Håller på montera dragkrok på bilen, dragkroksanordningen är lackad men jag känner, när den ändå är lös så kan jag rostbehandla den innan jag installerar den.

Jag har dessa burkar, några rekomendationer? I vilken ordning osv.

Har fettat av anordningen så fettfritt det bara blir.

Rad av rostskyddsprodukter, inklusive primer och zinkspray, förberedda för rostbehandling av en dragkroksanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De brukar ju vara pulverlackade, så själva dragkroken bör du inte behöva göra något med...

Jag drog över själva infästningspunkterna med favoritrostskyddsmedlet Hagmans, först "T03" och sen F40 efteråt, när jag satte drag på min bil...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De brukar ju vara pulverlackade, så själva dragkroken bör du inte behöva göra något med...

Jag drog över själva infästningspunkterna med favoritrostskyddsmedlet Hagmans, först "T03" och sen F40 efteråt, när jag satte drag på min bil...
Svart pulverlackerad metalldel på ett rutmönstrat tygunderlag, troligen en del av en större konstruktion.
Skapa konto

Tänkte främst allt utom kroken,

SP 350 2 går bort, det är smörjolja i princip, för friktionskomponenter som växlar, vajrar

Anti rust primer röd är visst bara för new, bare and slightly rusted surfaces, o andra sidan kanske den är bra på målade också, frågar jag här om någon råkar veta nått knep med dessa att få till en schyst beläggning.

Lättare är kanske, kan jag försämra det orginella rostskyddet vilket är pulverlackad matt svart, med någon av sprayburkarna?

Utsidan skulle jag låta vara men kanske kan det vara nyttigt med "något bra" inuti hålrum som "balkar och rör". Om det nu finns öppningar. Eller så finns det redan "något bra" där så att man gör mer skada än nytta med något extra.

Jag har faktiskt ingen aning men på äldre liknande saker har jag ibland sprutat in någon tunnflytande olja eller så med förhoppningen att det i alla fall inte borde skada. I ditt fall skulle jag nog inte göra något alls extra utan hoppas på att den har lämplig behandling från fabrik.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Har aldrig sett någon addera extra rostskydd vid montering. Varför tror du det behövs?

Strunta i allt förutom ren rostskyddsspray. Underredsskydd alltså. En pulverlackad detalj bryr sig inte om vad du målar den med på pulverlacken. När pulverlacken får nån skada och börjar släppa så blir det så oavsett vad man gjort. Bättre då att bara montera och sen rostskydda det uppenbara.

K Kane skrev:
Har aldrig sett någon addera extra rostskydd vid montering. Varför tror du det behövs?
När den ändå inte är monterad vore det så enkelt, men lutar nu åt att låta den vara.

J jesper--- skrev:
[bild]

Tänkte främst allt utom kroken,

SP 350 2 går bort, det är smörjolja i princip, för friktionskomponenter som växlar, vajrar

Anti rust primer röd är visst bara för new, bare and slightly rusted surfaces, o andra sidan kanske den är bra på målade också, frågar jag här om någon råkar veta nått knep med dessa att få till en schyst beläggning.

Lättare är kanske, kan jag försämra det orginella rostskyddet vilket är pulverlackad matt svart, med någon av sprayburkarna?
Finns ingen anledning att göra något med utsidan.. Har fyrkantsröret ett hål nånstans kan du spruta i lättflytande hålrumsskydd (som T03) i det, men se till så du inte blockerar hålet....

Har det inget hål så smackar du bara dit det enligt instruktion...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns ingen anledning att göra något med utsidan.. Har fyrkantsröret ett hål nånstans kan du spruta i lättflytande hålrumsskydd (som T03) i det, men se till så du inte blockerar hålet....

Har det inget hål så smackar du bara dit det enligt instruktion...
Yes kör på de tack guys

G
Min erfarenhet är att inget på bilen rostar så fort som dragkroken och dess samtliga delar.
Har på de senast två monterade krokarna mattat av lacken och dragit på ett extra lager svart rostskyddsfärg utanpå den ursprungliga. De blir bruna så småningom ändå, men det tar kanske några år extra innan dess.
Bakifrån vy av en bil med en rostig dragkrok.

Redigerat:
G Gooli skrev:
Min erfarenhet är att inget på bilen rostar så fort som dragkroken och dess samtliga delar.
Har på de senast två monterade krokarna mattat av lacken och dragit på ett extra lager svart rostskyddsfärg utanpå den ursprungliga. De blir bruna så småningom ändå, men det tar kanske några år extra innan dess.
Bara kroken eller delar av/hela upphängningen?

Det är avtagbar krok dock, så monterar bara kroken vid tillfälle (förutsatt att det är enkelt att montera/demontera)

Den här känns perfekt för regelbunden smörjning, ha i bilen lite då och då på alla rörliga delar relaterade till avtagbara kroken

• Burk med smörjmedel märkt CRC SP 350 II för korrosionsskydd och underhåll av avtagbara krokar.
    Skapa konto
G
Ja, då spelar det kanske mindre roll. Kroken rostar ju inte när den ligger i baggaget, och resten kommer ju inte att synas.

G Gooli skrev:
[bild]
Hur lång tid tog det där? Bor du granne med havet och kör ner båten i saltvattnet?

Den här kroken monterade jag för 4 år sen, enda stället där det finns antydan till ytrost är där man (jag) repat lacken med katastrofwiren... Och då är det den billigaste dragkroken som gick att köpa...

Jag undrar om du inte orsakat ytrosten själv genom att matta ner pulverlacken?

• En dragkrok med lätt ytrost och repor, fastsatt på en bil, med en cover märkt B&J Tillbehör.
    Skapa konto
Redigerat:
Målat med biltema hammarlack svart

• Gilla
FDT
  • Laddar…
Vid infästning i ramen hade blivit lite rostigt, monterade i ramen i höstas och blev avbruten av minusgrader och äckelvinter, nu idag kändes våren definitivt av så då hoppar jag på hästen igen, ja jag vet att jag dragit fel/för hårt så låsbrickan ballat ur, de lugnt, det kom orginal utan låsbrickor.

Olja bra här eller någon typ av gummi/tjär baserat? Har en dunk tjärmassa, gummi/tjära med konsistens som flytande honung, de är bra grejer, har inte ens testat men det bara känns bra

• Bilkomponent med rostig bult och mutter, ny låsbricka och bultar, närbild på infästning i ram.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.