Färg, Måla & Tapetsera
Dilato: [citat] byt ut färgen mot kulören så behövs ingen "pun" ;)
Tompafix: [citat] Casco husfix https://www.bauhaus.se/husfix-casco-rapid-vit-1kg#go-to-description och one time filler https://www.bauhaus.se/spackel-red-devil-onetime-filler-0-3-l?gclid=Cj0KCQiA99ybBhD9ARIsALvZavVhC_3ax4YGZSrdA6EmtAUI9cpjyncVHG2X4iTTVKQLuYKksAeOmsoaAlKHEALw_wcB#go-to-description sjunker inte in, mem kostar mer per kg än t.ex en säck med gipsputs.
BirgitS: [citat] Okej, då tycker jag att det är viktigt att övre delen av väggen fungerar väl ihop med den undre,delen, och då skulle jag välja den mittre 2002-Y därför att den är lika mycket gultonad som 0502-Y samtidigt som den är märkbart mörkare. En alltför liten skillnad som 1002-Y kan komma att se ut som att man har gjort fel när man har försökt få en likadan färg.
hermond__: STORT TACK för svaret Claes! Ja, alltså det känns ju som att jag borde få ett ganska bra skydd med denna häxblandning :) Kommer ha duschkabin som antagligen skyddar väggarna ganska bra från fukt. I alla fall mer än om det var duschdraperi eller liknande. Taket kommer jag absolut inte göra något undantag för, där blir det 100-procentig våtrumsfärg.
AndersS: Och med sådana hål drar man vid sista spacklingen över med en spackel på minst 30 cm (glömde skriva det).
Mjolnir: Lånar tråden, 1) Lagt nya gipsväggar här hemma, spacklat skarvarna mellan skivorna, lagt på skarvremsan och därefter applicerat ett till lager. Skarvremsan satt perfekt då, men nu efter det torkat finns vissa ställen på den som bubblat sig lite och kanterna på skarvremsan fäster inte överallt. Provade lägga på ett nytt lager men det syns igenom. Hur gör jag så det blir bra? Är
cpalm: [citat] Ja, det bör väl i sammanhanget påpekas att "Jotun Lady Minerals" förvisso verkar innehålla kalk, men i övrigt förmodligen inte har så mycket att göra med traditionell kalkfärg.
plåtrickard: Det får man ju läsa på burken... Är ju ganska stor skillnad på olika färger..
BirgitS: [citat] Den färgkoden innehåller inget grönt, det är ju i princip stockholmsvitt.
HEM2121: [citat] Fråga butiken alt. Bättre att kontakta färgtillverkaren. Kan stå något på nätet på färgtillverkarens hemsida också.
tobben87: Jag skulle köra pappremsa alla dagar i veckan! Har själv testat att spackla upp den, limma upp den eller till och med försöka trolla upp den. Där har jag lärt mig en viktigt läxa, limma upp den är bara jobbigt, använda mediumspackel/väggspackel blir inte heller bra, utan satsa på en burk skivspackel. Det är tunt, kladdigt och lätt att smälla upp remsan med. Spackla lite skivspackel
Tompafix: [citat] Ta bort det som sitter löst. Limma pappersremsa med vävlim. Spackla sedan alla skarvar och skruvar och använd latexfog i skarven mellan gips och fönstersmygen.
Gräsand: Om ytan känns glatt kan du matta ned lite lätt med ett fint sandpapper. Därefter lackfärg i valfri kulör och glans. Är ganska övertygad om att du även kan måla med linoljefärg om du skulle föredra det.
Gräsand: [citat] Vad menar du med spraymåla? Ska inte fastna för mycket vid metoden i sig, men funderar på vilken typ av färg du tänker dig? Lite svårt att se vad ytan består av, men misstänker att det är någon form av melamin eller annan glatt yta. Jag hade nog tvättat, mattat ned med typ 320-papper, målat häftgrund och sen lagt en lackfärg. Den sistnämnda kan både målas med
nikjoa: [citat] Spackelmassan spricker eller upplöses inte när det blir kallt och fuktigt i huset?
maah: När den nya väggen är byggd så behöver man spackla innerhörnen och eventuellt sätta taklist om du har det i rummet redan. För att få bästa möjliga resultat så behöver hela rummet målas samtidigt, annars kommer man nog se nyansskillander.
tttomten: [citat] 1. Nej, det luddar. Däremot kan du med fördel dra av kanter med en spackel. 2. Om du ska bredspackla så spelar det ingen roll. 3. En 15 eller 20 cm spackel är lagom. 4. Beror lite på underlaget men att göra ett tunt lager på typ ,5-1 mm är ofta att föredra. Som amatör är det svårt att få jämnt så rekommenderar nog att spacka tunt och en gång extra istället. Mao ca 3 ggr.
Frallses: [citat] Okej! Ska helt klart ta mig en titt på en sådan primer! Ja, jag har fått det intrycket av att folk lägger en jäkla massa tid på diverse metoder för att få ner ”rester”. En annan har inte riktigt det tålamodet :cool:
KatTo: [citat] Hej, tack för tips men åkte tillbaka med rubbet idag och låter en målare göra jobbet. Hade ju tänkt göra det själv men bättre jag lägger min tid på annat när det inte va så enkelt som reklamen sa
nattsyster: Ok, uppdatering! I helgen har jag slipat grundfärgen i omgångar, sprickorna har återkommit, både när jag målat på nytt och inte målat på nytt. Lördag kväll fick min sambo nog och jag citerar "det ska in möbler och tavlor, skit i det där nu". Så söndagen målade jag med finfärgen. Prokrastinerade nu på morgonen, för jag hade flera mardrömmar inatt om sprickor som såg ut
Bo arnold: Kvistlack eller isolergrund funkar oljefärg stoppar inte genomslag av märkpenna eller kvistar det är en myt däremot stoppar det genomslag av gamla fuktfläckar
Interista88: Grannen är nog ingen fejkmålare, sätter man G135 väv behövs inga remsor.
FIALISA-24: Hejsan! Jag har en liknande fråga. Har välvda hörn mellan vägg och tak och ska nu dra strecket för var väggfärgen ska börja. Väggen är 3,20 hög så är en äldre lägenhet. Var är standard att man ska dra strecket? Där fönsterfodret börjar? Där garderobsfodren börjar? (högre än fönster) eller ännu högre upp nästan mot taket? Och så undrar jag om vad färgläran säger?
StineLine: Hejsan, det gick inte alls…alltså jag fick först ta in en murare som murade första lagret. Sedan kom målare som finspacklade och målade. Det blev huuur fint som helst! Men jag insåg att det var utanför min kunskap…