M
Munkhagen: Tack för svar och kloka kommentarer! Egentligen vill jag bara skydda träet för att förlänga livslängden på staketet. Men ingen är gladare än jag om jag slipper att måla eller på annat sätt ytbehandla detta oääändligt långa staket. Kanske kan börja planera för lite andra trevligheter på semestern i ställe :-D
3 svar · 3,1k läst
E
El Matz: [citat] Vi har inte provat. Kan ju vara så att det har hänt vid särskilda tillfällen men inte varje natt. Kan ju vara värt att prova men vi har inte hittat något annat. Ingen fukt i väggen. Håller på att byta tak nu så sedan får vi se om det är tätt vid omtapetsering. Vi läste om detta som en möjlighet vid kalla sovrum men det är ju också beroende på utomhustemperatur.
4 svar · 7,0k läst
·
F
Forsmark91: Är det någon som använt sigural? Är den värd 3000kr per burk för att få ett tåligt källargolv. Är den diffusionsöppen så den överhuvudtaget fungerar i en äldre källare. Hittar inte så mycket information om den så jag är tacksam för all input jag kan få. Mvh
0 svar · 1,7k läst
BirgitS
BirgitS: När jag jämför de två senaste fotona så tycker jag att man i den sista knappt kan se att det är ett ryggåstak, särskilt om inte takfönstret hade funnits där, medan i den med målad gavelspets blir det väldigt tydligt att det är ett ryggåstak. Men det är möjligt att olika människor upplever det på olika sätt.
7 svar · 3,6k läst
·
raveper
raveper: Ja. Eller så ställer man dit möbeln med en gång och hålet är väck.
4 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Vad för sorts märken, bara smuts som går att tvätta av med vatten eller vatten med lite diskmedel eller hack i väggen?
1 svar · 1,5k läst
marcusnorrelid
marcusnorrelid: [citat] Här är ett steg som vi fixat med hjälp av ZAR
6 svar · 2,2k läst
·
E
egenvrå: Super. Då vet jag vad jag ska titta efter. Efter jag rollat en omgång, brukar sedan direkt snygga till ojämnheter genom att rulla med rollern, är det som menas med efterrullning?
4 svar · 5,7k läst
C
Cunningham: Cuprinol skulle jag använda
1 svar · 3,6k läst
O
oddan: [citat] Tack för svaret Stefan! Kan jag använda samma färg en bit ner på väggen också för "snobblistens" skull?
4 svar · 2,4k läst
·
Nancy Biäng
Nancy Biäng: Hej Jag har juar målat listerna i vardagsrummet och då är det ju dags för maskeringstejpen. När vågar jag tejpa på en nymålad yta? Yttorr efter 2-4 timmar, övermålningsbar efter 12 timmar, genomtorr efter 3 dygn. Jag anar att det är 3 dygn som gäller, men vill kolla så att jag inte väntar onödigt länge. [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
J
JAndersson: Har bott i nuvarande hus i snart 7 år. Innan vi flyttade in så hade vi yrkesmålare här för att måla diverse lister, socklar m.m. och tyvärr har både deras spackel gått igenom (lyser gult) och deras spärrlack håller inte tillbaka missfärgning från kvistar. Två strykningar med schellackflingor upplösta i T-röd har hittills inte gjort mig besviken, sådana här:
11 svar · 9,0k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: …och torkar långsammare för att man skall hinna rolla färg vått-i-vått.
4 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det var en enkel målning inför en försäljning för drygt 10 år sen så det är ju inte jämförbart med låta måla rum till sig själv. Jag kommer inte ihåg vad målarens firma hette längre.
3 svar · 965 läst
N
Nizztos: Nedanstående är på omålade/obehandlade ytor. Jag skall måla smyg/foder och fönsterbrädor. Smyg och foder är vanlig furu där jag tänk använda den grund jag fick från Flugger samt deras täckfärg (stop primer samt Interior high finish 50). Skall jag använda samma på fönsterbrädan som är vanlig MDF? Antar jag i alla fall skall ha samma täckfärg, eller? Behövs primern? Något
0 svar · 1,6k läst
useless
useless: Vad är problemet med den nya färgen? Är det fel på själva färgen, fel kulör eller något annat?
2 svar · 1,7k läst
fatsug
fatsug: Passande namn på tapeterna får man säga…
5 svar · 1,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: I bästa fall.
3 svar · 705 läst
·
Stefan N
3 svar · 705 läst
·
F
flightsim18: Tack båda för svar. Hallen är målad ganska nyligen och vi har väldigt få hål. Vi tänker beställa easy-up tapeter (vilket vi angav i förfrågan). Vi fick precis en annan offert som var i ett helt annat prisläge (mer än halva priset) så det är nog uppenbart att den första inte ville ha jobbet. Kan man inte bara skriva det då? "Fullbokad, f*ck off".... typ :-)
3 svar · 1,1k läst
S
SofiaMads: [citat] Jättefint! Jag gillar ju den levande känslan i den befintliga väggen och är rädd att den försvinner om jag målar med täckande färg... Gör sig kanske bättre på en vägg med slätare stenar som din :D
4 svar · 7,0k läst
·
B
BjörnEng: Här är en annan variant med Beckers Våtrumstäck https://www.byggahus.se/forum/threads/styla-och-fuktskydda-badrum-billigt.183671/page-2 Vi har använt den i ett badrum och ser ok ut efter fyra år, lite slitet där barnen har dragit fram pall till handfatet för att nå upp och tvätta händerna.
2 svar · 11,5k läst
E
Elnovis: [citat] Tack så mycket för hjälpen. Uppskattas.
2 svar · 3,4k läst
·
H
hempularen: Om du väljer alternativet med nya gipsskivor, och inte vill ha någon taklist. Så kontrollera först stabiliteten på takskivorna vid väggen. När man gör rum utan taklist bör man montera en plåtvinkel i hörnet mellan vägg och tak innanför skivorna. Detta för att inte skivorna skall kunna röra sig mot varandra. Annars är det risk att man får sprickor i hörnet. Och att få dit
2 svar · 4,9k läst
·
E
Elsa2022: [citat] Det är mycket högt till tak och ville sparat på allt jobb. Men förstår att hela väggen är bäst
4 svar · 1,9k läst
N
NA_Seal: [citat] Tack, ja vi är väldigt glada att det blev en betongtrappa igen! :)
7 svar · 5,8k läst
·
E
EyEr0n: Tejpa på ett längre skaft på din vanliga spackel?
2 svar · 1,8k läst
·
S
Sodapanna: En färg med hög halt av pigment som täcker och fäster i underlaget. Exempelvis Ottossons färger som man bara av att känna på vikten av en burk märker att det inte är gelé och vatten. https://ottossonfarg.com/linoljefarg/filmer/
1 svar · 4,5k läst
·
S
Sodapanna: Trallolja där ska man lusläsa innehållet och verkligen fundera vad man betalar för. Jula innehåller 80% vanligt vatten resten består av någon hårt processad olja och samt 5-klor-2-metyl-2H-isotiazol-3-on [EG-nr 247-500-7] och 2-metyl-2H-isotiazol-3-on [EG-nr 220- EUH208 239-6] (3:1), blandning, 2-oktyl-2H-isotiazol-3-on, 3-Jod-2-propynylbutylkarbamat Hagmans vågar inte berätta hur
5 svar · 4,1k läst
Karrock
Karrock: [citat] Mögel borde inte se ut så. Tror som ovan att det snarare är en fettfläck. Det lär inte bli värre av att försiktigt tvätta den med diskmedel och vatten, har du tur torkar det bort efteråt (föna försiktigt om du är otålig).
5 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.