Hej! Jag ska måla över en tapet och håller på med förarbetet. Har spacklat över hål och tapetkanter men när jag nu sandpapprar blir tapeten luddig, se bild. Det känns helt slätt när jag drar över med handen men det ser ju ojämt ut nu. Behöver det spacklas? Eller försvinner det när jag målar?
 
  • Närbild av en vägg med sprickor och ojämn spackling eller målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du bakom? Ser ut som Tretexskivor?
 
Allt kommer att synas...........om det är du som spacklat en rand där så kommer det också synas. Att måla en vägg är ungefär 90% förarbete och 10% målning. Att måla en gammal tapetserad vägg är ganska "svårt" om man vill ha bra resultat.
 
Om väggen är jämn så är nog det enklaste att måla en gång, slipa ner ytan så alla fibrer som rest sig försvinner och sen spackla alla ojämnheter.
Ett annat alternativ är att bredspackla hela väggen, men det är lite svårare men ger bäst resultat.
 
Sidovy av gammal gipsskiva från 70-talet med synlig skarv och träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan N Stefan N skrev:
Vad har du bakom? Ser ut som Tretexskivor?
Det vet jag inte, utgick från att det är gipsskivor, så här ser de ut från sidan. Det är uppsatt på 70-talet.
 
S Stefan1972 skrev:
Allt kommer att synas...........om det är du som spacklat en rand där så kommer det också synas. Att måla en vägg är ungefär 90% förarbete och 10% målning. Att måla en gammal tapetserad vägg är ganska "svårt" om man vill ha bra resultat.
Jag har spacklat ett varv men nu ska jag köra på omgång 2, som tur är tycker jag spackla är kul! Då vet jag att jag har en del jobb kvar, haha. Tänkte måla ett lager oxh sen slipa över allt ett varv också för att få bättre resultat. Tack för svar!
 
useless useless skrev:
Om väggen är jämn så är nog det enklaste att måla en gång, slipa ner ytan så alla fibrer som rest sig försvinner och sen spackla alla ojämnheter.
Ett annat alternativ är att bredspackla hela väggen, men det är lite svårare men ger bäst resultat.
Tack för svar! Bredspackla tror jag inte jag behärskar. Men precis som du skriver har jag tänkt slipa efter att ha målat ett lager. Men först mer spackling..!
 
L lillehuset skrev:
[bild]

Det vet jag inte, utgick från att det är gipsskivor, så här ser de ut från sidan. Det är uppsatt på 70-talet.
Det är gips, så mitt tips blir ändå bredspackling. Är det övermäktigt för dig ta in hjälp på det momentet då.
 
L lillehuset skrev:
Jag har spacklat ett varv men nu ska jag köra på omgång 2, som tur är tycker jag spackla är kul! Då vet jag att jag har en del jobb kvar, haha. Tänkte måla ett lager oxh sen slipa över allt ett varv också för att få bättre resultat. Tack för svar!
grejen är ju mest att du måste spackla bredare för att allt ska smälta ihop och bli osynligt. Lägger du lite spackel och det bara blir en rand som på bilden så kommer randen att synas. Det är en konst att spackla riktigt.
 
Och OM du skall måla så köp en bra grundfärg.. så du får ett tjockt lager som du sedan kan slipa.
 
Jag hade en vägg som var som din, fast värre. Jag målade ett lager, sedan slipa och spackla. Att spackla en yta som luddar är svårt då mad hela tiden får tapetbitar i spacklet. Så jag skulle se till att få bort det mesta av högpunkter, sedan måla för att binda ytan och fortsätta med underarbetet. Färgen kan vara gammal överbliven färg eller billigast möjliga väggfärg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.