Hej!

Jag ska måla om väggarna i mitt sovrum, bredspackling är klar och målning ska ske till helgen.

Jag har tittat på bilder av målade rum och ser ofta att man väljer att dra ner takfärgen någon centimeter på väggarna och gör en rak vit kan där. Riktigt snyggt tycker jag istället för att dra väggfärgen hela vägen upp.

Hur gör man det här på smidigaste sättet? Vilken maskeringstejp ska användas för att färgen inte ska fastna i den? Väggarna ska målas i grått och taket kommer att bli vitt.

Målar man taket först och målar ner takfärgen en bit på väggen och låter det torka och maskerar sedan där man vill ha den vita randen? Något tips för att få maskeringstejpen helt rakt?

Finns det något bra mått på hur lång man ska dra ner den vita randen?

Tacksam för svar och tack för ett grymt bra forum.

Måla taket och måla ner på väggen en penselbredd.
Sen maskerar du längst upp, personligen tycker jag en tejpbredd räcker för att få önskad effekt.
Innan du målar grått målar du vitt längs efter den maskerade linjen. Detta gör att eventuella hålrum och ojämnheter bakom maskeringstejpen fylls ut med vit färg istället för grå, och linjen blir således spikrak.

Sen målar du grått över skarven igen, innan du drar bort maskeringstejpen. Voila!

Jag har aldrig använt masktejp, har istället använt en så kallad spardyna. Den har ställbara hjul så att du kan bestämma vilket avstånd du vill ha upp till taket.
(Först målar du alltså ner med takfärgen en bit på väggen. Sedan målar du kanten där väggfärg möter takfärg med hjälp av spardynan, hjulen rullar mot taket samtidigt som dynan stryker ut färgen mot väggen. Det blir rakt och snyggt. Därefter sparmålar du vid hörn, golvlister, runt dörrkarmar etc. som vanligt och rollar slutligen väggen.)

Om du vill använda masktejp tror jag att det är blå sådan du ska ha.

Hej och tack för era svar. Jag ska prata med dom i färgaffären om spardyna. Det låter som en bra pryl.

Om man målar med maskeringstejp, är det inte då risk att massor av färg fastnar i maskeringstejpen när man sedan drar loss den? Väggen kräver ju minst två strykningar färg för att det ska bli jämt och snyggt. Det första färglagret torkar ju då in i tejpen. Eller brukar inte det vara något problem?

Man får dra lite försiktigt, och inte vänta för länge. Du kan ju dra bort tejpen i princip direkt efter sista väggmålningen.

• Gilla
VillaJF
  • Laddar…
Okej, man behöver inte riva tejpen efter varje strykning då i alla fall? Tack för alla svar.

Tillför lite lätt värme ex. hårtork om tejpen sitter hårt, så lossnar den nästan av sig själv.

Jag står i begrepp att göra samma sak, och undrar lite hur jag skall göra detta smidigast. Jag har ingen skarp 90° kant kan mellan vägg och tak utan det är lite rundat.. Därför tror jag att spardyna kommer bli svårt att använda.

Taket är redan nedmålat på väggen och vad jag kan se så har de lyckats att få den linjen spikrak. Dock har de målat ner väggen c:a 15 cm vilket jag upplever är för mycket. Men jag har iaf en rak linje att utgå ifrån.

Vad sägs om följande plan: Sätta bred blå maskeringstejp i underkant på existerande linje (och därmed flytta upp kanten c:a 5 cm). Måla taket över tejpen. Sätta ny maskeringstejp vid den nya kanten och måla över kanten med takfärg. Måla väggarna med väggf'ärgen.

Eller finns det något smartare sätt? Det blir en väldig massa tejpande med min plan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.