Lite oortodox fråga om lumppapp. Funderar på att tapetsera med lumppapp på en vägg som fått masonitskivor som innervägg i en renovering i mitten av 40-talet. Rummet är dryga 80 kvm och har 5 meter i takhöjd, så att smälla upp ny innervägg är ett lite stort projekt… :-) Allt jag egentligen vill göra är att måla om i rummet samt få bort de mellanrum/skarvar som är mellan masonitskivorna. Tanken är att spackla och använda skarvremsa över skarvar och sen använda ett bättre golvpapp av lump som underlag/tapet för att sedan måla med linoljefärg. Tror ni det skulle funka? Och framförallt undrar jag om någon ser problem med att använda golvpapp (som sagt av 100% lump) på rulle, då det blir mycket billigare än att köpa lumptapetrutor från exklusivare byggnadsvårdsbutik (vilket är det alternativ som jag hittar). Åsikter och tankar om metod mottages gärna!

Det tror jag blir bra och kommer fungera, min egen erfarenhet är mycket begränsad då jag bara provat på en 10del av den ytan du skriver om.
Jag skulle inte välja linoljefärg på lumppapp, fundera på att grunda ytan med en vattenburen färg och slutmåla med en äggoljetempra. (Ovolin har bra grejor)

• Gilla
Ulf Limestream
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.