E
Evert1: Okej tack! Har du någon aning om vad som är rimligt att betala en målare för att bredspackla ett vardagsrum på ca 20 kvadrat?
5 svar · 3,6k läst
A
Alfredsson-A: [citat] tack. Bjelin Falun
13 svar · 8,4k läst
·
Mazen
Mazen: Svar från IKEA kundtjänst.. Grå: NCS S 5000-N Glans 10. Så @lbruks hade helt rätt :)
11 svar · 8,6k läst
G
gone_fishing: Om den ska tåla vatten så är ju linoljefärg inte så dumt.
3 svar · 2,3k läst
M
misjo: När jag tog bort en gammal lampsladd så åkte färgen i taket med på köpet. Huset är byggt i början av 80-talet och jag undrar vad man ska göra nu? Är det bara riva bort all färg och spackla hela taket som gäller?
0 svar · 1,8k läst
·
KJD
KJD: [citat] Hur skulle denna produkt funka på ett staket (målning baksida/framsida osv / beständighet över tid mot fukt/röta)? (Mina exempel ovan var ju bara dörrar och panel - som är uppvärmda på insidan).
3 svar · 1,4k läst
·
G
gone_fishing: Jag skulle inte använda papper, risk att slipa igenom på tex nått hörn. Kör med tex Mirca Mirlon 360. Tvätta sen med tex Biokleen eco på fuktig trasa.
3 svar · 781 läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Haha, ja det har du ju rätt i. Tänkte golv av någon anledning.
4 svar · 2,9k läst
·
Johan.Abrahamzzon
Johan.Abrahamzzon: Falu Fasad är bra eftersom den har längre ommålningsintervall än en svart slamfärg. Lika helmatt och svart som en rödfärg ( svart ) och samma arbetssätt. 2 strykningar på nytt virke och en strykning vid ommålning, precis som men rödfärg men inte så ofta.
4 svar · 3,5k läst
D
dgh: Hej! Har bredspacklat med Beckers Medium på gammal juteväv och nyuppsatta gipsväggar. Efter första strykning ser jag en del porer/lufthål/kratrar. Efter att ha sökt i forumet hittade jag några äldre trådar där jag förstår det som att jag borde målat innan jag spacklade.. Undrar nu vad som vore bästa förfarande för att fylla porerna? ”Spotlaga” porerna med mediumspackel eller
0 svar · 2,0k läst
D
Dannsi: Alright, tack!
4 svar · 11,0k läst
Byurn
Byurn: [citat] Vilket tryck kompressorn kan lämna är inte så intressant. Det viktigaste är luftmängden den kan avge.
6 svar · 7,1k läst
·
P
paddan1: Hej, Jag anlitade en målarfirma för att måla väggar och tak i min lägenhet. Nu när de är klara och jag har inspekterat så ser jag att de har målat väggarna och taket, men inte stuckaturerna som går ca en 0,7 m upp på väggarna. I våra diskussioner har vi pratat om vilken färg jag vill ha på stuckaturerna. I offerten står det att arbetet gäller "målning av väggar och tak" vilket
0 svar · 2,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Om det tryckta virket stått obehandlat ett år funkar det ok, även om ingen tillverkare vill lova det. Råsågat är klart bäst om man kan få tag i det. Håller 25 år utan tryckimpregnering, har testat med rödfärg!
7 svar · 5,5k läst
Mazen
Mazen: En varmgrön nyans, som inte går för mkt åt det gula..tex "british racing green" [bild]
2 svar · 2,0k läst
·
Per Palmér
Per Palmér: [citat] Linoljefärg är mycket bra till detta. Har provat i 50 år.
2 svar · 1,1k läst
Zenon
Zenon: Detta går väl inte att måla med vanlig fasadfärg även om man slipar ytan innan? Krävs väl sprayfärg lr snickerifärg för ett bra resultat`?
0 svar · 656 läst
·
Kh_samael
Kh_samael: Utan att ha sett några bilder på skick innan målning m.m är det lite svårt att säga om det är dyrt eller ej. Man får tänka på att skall det spacklas ett par gånger och sedan grundmålas samt göras vattentätt eller vattenavisande så blir det många moment med mycket torktider och resor. 15000 ink moms om ett företag tar 420:- ex moms per timme är ca 3.5 dagar i arbete. Då är det
1 svar · 728 läst
Y
yehor: [citat] Märkte att det torkat bättre där det var rent trä, men tyvärr var det mesta inte rent trä. Om det kan ta flera veckor att torka så ger jag nog ett försök att slipa ned det under helgen.
2 svar · 2,5k läst
D
Dekorputsaren: [citat] Hej Andreas, Putsen på bilden du har bifogat är enkel att utföra. Det finns många olika putstyper att välja mellan. Bilden med den blåa putsen har jag putsat, det var i mitt sovrum i Sollentuna. :) Det som är viktigast i ditt fall där du vill att det är resistent mot fett är att ytan behandlas med polyuretanlack. Mvh Michael
4 svar · 1,7k läst
·
P
p3p3: Tack båda!
3 svar · 970 läst
·
KavehC
KavehC: [citat] Ah, så menar du. Kommer ha kakel i anslutning till spis och fläkt. Färgen ska vara på resterande väggar.
4 svar · 1,8k läst
Lexington
Lexington: [citat] Oj, om jag nu minns rätt torkade jag av hela städet med isopropanol, därefter en 2k grundfärg (spray) och sedan ett eller två lager 2k matt täckfärg (spray).
17 svar · 17,9k läst
·
M
miis: .......jag har nu i allafall bestämt mig för att inte ge mig på våra 20 + teaekfanerade dörrar o garderobsluckor ...det får bli sprutlackering...
12 svar · 4,1k läst
·
MVJK
MVJK: Jag undrar vad jag bör göra i övergången mellan väggen i köket och stänkskyddet. Väggarna är målade i Stockholmsvitt (S0502Y) och där gamla svart/bruna mosaikkaklet satt har vi nu spacklat och målat med klarvit badrumsfärg. Övergången är inte supersnygg och undrar vad ni anser jag bör göra av följande alternativ. 1. Snygga till genom att måla skarpa kanter där färgerna möts
0 svar · 1,3k läst
·
A
AH65: Hej alla! Undrar vad man kan göra med en sådan hall (utöver att slita väck panelen) om man tröttnat på den. Tänkte att man kanske kunde måla den vit, är en ganska mörk hall. Ska man slipa eller går det bra att måla efter rengöring? Tacksam för glada tillrop!
0 svar · 528 läst
Gammelnörden
Gammelnörden: Du skulle kunna bygga spaljéer i samma färg och ha stora grunda odlingslådor med t ex klätterhortensia som svävar ut som vita, skira paraplyer. Då får fasaden flera lager som bryter upp den massiva känslan och färg i form av växtlighet. :)
3 svar · 5,7k läst
·
H
hahnson: [citat] Ah då förstår jag , jag var inne på att göra typ så först men ville ändå spärra av med plast + kändes mer safe med helt golv (hade lyxen att kunna spärra det kan jag gott tänka inte alltid är fallet, )
17 svar · 11,8k läst
·
O
olofom: Hej! Ruttna bräder på fasaden ska kapas och ersättas med nya bitar (några dm endast). När detta målas så blir det nog en ful skarv, så jag tänkte att man kanske kan spackla över skarven med kemiskt trä (eller alternativ produkt?), men måste jag då slipa bort färgen på existerande bräder eller fäster det på den gamla färgen?
0 svar · 2,5k läst
R
Rolle85: Aha ska testa!
9 svar · 4,6k läst
·
R
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.