Färg, Måla & Tapetsera
Oldboy: Färgen har krackelerat. Kanske pga att grundfärg och färdigstrykningsfärg inte går ihop, eller pga kontaminering (om än inte så troligt om allt är nytt). Har ingen erfarenhet av moderna färger så vill/kan inte uttala mig om huruvida det är normalt, (vilket det inte bör vara), eller om det fungerar att bara måla över. Normalt är enl min erfarenhet att vid krackelering behöver man
Bo arnold: Reklamera tapeten med en riktig tapet skall man inte ens behöva måla före om det inte är väldigt stora färgskillnader t ex spacklade gipsskivor bör en tapet klara utan problem
Spruttas: [citat] Stor risk att dessa 23 kom in efter att du tog bort ditt inlägg. Ett inlägg jag gissar innehöll bilder. Inte lätt att rösta på något baserat på tre punkter. Gör om gör rätt, du har hela helgen på dig. Jag lovar att rösta :cool:(y)
Bo arnold: Man skall aldrig försöka att limma fast papperet riv bort det skadade o fyll med sandspackel eller gips
klaskarlsson: [citat] Latexfog ? Eller en väldigt tunn list, kanske trekvartslist ?
Lintto1: Det bästa vore förstås att slipa bort all lack, men det ska nog lyckas om du bara mattar ner alla ytor som skall målas och börjar med en häftgrund. Själv tycker jag om Teknos Futura Aqua- serien, börja med Aqua Primern och sen två strykningar i valfri glans!
Gräsand: [citat] Vad är det för tak? Och varför vill ni använda linoljefärg? Förstå mig rätt, linoljefärg är super till mycket, men långt ifrån allt. Generellt skulle jag undvika linoljefärg om ni vill ha ett vitt tak och istället använda en takfärg till detta. Kan ni tänka er en bruten vit kulör är det mer rimligt. Linoljefärg fäster generellt bra på annan färg. Se upp för silikon
MNilsson1: Kommer snart sätta kamin men väggen där den ska stå ser lite tråkig ut, Färgen har släppt funderar hur man kan göra det snyggt innan kaminen kommer Skrapa bort all lös färg och måla? Kom gärna med tips/förslag hur du hade gjort.
Gräsand: Är lekman och bara använt Osmo på golv (främst 3040 samt 3062). Jag har kört med en fin filtroller och upplevt att det varit lätt att få bra resultat. Tricket är nog att stryka riktigt tunt med åtgång runt 20-25 kvm/liter. Är lite svårt på bilderna, men jag hade nog mattat ned ytan rätt rejält. Typ korn 180, 240 och 320. Sen applicera den pigmenterade varianten med dyna eller
neo11: A46 är ju inte diffusionsöppen, då skulle den inte fästa på allt. Så silikat är inte nödvändigt. Måla med vad du vill, men kanske inte biltema färg. Jag gillar ju alcro om det inte är fasad.
Bioriiseli: I ryssland finns 23 rullar på lager :D https://oboi-ma.ru/borastapeter/beautiful_traditions/oboi/6702/
Nissens: [citat] Fönsterkitt funkar bra. Finns även på tub till skelettsprutan.
InsidersUnited: Jag hade lämnat det, när man skrapar och stöter på något som sitter som i helvxxxet så lär det sitta kvar ett tag till (y)
Galten: Jag står i begrepp att göra samma sak, och undrar lite hur jag skall göra detta smidigast. Jag har ingen skarp 90° kant kan mellan vägg och tak utan det är lite rundat.. Därför tror jag att spardyna kommer bli svårt att använda. Taket är redan nedmålat på väggen och vad jag kan se så har de lyckats att få den linjen spikrak. Dock har de målat ner väggen c:a 15 cm vilket jag
hempularen: Det var en rätt vanlig variant på 70-talet. Det finns i lite olika varianter. Dels som en tunn plywoodskiva, men den här "ädelfaneren" på ena sidan. De limmades ofta upp på väggen. Dels som en variant med mer styva skivor som ingick i ett system med spårade trälister. Vill du inte ha det ytskiktet så skulle jag riva ned dem, och troligen sätta gipsskivor istället. Det är tänkbart
bengtsbox: Jag skall måla om panel som redan är målad från fabrik. Panelen är finsågad och jag vill behålla strukturen på ytan. Jag tänker att färgen inte får vara tixotrop. Jag vill inte sprutmåla. Finns det någon på detta utmärkta forum som ge några råd? Fungerar det med vanlig väggfärg?
tommib: Det måste ju ha blivit något fel vid tryckningen av den där tapeten. Reklamera.
NatBat: [citat] Hej tack för era tips. Gjorde ett sista försök att måla över med pensel och det fungerade faktiskt. Men nu vet jag hur jag EGENTLIGEN ska göra nästa gång. Tack så mycket
sommarstugetjej: Det är dags för fasadmålning och jag vill ha en ljusare gul än nuvarande färg. På detaljer och runt fönster ska det vara enbart grönt eller grönt och vitt. Finns det något ställe där man kan se lite större ytor målade i de vanliga fasadkulörerna? t ex jotun demidekk. Är ju omöjligt att välja utifrån små färgprov. Alla tips för färgval tas tacksamt emot.
jonaserik: Det är inte helstav/faner där utan bitar av det och då blir det lite olika delar av trät, den kommer alltid att bli flammig. Bara leva med det eller tapetsera
Matti_75: Så minimal fog och målning ut på karmen.
BirgitS: Är det lämpligt med vitt i ett garage? Kommer det inte att se smutsigt ut väldigt form? Ju blankare en färg är desto bättre går det att hålla den ren.
mexitegel: Om du behöver mer än en slutstrykning beror på hur duktig du är ;). Tricket är att lägga på tillräckligt mycket, men inte så mycket att det rinner.
Tompafix: [citat] Finns flera liknande som är som en tjock tapet. Hur bra de är vet jag dock inte :rofl:
Letherface: Hede tänkt att sätta glasfiberväv och sedan måla tak och väggar. Garaget är gipsat, isolerat men ouppvärmt. Ett sk. klassisk fuskbygge från mitten av 70 talet. Inte ens avlopp i betongplattan. Inte bra men det fungerar. Frågan till er som kan (målare?). Kan man sätta väv och måla som det är? Vilken färg ska jag ha i så fall?
Daniel 109: Jag hade en vägg som var som din, fast värre. Jag målade ett lager, sedan slipa och spackla. Att spackla en yta som luddar är svårt då mad hela tiden får tapetbitar i spacklet. Så jag skulle se till att få bort det mesta av högpunkter, sedan måla för att binda ytan och fortsätta med underarbetet. Färgen kan vara gammal överbliven färg eller billigast möjliga väggfärg.