Färg, Måla & Tapetsera
Matilda_j86: Upptäckte idag, ca 6 mån efter utfört arbete att målarfogen lyser, en rosa ton, genom 2-3 lager takfärg. Har någon annan vart med om något liknande och vet vad det kan bero på? Bör förmodligen kontakta målarfirman, de bör ju ingå i något typ av garanti.
lowdie: Tjena! Har grängat tak på ett helt våningsplan utom vid köket, min bror som är elektriker och ute på mkt nyproduktion osv sa det var slätt där pga matos osv från kök. Jag ville dock ha samma struktur där också så körde med Beckers Takfärg och strukturmedel i färgen, grov roller med mkt ludd. Blev bra på en del ställen men inte helt lyckat - se bilder. Någon med
-AKS-: Stort tack för utförligt svar, stor hjälp! Trevlig kväll! [citat]
jannekjuyckken: [citat] Du har nog rätt faktiskt. Ger mig på den
Peter Karlsson7014: [citat] Gör om och gör rätt haha! Dvs spackla om och slipa med finare papper och måla 2 ggr sen blir det bra
sallad: [citat] Så här lite senare, men så är det ju med färg. Körde med Hornbachs färg i källaren för ca tre år sen och jag tyckte den var trögmålad men täckte väldigt bra. Dum som jag var och inte läste instruktionen innan att man skulle grunda med "Silikatbinder" innan ;) [edit] ¡och spädas ut framför allt! > Resultatet så här långt efter mitt experiment i källargaraget i
MollyMoon: [citat] Hej, kul med frågan. Ja, spiselkransen ligger i sin linda... ännu, vi funderar... men så här blev det innan vi inredde det hela. Finns lite kvar att göra, tex. fylla ut tomrummet ovanför kaminen, glasplatta framför kaminen etc. Men vi blev väldigt nöjda bla. med målningen av teglet som var så smutsigt. /MoollyMoon [bild]
Demmpa: Låter dom de gamla metalldosorna vara kvar? När det ändå görs så mycket jobb runt dosorna så skulle jag byta ut dom. De masonitskivor som är sågade, som vid dosan bil 1, är bara att byta ut. Masonitskivorna är spikade, detta medför mindre risk för sprickor i färg/tapet när träväggarna rör sig.
Cole123: ...finns det ens att köpa!? Alla diffusionsöppna färger jag hittar är matta färger. Jag behöver en blank sådan. Någon vänlig själ som kan visa mig en sån produkt. Jag ska måla en del av timmret inne i lofttaket och jag vill inte bygga in nån fukt där på något sätt med en helt tät färg. Tack på förhand!
Anders243: Det borde gå bra att spackla med gipsputs/bruk. Vispa till konsistensen av hårt vispad grädde och peta in i springan med spackelspade. Gipsputs/bruk finns på 20-25kg säckar på de flesta byggvaruhus.
Mjolnir: [citat] Tips på produkt? Tänkte köpa det på Bauhaus så det får gärna vara något ur deras sortiment. De ska kunna bryta samma kulör oavsett märke.
Keeefan: Tack! Jag målade skarvarna med tapetgrund och strök sen väggen två gånger. Blev bättre än väntat!:D
Edlunn: Jag har aldrig grundad gipsskivor innan uppsättning av väv. Rolla på vävlim och upp med väven direkt.
Arne_Planka: Jag vet att åtminstone en färgleverantör ibland låter färg stå ett antal veckor innan den kan levereras, just för att glansen ändras. I de fallen har det inget med omrörning att göra, utan sker rent kemiskt.
sultanen1: Tre stjerner golvfärg är stark som satan dock rinnig...
Ludvig1987: Hej. Hade en kompis över i helgen och en del av min renovering kom på tal. Han menade att jag bör använda hörnskydd i alla hörn inte bara ytterhörn. Även sätta det horisontellt med vägg mot tak med för att få kanon fina linjer. Kan man göra så?
Gräsand: Har varit med om samma sak, så numera kollar jag alltid produktbladen för att se eventuella hinder på vägen. Färgbutikerna säljer väl mer eller mindre enbart till yrkesmålare som har stenkoll på sina små tricks och vad som är gängse målerikunskap. Har dock hittat en liten färghandel i Örebro som är guld värd. Där kan man verkligen få den hjälp och service man behöver för ett
TommyC: Det kan bara du bedöma som ser detaljerna. Ska jag gissa utan att veta så skulle jag försöka med slipning först och därefter bredspackla så tunt som möjligt men det beror på. Jag är bara en glad amatör när det gäller bredspackling. En målare vet bättre.
Husärlivet: Från äcklig liten toalett med 1 kvm farstu till typ 2 kvm modernare farstu. Gjort allt själv. Nu vågar man sig på köket☺️
Swebreeze: [citat] Tack för svar! Även fått svar från Wagner själv och de skriver såhär: ”Control PRO 350 är en bra spruta som fungerar till de flesta färger på marknaden. Vad det gäller slamfärg är det en väldigt speciell produkt som är slitande på maskinen, slang och pistolen så man får räkna med ett högre slitage än med vanlig färg. Vi rekommenderar att använda en sprutbar
blackarrow: Vad är detta för färg? Den är jämnt gråaktig men slipar man på den så blir den vit. Här på tapet. [bild] Och här på en dörr? [bild] [bild] När jag kört tapethyveln så blir väggen grå, dvs det verkar som den sliter på hyveln som är gjord av aluminium. Ytan blir också väldigt slät, som när man slipat fint snickerispackel. Brukar inte hyvla färg. Med 80 slippapper tar det
Stefan N: Det är masonit och spånskiva som underlag, inget jag hade bredspacklat på.
K. L: Testa att skrapa lite försiktigt med en mindre spackelspade.
Nygge72: [citat] Vi har rivit ner gammal tapet, för att göra grundjobb för att måla eller ev tapetsera. Så då sa målarfirman att man spärrmålar där tapet suttit först, för den då bubblar upp, och man kan ta bort bubblorna, sen målar man igen (vad var de sa). Så jag målade, den bubblade……men jag tänkte att nu ser man ju vart bubblorna är, så jag fortsatte måla, men ser nu att det
jonaserik: Går inget bra att rolla, det blir ränder i alla fall. Du kan ta en pensel och ströppla som det kallas. man har färg på topp av penseln och duttar rakt på där du vill bättra, då blir det ungefär som att rolla
klaskarlsson: [citat] Finns nog bara ett sätt att ta reda på det, men att det blivit blött och smuligt och nu torkat och ramlar ned pga detta låter inte osannolikt.