Hejsan vi har slipat bort all färg från två källarväggar p.g.a fuktfläckar. Själva slipningen gjordes strax efter nyår så det har snart stått i tre månader och torkat och har m.h.a det kalla vädret och obefintlig tillförsel av fukt torkat ut helt. Men tyvärr finns dom gamla missfärgningarna i betongen kvar, något jag trodde skulle täckas av färgen men tyvärr så "vandrar" dom genom färgen. Min billiga fuktkvotsmätare från Clas Ohlson visar 3,5% på samma ställe där den i höstas visade Hi (Max)
Hade det varit en vanlig färg hade jag målat med spärrfärg men jag gissar att silikatfärgen tappar sin funktion om jag målar på den?
Finns det något annat bra sätt för att stoppa att fläckarna vandrar igenom?
Så här ser det ut efter ett lager med silikatfärg.
Mvh
Jeppe
Hade det varit en vanlig färg hade jag målat med spärrfärg men jag gissar att silikatfärgen tappar sin funktion om jag målar på den?
Finns det något annat bra sätt för att stoppa att fläckarna vandrar igenom?
Så här ser det ut efter ett lager med silikatfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Jeppe
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
om det har vandrat fukt genom väggen tidigare så lär det väl fortsätta? Eller har ni åtgärdat det utifrån?
Jo det är åtgärdat med dränering men sen har jag slipat bort plastfärgen som satt där inne, dels för att den hade släppt på vissa ställen och dels för att den fukt som ändå kommer in i väggen att inte ska stanna bakom färgen.
Men även om problemet är åtgärdat så försvinner inte fläckarna och det är alltså det jag behövde tips om, främst om det fanns någon typ av spärrfärg som andades eller om det fanns något annat knep för att stanna upp fläckarna.
Men även om problemet är åtgärdat så försvinner inte fläckarna och det är alltså det jag behövde tips om, främst om det fanns någon typ av spärrfärg som andades eller om det fanns något annat knep för att stanna upp fläckarna.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
är du säker på att det är fukt då? Det kan ju lika gärna vara nåt oljigt som följt med utifrån från nån äldre tjärbehandling eller liknande kanske?
jag har nåt liknande på ett innertak i mitt hus från 1900. Där har det varit takläckage en gång i tiden så det varit blött och nåt har tagit sig igenom ner till ett innertak. Samma gulbruna fläckar och det måste vara nåt i nåt virke nånstans som tagit sig igenom och det kommer tillbaks hur mycket jag än målar.
jag har nåt liknande på ett innertak i mitt hus från 1900. Där har det varit takläckage en gång i tiden så det varit blött och nåt har tagit sig igenom ner till ett innertak. Samma gulbruna fläckar och det måste vara nåt i nåt virke nånstans som tagit sig igenom och det kommer tillbaks hur mycket jag än målar.
Gissar på att det är kalk som lakats ur bruket och som gått vidare igenom putsen. Gammal kalk kan bli gul-röd aktig. Om väggen är dränerad och schysst idag så ska det inte vara något problem att måla med vanliga färger.
har du grundat väggen med silikatgrrund innan den första silikatfärglager? Om inte så lägg på en lager färg till! Efter ett lager borde ytan vara förseglat och nästa lager kan faktiskt täcka dina fläckar.
Om det fortfarande pågår en massiv fuktvandring så blir det tyvärr svårt att stoppa det med färg.
gaia
Om det fortfarande pågår en massiv fuktvandring så blir det tyvärr svårt att stoppa det med färg.
gaia
Hej,J JeppeKa skrev:
Jag tror jag har samma problem i min källare.
Var det något som löste ditt bekymmer med genomblödningar?
har en erfarenhet av att fläckar orsakade av vattenlekage blöder genom all vattenbaserad färg. Lyckades själv stoppa blödningen med lösningsmedelbaserad färg.
I källaren däremot fick man pensla på ny asfaltmembrann ( den gamla metod från 40-talet) på källarväggens utsida under mark för att det skulle sluta blöda genom silikatfärgen inne.
Tycker att dom vattenbaserade så kallade spärrfärger täcker först om man målat 4 gånger eller mer ..... vi målade takpaneler i stugan vitt och slutade vid x3 men om man är perfekt så får man måla en fjärde gång
.
I källaren däremot fick man pensla på ny asfaltmembrann ( den gamla metod från 40-talet) på källarväggens utsida under mark för att det skulle sluta blöda genom silikatfärgen inne.
Tycker att dom vattenbaserade så kallade spärrfärger täcker först om man målat 4 gånger eller mer ..... vi målade takpaneler i stugan vitt och slutade vid x3 men om man är perfekt så får man måla en fjärde gång
Klicka här för att svara