Byggahus.se

Dimmer från England i Svensk apparatdosa?

1. S
    Medlem Nivå 2
    Jag blåser liv i den här gamla frågan igen. Jag vet att det har diskuterats tidigare t ex i den här tråden. Vad jag förstår utifrån den tråden så passar troligtvis inte en engelsk dimmer i en svensk apparatdosa

Men samtidigt verkar det vara många som köper sin strömbrytare utomlands i Tyskland och England

Hur har det gått för er som köpt strömbrytare och dimmer utomlands? Var ni tvungna att köpa till en för ändamålet anpassad apparatdosa eller fick den plats i den runda svenska dosan?

Argumenten mot att det skulle gå i första tråden jag länkade till verkar vara att den engelska dosan har 63 mm c/c för fästskruvarna. Enligt andra källor stämmer inte det utan c/c är 60,3 mm eller ca 61 mm vilket inte borde utgöra något hinder.

Vad tror ni och framförallt, hur har ni gjort ni som bevisligen redan stångats med problemet?

2. M
    Medlem · Nivå 11
    Inget problem att få in en Manufactum dimmer i svensk dosa för mig, var riktigt trångt om plats och det gick inte att köra skruvarna i dosan utan det vart en att använda dimmerns skruvar som fäller ut metallben som grabbar dosans väggar

3. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för det svaret myrstack! Varför gick det inte att köra skruvarna i dosan? var dosan för bred/smal?

4. M
    Medlem · Nivå 11
    Monterade i en gammal 60-talsdosa som saknade dessa skruvar. Manufactums dimmer (och även andra strömbrytare och vägguttag) har ungefär 61mm mellan skruvarna. Ser inget problem med att montera dessa i svenska dosor.

// Mats

5. S
    Medlem Nivå 2
    Det verkar som om jag kan bocka av Tyskland. Härligt! De dimmrar jag är mest sugen på är dock från Storbrittanien och av typen krondimmer eller "2 gang dimmer" vilket jag antar kräver lite mer utrymme i väggen.

Någon som har erfarenheter av Brittisk standard?

6. S
    Medlem Nivå 2
    Jag kan delvis besvara min egen fråga för att följa upp den här tråden.
    Jag beställde en "2 gang dimmer" från internet switch store för att testa ifall den passade i en svensk apparatdosa. Det gjorde den inte. Mina gamla apparatdosor av typen plåtburk hade 6 cm diameter och dimmerdelen bakom själva dimmervreden var kvadratisk med en diagonal på 7 cm. Så nu har jag också beställt 3 engelska apparatdosor tillsammans med ytterligare 2 dimmrar, en enkel och en dubbel, och får kapa ut fyrkantiga hål i väggen med sticksåg.

Det kommer däremot bli väldigt intressant att se ifall den vanliga enkla dimmern får plats utan att byta ut dosan. Den borde rimligen vara hälften så skrymmande som dubbeldimmern.

Jag återkommer. Paketet borde komma vilken dag som helst. De var förvånansvärt snabba med leveransen

Redigerat 17 aug 2010 16:39
  7. M
    Medlem Nivå 9
    Om dimmern är 70mm så borde den passa i en vanlig svensk kopplingsdosa eller en spisdosa.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Ok, jag har bara mina stenåldersdosor att kontrollera mot och de hade diametern 60mm. Vad har en kopplingsdosa eller en spisdosa för diameter och har de de skruvhål som krävs med c/c ca 60 mm?

9. S
    Medlem Nivå 2
    Samtliga dimmrar och apparatdosor har anlänt. Jag kan konstatera att en "enkeldimmer" passar utan problem i en vanlig svensk apparatdosa. För de båda dubbeldimmrar jag beställde har jag sågat ut hålet i väggen med sticksåg så det blev rektangulärt, och monterat de engelska apparatdosorna där.

10. S
    Medlem · Nivå 6
    Vad använder britterna för storlek på rören?

11. S
    Medlem Nivå 2
    vet ej, men apparatdosorna kan hantera rör upp till 2cm