Aha.. tack för det! Då får jag ihop det lite bättre.hempularen skrev:Nja det är inte just strömmen i nollan man jämför med. Utan snarare (lite förenklat) så skall summan av strömmarna i alla fyra ledarna vara mindre än 30mA. Returströmmar räknas då som negativa.
Om någon ström "försvinner" ex. genom att gå ngn. annan väg än i någon av de fyra ledarna så blir summan inte noll. En ström behöver inte komma tillbaka i nollan, den kan komma tillbaka i vilken som helst av ledarna. Ur jordfelsbrytarens synpunkt så är det ingen skillnad på nollan och faserna, den tittar på strömmarna i 4 ledare och bryr sig inte om vilken funktion respektive tråd har.
För att fullt ut inse hur det fungerar så behöver man titta på 3 fassystemet med fasförskjutningar och allt. Vilket jag tycker är lite overkill i den här tråden.
Om du har en 2-polig JFB per fas så blir det som du vill, men eftersom nollorna måste vara separerade efter JFB så måste du ha dem i tvättstugan.
Jag tycker dock att du oroar dig i onödan. Om nollan bryts sä kan det vara farligt för apparaterna, men inte för din familj. Då krävs det ytterligare fel samtidigt.
Jag skulle nöja mig med en vanlig 3-fas JFB i centralen.
/Hasse
Jag tycker dock att du oroar dig i onödan. Om nollan bryts sä kan det vara farligt för apparaterna, men inte för din familj. Då krävs det ytterligare fel samtidigt.
Jag skulle nöja mig med en vanlig 3-fas JFB i centralen.
/Hasse
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Den här tråden handlar INTE om jordfelsbrytare.
Den handlar om farorna med en trefasgrupp till tre enfasuttag (gemensam nolla och vad som händer om den går av).
Frågan var om en JFB skyddar mot brott på nollan: Svar NEJ
Ni får sätta hur många JFB precis varsomhelst, det hjälper INTE mot brott på nollan från centralen fram till tvättstugan.
Protte
Den handlar om farorna med en trefasgrupp till tre enfasuttag (gemensam nolla och vad som händer om den går av).
Frågan var om en JFB skyddar mot brott på nollan: Svar NEJ
Ni får sätta hur många JFB precis varsomhelst, det hjälper INTE mot brott på nollan från centralen fram till tvättstugan.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jo, om den inte brann upp så tog den död på ryggen när man skulle kånka den uppför källartrappen hemma hos folk...hempularen skrev:
Jag får inte ihop det, alltså hur det löser den ursprungliga frågan. Går den gemensamma nollan av (framför dom tvåpoliga JFBerna) så upptäcker väl inte dessa JFBer det?b_hasse skrev:
Det enda som hjälper vore ett överspänningsskydd som bryter strömmen, om det är möjligt att göra tillräckligt snabbt.
Du har rätt, men jag tolkade det ursprungliga inlägget som att han var rädd för att få ström genom kroppen, mellan två faser. Då hjälper det med med 3 st 2-poliga JFB, men de kommer inte reagera på att nollan bryts.Bo.Siltberg skrev:
/Hasse
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Likkista kallades nätdelen i Luxor då den såg ut som ett fyrkantrör, svartmålad kylplåt på 3 sidor och kretskortet på den 4:e
Likkista för det var ofta fel på nätdelen.
Skenade spänningsstabiliseringen så gick det ut ca 400 V till kondensatorer gjorda för ca 250V som då sprang läck och kletet rann nerför ett kretskort på vänstersidan.
Bara att löda loss ett 20 tal tampar och spola av kortet, sätta ihop, laga nätdelen och smygstarta med vridtrafo.
Senare TV modeller hade samma konstruktion men mera utspritt med bättre kylning och det var det mindre problem med.
Skrönan berättar att konstruktören av likkistan fick sparken.
Tung?, Luxor?, då har ni inte kånkat på en B&O 26" rörhäck med dubbla slutsteg.
Oh så OT
Protte
Likkista för det var ofta fel på nätdelen.
Skenade spänningsstabiliseringen så gick det ut ca 400 V till kondensatorer gjorda för ca 250V som då sprang läck och kletet rann nerför ett kretskort på vänstersidan.
Bara att löda loss ett 20 tal tampar och spola av kortet, sätta ihop, laga nätdelen och smygstarta med vridtrafo.
Senare TV modeller hade samma konstruktion men mera utspritt med bättre kylning och det var det mindre problem med.
Skrönan berättar att konstruktören av likkistan fick sparken.
Tung?, Luxor?, då har ni inte kånkat på en B&O 26" rörhäck med dubbla slutsteg.
Oh så OT
Protte
Den ursprungliga frågan jag egentligen ville ha svar på var om det fanns något sätt att förhindra överspänning om nollan skulle brytas någonstans på vägen till uttagen från en 3-fasgrupp.b_hasse skrev:
Ämnesraden om JFB blev något missvisande i samband med att jag trodde det kunde vara en eventuell lösning om man kopplade in den rätt / kompletterade med en till.
Rädslan handlar inte direkt om att få ström i kroppen, utan mer om följderna om maskiner skulle börja brinna av överspänningen. Min tanke är att främst ansluta tvättmaskin+torktumla till faserna, eventuellt badrumsfläkt och småel (typ rakapparat) till den tredje fasen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Risken att brand uppstår pga att nollan skulle släppa (vid korrekt utförd installation) är betydligt mindre än att tex torktumlare börjar brinna pga damm eller maskinfel i tumlare/tvätt.moOd skrev:
Bättre är det väl då att se till att inte köra maskinerna när man inte är hemma för att undvika brand då.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
En annan lösning är att bara dra fram en fas och aldrig köra båda maskinerna samtidigt, tvättmaskinen behöver inte så mycket ström när den en gång har värmt vattnet så då kan man starta torktumlaren.
Protte
Protte
Jag skulle hålla med snaggletooth i att sannolikheten för problem med glappande nolla vid den uppdelning TS tänker göra är oerhört liten. Om man vill lägga några minuter på en extra koll i centralen och dosan där man tar ut enfas till de tre uttagen kan man nog praktiskt sätta den till noll. Givetvis förutsatt fackmässighet både vad gäller material, utförande och kontroll.
Nästan lite väl panisk rädsla för nollfel på grupper av det här slaget.
Nästan lite väl panisk rädsla för nollfel på grupper av det här slaget.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Tänk så många PEN ledare vi har i detta landet, det är ju ännu värre.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden