K
kesue: Jag hade också använt Gipsputs/gipsbruk för att bygga upp. Sedan hade jag använt spackel sista millimetrarna för att få en jämn och slipbar yta.
5 svar · 1,7k läst
·
S
skanfals: Lysande! TACK!
6 svar · 1,6k läst
·
F
filipcc: Hej, En uppdatering om någon stöter på liknanade i framtiden: - Vattnade väggen med en blomspruta - Täckte allt med grundningbruk A som lät torkas någon dag - Putsbruk C nästan hela vägen ut som sedan eftervattnades några dagar samtidigt som det fick torka typ en vecka (brist på tid - men kändes torrt långt innan). - Lade ett lager allround-spackel för att göra det riktigt slätt
2 svar · 2,2k läst
·
D
doctormirabilis: Ungefär så här kan en gradient se ut (mörkare trä på stegen här dock, som synes)
1 svar · 1,2k läst
·
E
Emma Jansson2: Någon har satt masonitskivor med baksidan utåt. Hade tänkt måla här, är bredspackling enda alternativet? Renoverinstapet fäster nog inget vidare, jag kan inte vända skivorna eftersom det finns hål för eluttag och lampkontakt. Renoveringsgips utanpå blir fult vid lister och sånt. Kan det finnas någon vettig anledning till varför man väljer att sätta masonitskivorna bak och fram? De
0 svar · 1,0k läst
·
putte22
putte22: Hej. Har ni tips på en bra o noga målare för tapetsering, måla tak och invändig fönsterkarm för ett rum i en lgh? Uppsala.
0 svar · 848 läst
H
Hyrd Pegasus: Hej, Enligt förra husägaren ska märket på tapeten vara "Classic Top" med nummer 5300. Jag kan dock för mitt liv inte hitta ett tapetmärke som heter så, eller för den delen själva tapeten heller. Är det någon som känner igen tapeten?
0 svar · 1,0k läst
·
Fotografen
Fotografen: Slamfärg, typ Falurött? Hoppas det är på "utsidan", där man sitter vill man inte ha slamfärg! Hursom, till frågeställningen: Jag tror inte slamfärg fäster nåt vidare på akrylfog.
3 svar · 1,7k läst
K
kurlakarl: Har bytt en bit av träfasaden i början av augusti. Köpte grund och mellanstruken gran. Nu finns det tid att måla klart med slutliga färgen. Köpt en bosch fuktmätare och den visar 20% mätt i flera olika plankor!? Litar hyfsat på värdena då den säger syllen i en torr vägg är 8%, och en bit av orörd målad fasad på en annan vägg är 10%. Vad gör jag nu? har varit hyfsat torrt idag
0 svar · 1,3k läst
Johan-
Johan-: Tänkte spraymåla verkstadsbänkar(matt) av granträ och väggpaneler(blank) av mdf med en airless wagner project pro 119. Är det någon som har ett tips på lämplig färgsort och fabrikat?
0 svar · 931 läst
Tekniker
Tekniker: [citat] Ja det är samma moment som vid vanliga hörn antar jag.
4 svar · 1,1k läst
M
marp68: Okej, tack för svar. Det var synd. Kan man limma på nya släta täcktapeter, eller måste allt bort, spackla och sedan nya tapeter först? Suck. Detta orkar jag dock nog inte. Kan det kanske upplevas mindre grovt om jag målar en matt yta? Med den något blanka ytan (glans 7) och grov yta känns det lite plastigt, men får jag bort plastiga känslan kanske det grövre känns okej i alla fall.
2 svar · 1,7k läst
E
Elnovis: [citat] Då borde det bästa vara en kombination av ovanstående metoder. Först blomspruta med vatten så att alla lösa tapeter lossnar. Sen rolla med tapetlim. Därefter spackla för hand eller rullspackel. Sen tapetsering.
5 svar · 3,4k läst
·
LoweW
LoweW: [citat] Försökte göra så medan vi satte men det gick inge vidare. Men jag ska ge det ett nytt försök, tack!
2 svar · 1,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Alcro kraft. https://www.tapethandeln.se/sv/articles/2.291.19504/alcro-kraft-grundfarg?gclid=CjwKCAjwp9qZBhBkEiwAsYFsb3mX9QQT9N1VHt-MD4DtvaLtUdGk1Z3a7gcSFwz6Ck06VykP9HwavRoCQPgQAvD_BwE
1 svar · 3,2k läst
T
topmount: [citat] [citat] Ja min erfarenhet av spikskallar på västkusten är att de rostar speciellt på äldre hus (som i TS fall) som är byggda innan man började använda galvad spik.
9 svar · 3,6k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: Vi har samma situation och kommer att renovera källaren på ”normalt” sätt med vanlig diffusionsöppen färg. Förra ägaren har inte suttit och bolmat i kall och fuktig källare, så det verkar lugnt. Vi märker ingen lukt alls där ens nu innan renovering, och jag är ganska känslig. Däremot kommer vi att blåsa ut badrum-bastu-avdelningen totalt så småningom, den luktar blurk trots
2 svar · 1,4k läst
raveper
raveper: Fasadfärg borde väl ha lite mer skydd mot mögelpåväxt.
1 svar · 1,3k läst
N
Nik Coe: Vi köpte vårt första hus för två år sedan, en tvåplansvilla som byggts ut med källare under den tillbyggda delen för runt 50 år sedan. Andra halvan av huset står på krypgrund, källardelen är gjuten direkt på marken. Ganska snart upptäckte vi att källarväggen mot krypgrunden hastigt spacklats och målats med vad som verkade vara någon slags plastfärg inför försäljningen. Då
0 svar · 1,6k läst
J
Johannabygger: Tack Birgit för snabbt svar! Jag ska testa o ladda upp på deras hemsida o laborera lite efter tagit en bra bild på det imorgon. Det är väl mest jag som är inne på att försöka få dem mindre synliga samt dämpa känslan av 00-tal. Stör mig på de den vita plastfolien på dörrarna som inte passar in men det inte aktuellt att byta garderober just nu iaf. Förra ägaren rev ut 50-tals
2 svar · 6,5k läst
I
Ironside: Tänk också på att även om det ser ut att fungera tillbörjan så kan det börja spricka allt efter som fogen åldras. Har man inget emot att sätta ny om par år, d.v.s det är ett litet jobb så är det dock lugnt. Annars är lister det bästa alternativet för att slippa problemet.
7 svar · 9,5k läst
BirgitS
BirgitS: Bubblor i tapeten behöver inte bero på att underliggande färglager har släppt utan det kan vara luftbubblor. Hur lång tid har det gått sen tapetseringen? En del bubblor lägger sig efter något dygn eller så.
2 svar · 2,1k läst
BirgitS
BirgitS: Om det gäller en oisolerad källare så vill man inte ha tätskikt annat än i plats för dusch (om sån finns) och runt golvbrunnen. Övriga väggar och golv ska tillåta att fukten i plattan och väggarna avdunstar. Normalt målar man med silikatfärg eller sätter kakel/klinker i källare just av den anledningen.
1 svar · 1,8k läst
S
Sajmon: Jag skulle väntat tills våren. Varför det släpper nedtill är för att det blir vattenfällor och träet tar upp vattnet där.
1 svar · 1,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Nej, ska va vävlim typ non-woven eller motsvarande.
1 svar · 997 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.