A
Annaonym: Är det någon här som har någon av dessa fasadkulörer som skulle vilja lägga upp bilder? Berätta gärna om ni är nöjda och om ni uppever att man bländas av dem eller inte! Våra fönster är RAL9010 och huset vill vi alltså putsas i någon bruten bländfri vit. Jotun Froströk, NCS 1002-Y24R Jotun Skuggvit NCS 1002-Y13R Jag funderar också på att testa bryta en "egen" i 1102-Y24R, nån
0 svar · 2,1k läst
S
Svanteman: Har kanske inte så mycket tips att ge men kör 3000 på alla grå snickerier, och 7000 på lite skåp kommoder och sådant. Ren grå inga inblandade andra toner. Så går det inte att misslyckas när det ska passa mot tapeter eller andra detaljer.
1 svar · 6,5k läst
·
andreascarlsson
andreascarlsson: Jag har pratat med färghandeln nu, och det här kan ju vara bra att veta för andra ovetande som står i samma sits som jag: - Vänta med att måla tills det är varmt dygnet runt, gärna 10+ på natten också. (Blir det nånsin det i vårt land? ) - Det behövs ingen extra grundolja, linfärg eller motsvarande, så länge virket är torrt och luftat när man målar det. - Rengör och skrapa det
2 svar · 2,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Denna köper jag till altanen, har inte testst dom andra du nämner dock. https://www.bauhaus.se/linoljesapa-herdins-naturell-1l?gclid=Cj0KCQjw_4-SBhCgARIsAAlegrU1NImTtaQzYq6VjOI6E_mF26s7BZqP3hKtHfK_4IwrKiziP8SM6scaAi93EALw_wcB
1 svar · 1,6k läst
J
Joel Lundquist: Tusen tack! Låter bra! :)
4 svar · 1,2k läst
il_duce
il_duce: [citat] Jadå .. blev rätt ok. Men så här i efterhand har jag kommit på att jag inte gillar lack över huvud taget. Blir olja för mig i framtiden. Lack är lack.
20 svar · 35,8k läst
P
Papagenu: Hej har blivit lite inspirerad av youtube igen. Den här gången gäller att imitera marmor/sten. Tyvärr är jag inte bra på ryska och arabiska. Även engelska termer är inte alltid lätt för en lekman trots googlingens kraft. [MEDIA=youtube]zkKnVMFju0E[/MEDIA] [MEDIA=youtube]iIG7VXcCR60[/MEDIA] [MEDIA=youtube]mUrQNoU2jps[/MEDIA] Jag hjälp att identifiera vilket material som används. Tar
0 svar · 1,1k läst
K
Klabbis 3000: [citat] Vilken kulör var det du målade med då? Tänker att är det någon mörkare kulör så blir det ju tuffare att hålla kulören över lång tid?
7 svar · 868 läst
L
lelleputt: Målade om golvet i ett rum i källaren för ett par år sedan. Har funkat bra, lättstädat och fint. Men sen kom hantverkare och var tvungna att gå vägen genom just detta rum, och tydligen har de släpat eller tappat saker i golvet för det har blivit stora märken och repor. Misstänker att de kan skylla ifrån sig på "lätt slitage" så får jag stå där och måla om. Nu är det ingen
0 svar · 660 läst
BirgitS
BirgitS: Renoveringstapet efter spackling kan ju räcka i många fall. Målning ställer högre krav på underlaget än vad tapet gör.
2 svar · 652 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag skulle målat med en snickerifärg, är akrylat idag. Och fogat hörnen med akrylfog först så det blir hygieniskt. Den här är mycket prisvärd och bra: https://www.hornbach.se/shop/Snickerifarg-SADOLIN-V-halvblank-vit-2-5L/8557924/artikel-detaljer.html
7 svar · 13,3k läst
·
daddydj
daddydj: Snyggt jobbat, det där blir ju kanon. Lite nyfiken på vem som "hjälpte" dig att sätta upp gipsen? De borde verkligen reagerat på en gång.
24 svar · 8,7k läst
·
L
lillespillevinken: [citat] Testade detta idag och det funkade inte jättebra. Gick nästan snabbare med en liten spik, dock är det mycket mer pill. :)
2 svar · 1,6k läst
·
P
ptk: Najs!!
