Hej,

Jag tänkte sänka vårt badrumstak med 4,5cm, för att få plats med lite PEX-rör osv.
Det sänkta taket kommer att bestå av gipsskivor med spotlights som belysning och det gamla taket ovanför spottarna berstår av puts/betong.

Gäller samma regler för avstånd till taket ovanför spottarna om det består av betong, som ju tål värme och inte är brandfarligt?

Vill helst ha vanliga halogen-lampor, men avståndet på 4.5 cm räcker egentligen inte till och tunna möbel-spolights har oftast en begränsning på 20 W. Hittar inga andra alternativ..

Redigerat:
Med 4,5 cm så blir det väldigt svårt att sätta in några "vanliga" typ GU10 spottar. Helt enkelt att armaturen får inte plats. Så då lutar det åt några puckar, Dom kräver oftast med 20W ca 26mm fritt. Kan inte komma på något på rak arm hur du skulle få med än 20w per spott i taket. Betong räknas inte som brännbart material.

Finns 50W (eller var de 35?) för låg inbyggnadsdjup (dom är istället bredare än vanliga). Förutom att dom är bredare och, enligt mitt tycke, fulare, så är dom förmodligen mycket dyrare.

Dom här kan nog gå att klämma in: http://www.elektroskandia.se/Popup/KatalogPopup.aspx?rid=43729&sok=7470196

Blir egentligen för lite plats uppåt dock. Dessa är fortfarande bara 20W men de är en "riktig" reflektorlampa och lyser betydligt bättre än en möbelspott.

Rrrrr skrev:
Finns 50W (eller var de 35?) för låg inbyggnadsdjup (dom är istället bredare än vanliga). Förutom att dom är bredare och, enligt mitt tycke, fulare, så är dom förmodligen mycket dyrare.

Dom här kan nog gå att klämma in: [länk]
Dom där spottarna har en inb höjd på 110 och taket skulle sänkas 45 så den matten går inte ihop. Som sagt väldigt svårt med en ordentlig armatur.

Perfekt! Tack för alla tips..

Det sistnämnda verkade klart intressant. (fast hiskeligt dyr :))

Specialare är alltid dyra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.