R
Rolle85: Ja den hette barnens akrylfärg
6 svar · 1,1k läst
·
ecb182
ecb182: Undrar samma, så ser fram mot svar i tråden.
3 svar · 2,4k läst
·
D
Droynas: Skulle nog säga att det är omöjligt att svara på. Vi gjorde som du tänker göra och det funkade utan problem men tror det var lite tur att resten av taket var i bra skick, rent och att den nya färgen matchade. Testa på en liten del. Funkar det inte, lev med det eller måla hela
1 svar · 1,7k läst
·
ChristofferRobin
ChristofferRobin: [citat] En fråga när du säger "inte sätta gips i onödan" syftar du då på renoverings gips (skivor) och inte gipsbruk? Eller bör jag vara sparsam även med gipsbruket och främst använda sandspackel där det går? Mvh
9 svar · 7,1k läst
·
garvin
garvin: Tror inte att det beror på limet.
1 svar · 2,8k läst
N
NTA: Tack för svaren. Var som jag trodde. Så blir fortsatt slamfärg.
6 svar · 3,3k läst
·
Henrik.woll
Henrik.woll: [citat] Det har du nog helt rätt i om de är lackad. Men för att de ska få samma slutresultat bör de slipas (y)
4 svar · 1,3k läst
·
Violina
Violina: [citat] Vad är det för typ av innerdörr? Material?
1 svar · 710 läst
peterwarbo
peterwarbo: [citat] Gahh trist... Hade önskat att det fanns någon mirakelfärg man bara kunde måla över med...
5 svar · 5,8k läst
M
Micke R.: [citat] Hej. Det ni använt är en specialprodukt. Inget jag hade rekomenderat på ny panel. Prova på en lös bräda om ni kan få det bra med samma produkt. Annars hade jag provat med en lasyr alternativt vittpigmenterad matt lack, vattenbaserat. Mvh
8 svar · 10,6k läst
·
Saravk
Saravk: [citat] Tack den platsbyggda hyllan är på motsatt sida från köksluckorna, så närmsta duger utmärkt!
11 svar · 14,9k läst
·
P
peter_sweden: [citat] Hittade även dessa: https://www.clasohlson.com/se/p/41-2067
5 svar · 2,8k läst
·
K
klippfast: [citat] Hej! Gissar att väggytan var runt 6-7kvm så inte direkt stort men med speedheater och linoljefärg som skulle bort så gick det ruskigt snabbt, egentligen var det pärlorna i sponten som var lite pyssel. I samma rum skrapade vi också en trappa där man hade målat med en annan färg (gissningsvis akrylat) där istället för att bli helt mjuk och lätt att dra av i stora sjok som
13 svar · 5,0k läst
·
Bo arnold
Bo arnold: Tror inte du har vinyltapet den brukar gå lätt att spalta är ungefär som plastfolie seg men de flesta vanliga papperstapeter är spaltbara men det kan vara svårt i praktiken o behövs inte heller om de sitter bra slipa o spackla om du river loss något
1 svar · 1,6k läst
M
maria01: Kör på vanlig färg den blir ju aldrig så varm att du behöver nån speciell färg ser ut som det är eldfast tegel jag tycker det är snyggt att ha istället för att måla om det men det är min smak
1 svar · 3,2k läst
·
Karlia
Karlia: Listspik eller dyckert har väldigt små huvuden vill du kan du ta ett (en) dorn så huvudet blir försänkt. (var tvungen att googla ordet, länge sedan jag lade golv) jag använde skruv för att det skulle vara enkelt att kunna ta bort, spiken är det korrekta och det jag kommer att använda på landet där jag i veckan ska måla golv och sätta dit lister. Borde räcka med liten dutt
4 svar · 1,2k läst
M
Maestrono: Hade det varit jag som gjort det så hade jag tveklöst gjort det ordentligt och dragit ner all tapet. Om du ska spackla direkt på tapeten bör du måla med en alkydfärg först.