4 svar · 3,0k läst
P
4 svar · 3,0k läst
T
tergo: jag hade omålad gipsskivor i garaget i 30 år innan jag målade dem, de hade mörknat lite. om vintern brukade temperaturen vara nere i 3-4 plusgrader periodvis
2 svar · 1,4k läst
A
AndersS: Är ju bara att skrapa bort färgen i spåret på skruvskallen, ta en mindre skruvmejsel till det och sedan en som passar i spåret och knacka till den med en hammare, dra los. Själv kör jag med batteridriven mutterknackare. Lägg allt i en bruk med flytande såpa så kommer det att släppa med lätt skrapning, snäll behandling. Men gamla gångjärn är inte alltid så vackra och vanligt att
2 svar · 3,9k läst
·
@
@ndreas: [citat] Hade spaklat och förstärkt med glasfiberremsor. Hade kanske också förstärkt hörnet då jag ändå höll på... https://www.bauhaus.se/glasfiberarmerad-hornprofil-60x90x2500mm?gclid=Cj0KCQjw8_qRBhCXARIsAE2AtRb1uGW8pYZR6DLNsfr4sVv0yB-bKMUajhbIc8hc7vP0QJSq7zIOjv4aAhIwEALw_wcB
2 svar · 1,7k läst
·
F
Fixaragge: Hej Claes! Renoveringen har tagit upp mycket tid, men börjar närma sig målning och därigenom slutet! Husfix blev räddaren. Var inte bara lätt att hantera utan blev väldigt bra! Tack för tipset. Jag knackade loss det lösa priset och dammsög. Sprutade på lite vatten och la in husfix i omgångar. Köpte husfix rapid så det gick att göra på en dag. Efter det bredspackling, slipning,
2 svar · 1,6k läst
·
Hammarskallen
Hammarskallen: Köp en ny skiva och lämna till en sprutlackerare....
6 svar · 2,7k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Nä, du skrapar bort det bara och slipar. Inte tungt men tidskrävande.
4 svar · 2,9k läst
·
S
slurppe99: [citat] Då alla väggar inte är exakta och raka. Så behöver man kunna lägga tapeterna omlott just i hörnen. Dels för att kunna rikta upp nästa våd efter hörn. Det är därför viktigt att få första våden rak så den inte lutar.Tänk även på om det är svår mönsterpassning att rätt avstånd står på rullen. Ska man tapetsera ett helt rum är det lite mer att tänka på med
4 svar · 2,3k läst
S
slurppe99: Jag skulle börja med att flytta eller stänga av luftfuktare. För att se om fläckarna försvinner efter några dagar.
11 svar · 4,9k läst
·
K
Kajsa B: Vi har just byggt ett fritidshus i timmer, som nu ska målas. Utvändigt ska det så småningom bli tjärvitriol, men funderar nu på färg för insidan som alltså består av timmerstockar. Vi vill helst ha en täckande färg som samtidigt är diffusionsöppen så att timret kan andas och blev nyfikna på Ovolins färdigblandade äggoljetempera och undrar om någon här har erfarenhet av den
0 svar · 1,7k läst
E
Enskog: Eventuellt lägenhetsköp på gång och jag skulle uppskatta hjälp med att få en uppfattning om förväntade kostnader för renovering. Det gäller en trea på drygt 70 kvm i Storgöteborg där vi kommer att behöva hjälp av hantverkare för att göra följande: Måla/tapetsera om alla väggar Ev Måla om alla tak Har du koll på aktuella kostnaderna får någon/några av dessa arbeten så
0 svar · 1,2k läst
B
Berntpeter: Vill du ha så smala så heter det Foglist, och då är dom 8mm "tjocka" Foder brukar vara 12mm(y)
5 svar · 1,4k läst
·
C
Cosmo89: [citat] Hej! Absolut, vi valde till slut Beckers utevit. Såhär några månader efter så är vi jättenöjda. Vit, men inte för vit, mer en gräddig ton som harmoniserar jättefint med teglet. Vi var inne på en mer gul nyans innan vi bestämde oss, minns tyvärr inte namn eller färgkod, och jag är glad att vi inte valde den. Lycka till med målningen!
2 svar · 2,0k läst
D
Don_Simon: [citat] Känner till den känslan......
9 svar · 2,3k läst
·
Mats-S
Mats-S: Ska erkänna att jag inte hade en aning om vad rullspackling va, så jag googlade lite och hittade en bra demo på hur man arbetar med det: [MEDIA=youtube]6GjccTiaC1Q[/MEDIA] Bra tips från dig TS att man lika gärna kan köpa vanligt spackel på hink för lågpris och sedan blanda ut det :-)
1 svar · 4,6k läst
N
Newbuild: Hej Jag har tidigare vitbetsat Ivar-hyllor från ikea med deras egen bets. Nu verkar den tyvärr inte finnas mer utan jag söker en likvärdig bets som kan ge samma resultat. Foto på en av de betsade hyllorna. [bild]
0 svar · 2,2k läst
·
A
AndersS: Är det massiva dörrar med massiv spegel blir det så, lite färgsprickor i kanten för spegeln ska kunna röra sig. Risken är annars att dörrspegel spricker istället.
9 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.