Jag vet, gammal tråd
Har sparat ett gammalt underrede från en Philips 90-tal tjock-TV som jag nu tänker skall betjäna en `modern´ 47 tummare. Köpt en 10mm träfiberskiva som skall bli ett övre plan och ett undre lite mindre för TV-box, etc.
Skaffat snickeri-grund från Biltema men hittade i garaget bland mängder av gamla burkar en helt ny Servalac Grund 1 liter från mitten av 80-talet. Efter lite funderande kunde jag inte låta bli att inte använda denna goding från förr. ( i mitten av 60-talet målade jag min Silverpils aluminiumskärmar på undersidan med röd blank Servalac ( på zinkromat-grund ) och den satt även för nästa ägare). Nåväl, tillbaka till min burk, efter att ha öppnat locket kunde jag konstatera att innehållet bestod av ca. 60% klar mörkbrun alkydolja och en gråvit klump pigment i botten. Efter 10 minuters rörande var `färgen´ grå och efter ytterligare 10 minuter kritvit, tjock och smidig. Målade skivorna och då träfibern suger behövs en andra strykning. Torktid till slipning anges till 7 timmar men min 35 år gamla färg behöver nog det dubbla. Slutstrykning blir en halvmatt svart (vattenbaserad) färg som jag lägger på med micro-roller.
Så vad är att säga, jo om man bortser från miljö-aspekten så var det enklare förr. Visst, det är bekvämt att kunna rengöra prylarna i vatten men jag tycker att om man lägger penslar, etc. i en plastpåse vid långjobb så blir det bara en rengörning på slutet. Och produktutbudet i dag är rent förvirrande. På 70-80-talet körde jag med Exponyl med eller utan brytfärg, utomordentlig produkt och enkelt. Till huset gällde Beckers täcklasyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder