L
Lutte: Tycker det ser ut som typ masonitskiva som är målad. Men ska det målas så måste det vara bra gjort för annars kommer man se varje skavanker, går inte att fuska. klart det går att göra själv men har man inte gjort det tidigare så hade det nog varit bättre att börja på en mindre yta så man får in snitsen. Lite tråkigt om man bränner massor pengar och energi o så blir det endå
2 svar · 1,4k läst
·
prototypen
prototypen: Man lägger korsvis för att få ett jämnt resultat, sedan hur långt en liter räcker beror mycket på underlaget. Protte
1 svar · 1,3k läst
mexitegel
mexitegel: Om du får fina nya väggar så kommer taket ta ner helhetsintrycket rätt mycket tyvärr. På bilderna ser det ut som bl.a. en mindre noggrann spackling vid tidigare renovering utöver sprickorna. Microliten förstärker och minskar risken för nya sprickor. Målarens förslag är absolut motiverat.
3 svar · 2,5k läst
·
Lill72
Lill72: På tapet använder jag den rosa tejpen från Tesa, funkar bra.
3 svar · 1,1k läst
A
Annaonym: [citat] Hej, jag har hört att det ska vara märkbart och att fasadfärgen därför kan få ett oönskat utseende. Vi har rätt mycket fönsterbågar i fönsterna i och med de kraftiga glasdelande flaggposterna. Men du har rätt i att jag nog ska besöka en riktig färgaffär och inte Bauhaus färgavdelning som jag gjort hittills. (Dock kommer vi inte köpa någon målarfärg utan putsa med
16 svar · 24,0k läst
G
gaia: vattenbaserade färger kan lösa upp något i skivan. Försök med lösningsmedelbaserat.
3 svar · 6,6k läst
·
K
Klabbis 3000: Vilken är bäst av Beckers Perfekt Fasad Plus och Nordsjö Super One Tech?
0 svar · 2,4k läst
D
Don_Simon: Snyggt!
18 svar · 17,1k läst
·
D
18 svar · 17,1k läst
·
alexander___
alexander___: Hej, Har bifogat bild på en möbel som vi tvättat rent och som ska stå i vårt växthus. Nu är vi dock lite osäkra hur vi ska behandla den (lack, olja, linolja, etc). Vi vill ej att den ska vara matt - ej glansig. Några tips?
0 svar · 1,5k läst
·
T
TheGame: Alltid intressant att hitta saker. själv har jag hittat gamla mynt i väggarna hemma (från 70-talet) och en massa handskrivna meddelanden. "Spika här fyllo", "öka takten" mm.
7 svar · 2,0k läst
·
E
enriktignovis: Här är en bild på köket där man ser det gråa (OBS! möblerna i köksbilden är felaktiga och kan ignoreras).
1 svar · 1,8k läst
·
G
gaia: måla inte taket med linoljefärg om du vill ha en vit tak. Linoljan gulnar om den inte är belyst av solljuset och det blir ju ett innertak aldrig. Även om linoljefärgen är vit i burk så kommer den att gulna med tiden. Om du skrapar taket trärent så kan du välja vilken som av dom moderna färger. Limfärg (som kritar) kan tvättas bort med vatten.
11 svar · 3,4k läst
·
Z
ZcR: Gipsbruk och gipsskivor kan vara en enkel grej. blanda ihop kladdigt gipsbruk och lägg klockaren gipsskivan 30-40cc och tryck fast mot väggen, loda in med vattenpass. swissch, ny gipsvägg för tapetsering.
1 svar · 1,6k läst
·
Bo arnold
Bo arnold: Ta bort lås o beslag eller maskera måla inte på gummilister undvik att måla i vecken så att den inte limmar ihop sej där
14 svar · 8,3k läst
·
J
jesper---: [citat] De får räcka nu, make it or break it!!
65 svar · 14,8k läst
·
Shukrat
Shukrat: [citat] Tack
3 svar · 735 läst
·
Shukrat
3 svar · 735 läst
·
O
ombyggare: Hej Hade behövt lite tips om vad jag kan skydda mitt gamla trätak med. Håller på att bygga en kokvrå med kolfilterfläkt i rummet. Träet är furu som är säkert runt 100 år och obehandlat. Är rädd för att det ska bli fula fettfläckar som sugs in i träet ovanför spisen.. Hade varit bra med en takyta som går att torka av. Vad är det som gäller? Linolja? Lack? Vill att träet ska se
0 svar · 666 läst
F
fribygg: Det tror jag blir bra och kommer fungera, min egen erfarenhet är mycket begränsad då jag bara provat på en 10del av den ytan du skriver om. Jag skulle inte välja linoljefärg på lumppapp, fundera på att grunda ytan med en vattenburen färg och slutmåla med en äggoljetempra. (Ovolin har bra grejor)
1 svar · 1,6k läst
Z
Zeke_Varg: Tjena, Klurar lite på val av färg och typ av material att pensla i trappen. Hallgolv i marmorstuk med stora variationer på gråblå. Väggar i hall med vit grund. Trappen panel med solgul färg. I hallen kommer det sitta en stor guldspegel. På övervåning har vi ljus furuparkett. trappens färger som vi klurat på är någon ljus betsning av steg. Gråmåla sparklåda och vangstycke. Har ni
0 svar · 2,6k läst
·
L
LarsSt: [citat] Ja, det finns alltså inga enkla genvägar. :-)
6 svar · 4,8k läst
P-plats
P-plats: [citat] Svårt att avgöra vad som är bästa lösningen men av bilderna att döma så skulle jag nog regla på så man kommer i samma linje som väggen till vänster.
9 svar · 2,2k läst
·
ingvarh
ingvarh: Hur har det gått, fungerade det bra? Går i samma tankar:)
6 svar · 3,2k läst
L
Lechuza: [citat] Spackla i springorna med latex, blir bra försök att inte kladda ut för mycket bara men de vet du säker själv med . Lägg en sträng latex direkt på din spackel istället för på väggen så kan du styra appliceringen bättre själv
4 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Vad består väggen av, dvs. vad är det som rör sig med årstiderna?
2 svar · 1,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Att det buktar ut har med att spånskivor inte har nån försänkning för spackel, skulle gipsat på allt bara.
1 svar · 3,5k läst
·
Minarelli
Minarelli: Hej! Jag gillar inte att köpa en massa burkar, som hälften blir kvar i, så jag tänker att går det att använda nåt till nåt annat än det säljs som, så sparar man både pengar och utrymme i färgförrådet. Och den här gången finns det flera hundra kronor att spara.... Och utrymme. Så nu funderar jag på om det går att använda "Jotun grundning för tapet" som grundfärg på trä?
0 svar · 2,7k läst
BirgitS
BirgitS: Man får börja med ett grovt slippapper och sen gå ner till finare tills det är helt slätt. När man målar är det betydligt mer noga med underlaget än när man tapetserar.
3 svar · 1,9k läst
·
Ejkan
Ejkan: Hej. Målet är att tapetsera om det som ska bli sonens rum. Vi köpte ett hus för ett tag sedan där vi nu tänkt tapetsera om. Det satt en vitgrå tapet där sedan innan, slät och fin så vi tänkte att det är väl bara att slänga på ny ovanpå. När vi sedan började så märkte vi att underlaget började lossna, både i form av bubblor men även större partier där man liksom märkte
0 svar · 1,6k läst
·
Marie Söderlund
Marie Söderlund: [citat] Hur blev det?
11 svar · 18,8k läst
·
M
Munkhagen: Tack för svar och kloka kommentarer! Egentligen vill jag bara skydda träet för att förlänga livslängden på staketet. Men ingen är gladare än jag om jag slipper att måla eller på annat sätt ytbehandla detta oääändligt långa staket. Kanske kan börja planera för lite andra trevligheter på semestern i ställe :-D
3 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.