1 svar · 1,2k läst
·
PerraTrav365
PerraTrav365: https://www.pvcflis.se/ Är det någon som har erfarenhet av ovan?
0 svar · 1,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ja, det verkar vara gipsbaserat. T ex Sheetrock® Brand Durabond® Joint Compound som tycks vara klassikern vad gäller "quickset" är huvudsakligen gips (>60%) och resten mineralfillers som t ex kalkmjöl och glimmer. Så ett gipsbruk.
7 svar · 3,8k läst
S
Stefan1972: Nej menade bara att alla magiska trick oftast är för harmlösa. De putsmedel som finns för konsumenter har ju putseffekten balanserad. Dvs att de slipande partiklarna är precis så stora att de avverkar men inte så de repar. Vet man bara vad man gör kan man ju putsa med grövre men man får ju avsluta med finare och finare isåfall.
10 svar · 12,0k läst
BirgitS
BirgitS: Jag rekommenderar dig att höra med några mäklare innan du gör något mer. De vet bäst vad som efterfrågas och vad som lönar sig att göra just där du bor. Det är möjligt att en hel del av det du planerar är meningslöst därför att det höjer priset med mindre än din kostnad för det. Beroende på område kan t.ex. vinylklick vara helt fel och bara få personer att tänka att de
7 svar · 2,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Borde funka med utspädd rå linolja
1 svar · 2,7k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Färgen behöver nog primärt vara diffusionsöppen tror jag. Blir inga extrema temperaturer där. Har du testat att skura av ytan med såpvatten och skurborste? Vi har sten på väggen över vår kamin på Stugan och den blev jättefin av lite skurning
1 svar · 2,6k läst
·
J
JohanN03: [citat] 3ml per liter kör jag oftast med. Jag tror att detta är rekommendationen enligt bruksanvisningen. Till färg har jag ibland tagit i mera. Ett annat alternativ jag funderat på är att spraya på bensaltensid utspätt i vatten efter att en yta är behandlad med olja eller färg. Kanske då får upprepa behandlingen med jämna mellanrum. Om tio år visar det sig säkert att bensaltensid
9 svar · 3,2k läst
M
Murkla1949: Förstår att det inte går att säga exakt... Vårt hus som är målat med röd slamfärg skulle behöva sig en strykning igen och jag funderar lite på vad det skulle kunna kosta att leja bort. Kan man uppskatta ett ungefärligt kvadratmeterpris? Arbete inkl material och minus rotavdrag osv. Det är ett enplanshus så det är inte aktuellt med något värre ställningsbygge.
0 svar · 1,0k läst
Huddingebo
Huddingebo: Håller med Stefan ovan. Trämaterial rör på sig, svårt att få skarvar att inte spricka på det. Jag hade satt gips, bra även för brandsökerheten. Gällande pappremsa jfm glasfiber. Bror har papp och det har spruckit på några ställen. Jag har glasfiberremsa överallt och inga sprickor. En del förvöxlar dock målarremsa (plast) med glasfiberremsa och då kan man ju förstå att det
5 svar · 2,0k läst
·
S
StillSabina: Nu har jag rivit ner all glasfiber. Gör en test nu med pappremsa som jag limmat på. Spacklat innan i skarvarna och slipat så jämnt som möjligt. Än så länge inga bubblor, får se imorgonbitti. Men började spackla ännu en våd, och det ser inte ut som att spacklet riktigt lägger sig i skarvarna, ser bulligt ut. (På bilder har är dejtings torkat och slipat än) men om jag slipar till en
0 svar · 660 läst
·
M
mili1983: Hej, Jag har problem med sprickor i inredda rummet på vinden där två olika material möts (siporex-trä) där det är klädd med gips. Ser samma problem på en del andra platser i huset. Förslag på åtgärder? Bifogar klipp.
0 svar · 779 läst
·
H
hapazard: Det bör funka fint, men en del jobb för att få det slätt så klart.
1 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.