Färg, Måla & Tapetsera
petrho: Har ett hus byggt av Ytong/lättbetong och tänkte måla med spärrgrund på gamla tapeten för att få en bra yta att helspackla. Funderar på om väggen kan bli för ”tät”? Det finns ingen platsfolie i ytongblocken utan det är frigolit inuti blocken.
Lofthouse: Vi håller på och målar en furupanel (halvpanel) i https://www.jotun.com/se/se/decorative/interior/colours/12077-sheer-grey-interior och funderar nu på vilken färg vi ska ha på golvsockel och dörrfoder. Just nu lutar det åt att måla i samma färg som panelen eller alternativt vit sockel och foder. Innerdörrar, dörr och fönsterkarmar är i furu. Jag tänker att om man målar
ingenjören101: Tack för era svar. Blir att köra tapetgrund och givetvis spackla skarvarna för en så jämn yta som möjligt.
Bjober: Och för guds skull, vänta tills fogskummet torkat. Annars blir det kletigt värre.
Bergling: Det var ett erbjudande hos Stuvbutiken. Gick på ca 1000 kr med frakt för en 10-litershink. Kollade precis och de ligger fortfarande bra i pris.
useless: [citat] Vanligt traditionellt tapetklister består i princip bara av stärkelse, så det är ingen större skillnad.
Avemo: Det ser ut att vara ojämnheter i träet som reser sig. Till mellanslipning brukar jag våtslipa med 400 eller finare. Men jag tror att ett du framför allt måste få på mer lack. Man kan lägga ett par lager sedan mellanslipa och sedan lägga ett till lager. Jag har mest lackat på båtar och då blir det många lager.
BirgitS: [citat] Det ser väl ut som att det just är borrat för att sätta upp något på väggen med tanke på att hålen är i ordnade rader och kolumner.
Tomtom79: [citat] Haha, ja det är ju f*n vad det dyker upp gamla trådar...
Sangris: [citat] Jag byggde mitt lusthus på plintar så det kom upp i samma nivå som altangolvet. Har byggt ihop altanen och lusthuset eftersom vi inte har tak på altanen. Så golvet jag har är ett träregelgolv.
huggan: Bara att spackla, men spackla brett.
Mats-S: Som redan sagts, lasyrfärg målas med pensel, måla alltid i ådringarnas riktning så blir det snyggast. Poängen med att handmåla är ju att du vill ha fram träets struktur när du laserar, annars kan du ju måla helvitt typ :-)
Oldboy: Har kikat lite snabbt på Herdins hemsida. Det skulle kanske kunna bero på att du använt rå linolja, som lakats ur av regn och sol samt tagit med sig betspigment. Det är en gissning, men Herdins lackbets, (klarlacklager som kan läggas ovanpå betsen för att den ska stå sig bättre), innehåller torkande oljor. Rå linolja torkar inte. Det är kokt linolja som torkar. Jag kommer ihåg när
Alaa-Alsh: Jag kommer att måla obehandlat trä panel! kan jag använda lasyr färg med färgspruta? fast jag fick tips från säljaren att lasyr färg ska målas med pensel!! Tacksam för svaret!!
Fel av Åke: Jag målar också panel på bockar inomhus nu. Jag använder en sån här pensel Vinkelpensel Premium 100 mm - Måleriverktyg - Rusta.com Jag tycker den funkar riktigt bra, så den rekommenderar jag!
Mattias Andreasson: Tränger fukt igenom så lossnar färgflagor till slut och kan ta lite puts med sig när det lossnar. Är det redan målat med icke silikatfärg så är det skitsamma om du inte ser några problem, inte värt att riva ner allt bara för att det ska göras på rätt sätt. Med riktig dränering ska det inte komma igenom någon fukt och det är i teorin helt lugnt att använda vanlig färg. Men är
Stefan1972: Den stora grejen är nog att man är och rollar i färg som börjat torka och får strukturen fel direkt. Man kan liksom inte gå efter i halvtorr färg och "bättra på" nånting. Bättre att mata på i snabb takt och göra lika hela tiden. Blir det flammigt då så är det bättre att låta det torka ordentligt och gå på ett varv till istället för att rota i det första lagret.
Jotre: [citat] Grymt, tack för hjälpen. Färgmässigt så lade jag väldigt mkt där, alla tre strykningar. Men spacklar om och bredare och hoppas på att det löser sig
Stefan1972: tycker mer det ser ut som gipset är trasigt. Brukar bli så där om det står direkt på golvet och det blir tajt och man kanske dunkar in det med foten. Då kan yttersta skiktet brytas loss och det hänger kvar i pappen bara.
sevilla: Okej, bra tips! Jag borstar av lite och sen kör på med målningen, tack!
Byggsnyggen: Hej Tänkte ha s.k. vildmarkspanel i taket i ett kommande fritidshus. Finns ju många fördelar med att åtminstone grundmåla dem innan de sätts upp. Gärna stryka ytterligare en gång. Kan jag måla dessa redan i sommar och sedan förvara dem i vår ladugård till de ska upp under nästa vår? Eller är det för kallt/fuktigt? Man vill ju göra så mycket man kan i förväg. :)
Tompafix: [citat] Har inte din laser något fäste för vägg? På min finns det små spikar som man kan trycka ut för att kunna fästa den i väggen. På så sätt får man upp den på högre höjder. Annars kan du ju mäta från golvet i alla hörn och sedan är ni två som spänner tejpen mellan markeringarna, för att sedan sätta fast den ordentligt efter hela sträckan. Sedan brukar inte allt vara
freevorn: FYI: Fönstertillverkaren i det aktuella fallet hade köps upp av Elitfönster och lagts ner. Passade på att fråga Elitfönster vilken glans de kan vara. Svaret jag fick var glans 80. Tydligen väldigt vanligt på 80-90 talet. Bilderna ovan beskriver troligen klarlack i glans 80 som åldrats i 30+ år. Allt gott. /F
Somebee: Fixar ett par hyllor som kommer vara gjort av okantat virke. Jag undrar lite hur man ska behandla de? Jag vill inte att det ska ge fläckar på tappeten eller förstöra mina böcker. Ska man lacka, olja, vaxa, låta den vara, eller någor helt annat?