du ett teleskopskaft som du fäster rollern på. Jag sparmålade med pensel i skarvarna för att få bra täckning även där.
Rekommenderar att skaffa en Nackmollis (tex. https://www.swedol.se/nackstd-nackmollis93610.html) för att skona nacken.
 
Mitt tips är: köp kvalitetsfärg. Det gör arbetet mycket enklare.
 
Jag har ett likadant tak. Jag kan bekräfta att det är Treetex eller någon sorts porös board. Jag antar att ditt hus också är från runt 1990 +/- fem år.
Busenkelt att måla med roller. Jag körde Beckers takfärg. Tvätta innan och måla med pensel i alla skarvar först. Jag grundmålade inte i och med att taket redan var vitt. Min bedömning är att det inte behövs om inte taket är väldigt slitet. I och med att det redan finns viss struktur i plattan får man bra resultat med roller.
 
Redigerat:
En samstämmig kör om att vi ska göra det själva. Tack, det var svaret jag hoppats på :)

I köket finns det spottar i taket, både i mindre och större format, hur brukar man gå tillväga för att enklast avlägsna dessa?

Bild på de mindre spottarna
 
  • Mindre takspottar inbyggda i ett beige tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.