Hej!

Ska bygga uterum och funderar på hur jag ska ytbehandla stående limträstolpar och obehandlade bärlinor som dessa ska vila på för att förhindra vattenskador.

Limträstolparna kommer målas innan monering med grundfärg och täckfärg (typ Jotun Visir och Demidekk) men bärlinorna som dom ska vila på är obehandlade. (Se bifogad skiss, ljust=obehandlat, mörkt=impregnerat) Dessutom kommer jag bygga en altan utanför så under golvnivå kommer jag inte att kunna förbättra färgen i framtiden. Vatten kommer ju rinna ner längs stolpen och på bärlinans ändträ.

Man får väl olja in ordentligt och så har jag blivit tipsad om tjära, men funderar på om det håller i längden? Ska jag bara måla med täckfärg även här under altandäcket? Kanske bör jag olja/rötskydda hela bärlinan?

Tack för alla tips!

• 3D-skiss av uterum med vit limträstolpe och mörkbruna impregnerade bärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man skall inte krångla till det i onödan, obehandlat trä målas och impregnerat behöver inte målas ;)

Varför kan du inte sätta en tryckt bärlina istället, så slipper du fundera på den...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.