J
JT235: bumpar också tråden, vi har fått lite, vad det ser ut som, sättningssprickor inomhus vid gaveln i gammal 20-tals tegelkåk. det grävdes dränering där för runt åtta år sen, kan det vara relaterat?
11 svar · 35,9k läst
·
T
topmount: [citat] Jag menar att bara tvätta där det släppt spackla och sen måla fläcken
13 svar · 10,4k läst
·
C
cpalm: Latexfog behöver man inte hålla på med maskeringstejp och diskmedel på fingrarna, den är vattenlöslig. Så bara att "glätta" ytan och torka bort överflödig fog med en fuktig trasa. Men i det där fallet ser det ut att ha kommit skräp/slipdamm i fogen(?)
6 svar · 4,0k läst
·
V
volvo51: [citat] Misstaget många gör är för lite färg. Ta flödigt med färg börja med skarverna(en bit i taget)och släta efter. Det ska räcka med en gång.
12 svar · 2,1k läst
·
W
woodchopper: hej, håller på att renovera om min gamla bastu till badrum/tvättsuga. Toa, duschkabin, tvättmaskin. (Låter kanske som helgerån, men jag har tillgång till en annan bastu). Två innerväggar är timmer och ytterväggarna har panel. Trät är gammalt med svettfläckar och har blött mycket kåda. Misstänker att täckande färg är bäst, annars syns det väl igenom? Taket är nysatt
0 svar · 552 läst
H
Hanna Kar: Hej! Jag behöver en spärrfärg och har blivit rekommenderad Alcro Kraft. Men den är oljebaserad. Hur blir det om man målar på redan målade ytor som med största sannolikhet är målad med vattenbaserad färg/akryl?
0 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: Finns det ett badrum ovanför, snett ovanför eller bakom väggen? För fuktskadad betong kan också vara en anledning till att putsen plötsligt lossnar så mycket.
3 svar · 2,5k läst
·
K
Kurtivan: För att skära bort tapetskarvar har jag använt mig av en brytbladskniv; skjutit ut bladet långt och hållit det lite böjt och sedan dragit tvärs skarven och låtit eggen skära. Sedan har jag fått spackla naturligtvis.
5 svar · 1,4k läst
·
nino
nino: Kolla blocket eller tradera och köp en beg flex om det är mycket som ska slipas bort, skivor finns på tex biltema Cyklon till dammsugare kan jag också rekommendera, då slipper ni det mesta av dammet i dammsugaren, filter och påse håller mycket mycket längre
20 svar · 8,1k läst
·
H
Husfixardoktorn: [citat] tack för tipset!
4 svar · 2,6k läst
·
B
Bagarn1: Använda plana sidan på en fix kam. https://www.biltema.se/bygg/murning/murarverktyg/murarslevar/murarslevar-pro/putsslev-med-fixkam-2000035685?gclid=Cj0KCQjwnbmaBhD-ARIsAGTPcfV5ZBJjb4K817ykeuNiByllKhPRINZMsMBGhk5CuKCjewXVsEWWPsUaAntREALw_wcB
4 svar · 965 läst
mrsnhp
mrsnhp: Väggen blir inte slätare än vad den redan är av att man målar med tapetgrund. Hål och ojämnheter behöver fortfarande spacklas, men det är betydligt lättare än om det inte är grundat. Vi har provat både med och utan. När vi spacklade direkt på den kvarsittande ”baksidan” av tapeten börjar den bubbla och lossna och dras med i spacklet. Tapetgrunden är som en extra klistrig
3 svar · 2,8k läst
·
B
blq: Hej, Jag håller på att testa målning på ett bord med okänt träslag, men vanlig snickerifärg har svårt att ta, det glider mest ovanpå. Jag har testat att slipa med 2 olika grovlekar på slippapper och även testat att bränna innan jag slipar. Bordet det handlar om hade lackad skiva och målat underrede, men det verkar förstås vara fabriks-/sprutmålat. Den färgen sitter, men släpper
0 svar · 990 läst
·
J
jerk: Det ser ut att vara problem med fukt där så du kanske borde dreva eller täta innan du spacklar över.
6 svar · 1,7k läst
·
I
InsidersUnited: Ja. Vill du göra saker komplicerade så kan du skära bort silikonet, lätta bultarna som håller handfatet (eller konsollerna handfatet ligger på) dra ut handfatet en halv cm, men inte ta av det från bultarna. Måla in i glipan, torka, tighta bultarna.
3 svar · 1,2k läst
·
Mashe1
Mashe1: [citat] Skaffade mig en dammsugare som är dammklass M och den funkar fint. Går att hyra också självklart. Jag hade nog inte kört med en vanlig grovdammsugare då filtret kloggar igen ganska snabbt pga för fint damm tror jag.
3 svar · 1,5k läst
·
P
Peter321: [citat] Det där är slutet på en 120-skiva, anledningen till att den är så kort på bilden är att det är ett dörrhål där och ovanför hålet går den hela bredden. Jag skulle kunna byta ut den mot en 60-skiva och en avskuren 90-skiva men har bara 120-skivor.
4 svar · 2,9k läst
·
eTiger67
eTiger67: Har tagit bort den gamla fogen nu Tack
8 svar · 3,4k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Tack för en fin förklaring
2 svar · 1,8k läst
J
JoelTn: Jag förstår! Blev först lite tveksam till att lösningen skulle vara lim ;)
9 svar · 2,4k läst
·
Sven Emtell
Sven Emtell: Vår kamin hade tidigare röret rätt in i skorstenen, men jag har nu enligt sotarens förslag murat in en stos i skorstenen. Jag använde eldfast murbruk och armerade med tegelbitar i hörnen. På bilderna ser man hur det såg ut före och efter. Vilken färg kan man använda för att måla på murbruket och ev teglet kring stosen? Stosen är till stora delar skymd av kaminen så det är inte
0 svar · 2,0k läst
·
S
sinuslinus: Såna där kantlister brukar vara av PVC eller PP-plast. Melamin går att måla på efter slipning. Högtryckslaminat är tåligare och gjort av flera lager kraftpapper. Melaminbekläggningen är någon slags papper som är impregnerat med melamin (plast).
1 svar · 3,4k läst
·
Antracith
Antracith: Lite svårt att hitta bilder nu men dessa kanske kan ge lite bättre uppfattning [bild] [bild] [bild]
7 svar · 8,7k läst
·
F
fribygg: Oljebaserat färg löses ofta med linoljesåpa eller dansk kristallsåpa, det är enkelt, billigt och inte speciellt farligt för miljö eller hälsa.
2 svar · 2,4k läst
·
Annhäggis
Annhäggis: Ja den är obehandlad och ungefär 50 år gammal…skulle vilja ha den bara lite ljusare och fräschare
3 svar · 1,0k läst
A
Alma holmkvist: [citat] Wow! Vilket fint jobb du har gjort! Och dören ör helt fantastisk. Visst är det en teakdörr?
34 svar · 51,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är ju bara du som kan avgöra om det är värt bredspackling nu och reparation med spackling och målning då och då för att du ska se en slät yta när du är där.
3 svar · 2,4k läst
K
kesue: Jag hade också använt Gipsputs/gipsbruk för att bygga upp. Sedan hade jag använt spackel sista millimetrarna för att få en jämn och slipbar yta.
5 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.