Det var en rätt vanlig variant på 70-talet. Det finns i lite olika varianter. Dels som en tunn plywoodskiva, men den här "ädelfaneren" på ena sidan. De limmades ofta upp på väggen. Dels som en variant med mer styva skivor som ingick i ett system med spårade trälister.
Vill du inte ha det ytskiktet så skulle jag riva ned dem, och troligen sätta gipsskivor istället. Det är tänkbart att det finns jämna spånskivor under, som går att sätta tapet (eller möjligen måla) på direkt. Men risk för limrester som kan vara svårt att få bort.