Färg, Måla & Tapetsera
Jackeee: [citat] Yes en Nordpeis Capri High. Haft en säsong och allt funkar som det ska. Nöjda!
Emma Matilda: Tack för ditt svar! Då har jag en bättre bild över hur jag ska gå vidare.
Nancy Lam: Jag har lack fräst, använt slipmaskin 80 & 120 korn. Hanslipat med 180 korn. Har provmålat på en trä bit som jag blött ner slipat med 400 korn, låtit torkat ordentligt men ändå fått den att se flammig ut. Vad har jag gjort för fel? Vore tacksam för råd. [bild]
jespersundqvist: [citat] Har du bara grundmålat är det väl bara o kladda på lite färg där du spacklat o sen på med täckfärg överallt
nino: Det är inge bra att måla runt om, om du har en tät färg, kommer det in vatten så ruttnar det ganska så fort. Tänkte på stående panel. Måla typ 1/4 av baksidan på nedersta panelen
Johan.Abrahamzzon: Färg behöver värme, solljus ( UV-ljus ) och syre för att härda. Testa att ta upp stolen och ställ den varmt i solen. Lycka till.
Skånepöjk: Strykjärnet fick bort vecken däremot blev tapet missfärgad av värmen så blev typ sämre än innan hehe
Hans G2: Lite som en 90-talspizzeria? Borde funka med typ gipsputs, spackel eller annat liknande
Gukken: Hej, Att det spricker i takvinklar, väggvinklar ovan fönster och dörrar hör inte till ovanligheten. Troligtvis dåligt underarbete att gipset är skarvad längd med fönstret och att det saknas pappremsa i hörn och takvinkel Hus, framförallt trähus, rör på sig. Sprickor uppkommer p.g.a. rörelser. Men jag skulle inte vara orolig för grunden med hänsyn till bilderna du bifogat. Vill du
Stefan N: Börja med att bara rolla lätt över fläcken några gånger, sen ser du om det räcker.
lillanutten: Nyfiken på hur det gick fick ni färgen att fästa? Vi har samma problem med att måla just Platsa, testat både att slipa och använda häftgrund, men färgen släpper ändå. Mannen tror inte att t röd eller målartvätt skulle göra någon skillnad - hur mycket skillnad gör det egentligen? Någon som vet med säkerhet vilken skillnad det gör? Kan det ha med materialet att göra att det är
Johan.Abrahamzzon: [citat] Nej, ingen olja och ingen grund eftersom man stryker samma produkt två gånger. Första vändas späds med vatten. Ändträ lägger man på lite extra och stryker av överskottet.
kaolinlera: Är det träskivor du skall grunda innan tapetsering så gäller en spärrgrund te.x (Jotun Kvist & spärrgrunning) 2 stykningar 12h mellan strykningarna.
Screew: [citat] [citat] Jag tycker osb griper tag i skruvar bättre, i mitt tycke så är det lättare att dra sönder ett skruvhål i spånskiva.
nochl: [citat] Det är ju sant, det var ju en ganska smidig lösning. Att jag inte tänkte på det själv. :crysmile:
Snigla: [citat] Hade vit insida! Så mycket kommer jag ihåg.. Har för mig att jag hade lite problem med att dörren ”blödde igenom”.. dvs fick bruna fläckar.. trots grundfärg och flera lager annan färg..
Robin_CG: [citat] Skulle rekommendera dig att använda selders oljor. De är de mest raffinerade oljorna i Sverige för tillfället vad jag vet. Så finns inget mögel och annat kan tillgodose sig av i dessa. Använder du dig av en sämre kvalitet på olja och får mögel så är de ett H-vete att få bort när de kryper ner i porerna på eken. Men annars tvätta först och sen olja in.
MagHam: [citat] Har hör att glykolen tillsätts för att öka öppettiden och vätningen (ytspänningen sjunker).
7ender: For the record: Alcro Bestå Utsikt (fönsterfärg) som jag använde är en alkydfärg, inte akrylat. Så även Bestå grundfärg. Så det var nog ett bra val.
bellman83: Jag har införskaffat riktigt fina skivor som de kallade furuplywood. I kvalitet skulle jag minst jämföra dem med de skivorna Beijer säljer som interiörplywood. Till dessa har jag trälut som jag vill applicera innan jag sågar till dem och monterar, jag tänkte alltså behandla dem när de ligger lösa på golvet. Detta för att slippa slabba med lut på hög höjd senare. Man ska ha ca en
basseman: Nja, Panelgrund funkar väl sådär på mot genomslag från kvistar. För taket på bilden funkar det kanske men ett för ett trärent tak skall använda något annat till exempel BIN.
Klabbis 3000: Undrar om någon har en uppfattning om vilken som är bäst, längst hållbarhet, av Beckers Perfekt Fasad Plus och Cuprinol Täckfärg?
sultanen1: Spackla (och slipa) hörn är rätt drygt. Mycket snabbare/enklare med fog
plan-g: Vi skall förlänga ett staket där tidigare ägare använt svart "Hagmans trälasyr V". * Bör vi använda tryckimpregnerat eller obehandlat virke? * Om vi väljer tryckimpregnerat - kan det målas det direkt eller måste vi "vänta 1 säsong"? * Bör man grundolja innan målning med trälasyr? (eller tillochmed grundmåla?) *Är lasyr överhuvudtaget ett bra val till staket? Eller bör ju
Annaonym: Är det någon här som har någon av dessa fasadkulörer som skulle vilja lägga upp bilder? Berätta gärna om ni är nöjda och om ni uppever att man bländas av dem eller inte! Våra fönster är RAL9010 och huset vill vi alltså putsas i någon bruten bländfri vit. Jotun Froströk, NCS 1002-Y24R Jotun Skuggvit NCS 1002-Y13R Jag funderar också på att testa bryta en "egen" i 1102-Y24R, nån