Hejsan!

Helt ny på forumet här, men skulle uppskatta er hjälp. Jag har tittat runt på forumet en stund här och fått en del bra tips på att det kan gå bra att ha enbart 16 A i ett bostadshus.

Det är så att vi tittar på ett hus, som vi ev kommer att köpa, som idag är en sommarstuga, men som vi vill använda som permanent bostad. Idag finns där 16 A i huset och mycket mer än så vet jag inte ännu. Efter att ha läst här inne har jag hört om flera som upplever att det inte alls är något problem att enbart ha 16 A, vilket är glädjande. Vi är ett par som lever på väldigt lite el, lagar nästan all mat på vedspis vintertid och brassar inte på med värmen vintertid, utan håller elen nere. Dock använder vi dator, tvättmaskin, elbox/elboxar(färskfoder till hundarna) och emellanåt elverktyg som cirkelsåg. Om jag har förstått rätt så borde detta fungera med 16 A, om man planerar lite i för väg vad man skall använda samtidigt för att slippa att en säkring går?

Jag har även läst att man ganska lätt borde kunna byta upp till 20/24 A, det skall endast behövas en elektriker, men vad är det då som krävs av elanläggningen för att kunna göra denna höjjning? Är det möjligt att det inte går, pga att man t ex valt en för liten anläggning, då man trott att det aldrig skulle användas som permanent boende? Kan man bli tvungen att byta alla ledningar? Är detta något väldigt kostsamt?

Jag hoppas ni kan ursäkta att jag inte alls är speciellt insatt i terminologin, inom detta område, och jag får be att ni förklarar lite enkelt. Jag skulle verkligen uppskatta svar eller hänvisning till någon annan tråd, om det redan finns en inom samma ämne!

Ni kommer att klara er galant på 16 A, tänk på att det är 3 x 16 A. Vad som kan knäcka era planer är om huset är dåligt isolerat och ni kör mycken elvärme.

Protte

Cirkelsågen kan vara ett problem beroende på hur stor motor den har?

C
Du menar att det finns cirkelsågar på över 3,5-4 kW? Knappast.

Vi har 16A och vi klarar oss allt som oftast, särskilt nu när vi kom på varför ena huvudsäkringen löste hela tiden (när torktumlare, vvb, och värmepump gick samtidigt drog det 28A över den säkringen), varefter vi lastbalanserade lite (flyttade vvb till en annan säkring).

16A går bra även om stugan har direktverkande elvärme. Om man skulle få problem vintertid installerar man en effektvakt som automatiskt kopplar bort värmen i olika steg under den stund som övriga förbrukare ligger på.

Härligt att höra! Tack för alla svar!

Ang värmen så tänkte elda och ev köra på något mindre luftvärmepump, när det är som kallast. Vi brukar ha ganska kallt vintertid, ca 15-18 grader inomhus, men 18-19 skulle ju vara värsta lyxen! ;)

Det där med effektvakt skall jag definitivt komma ihåg! Vad tror ni om att höjja systemet till 20 A, är det lätt eller kan man behöva byta ledningar och annat dyrt?

I ditt fall känns det väldigt onödigt att säkra upp, kostar dessutom en bra extraslant varje månad i fast kostnad. 16A räcker till för min familj (4 pers) i en gammal (visserligen pelletseldad) kåk med flitigt användade av spis, DM, TM, datorer, spelkonsoler, platt-TV's, hårtorkar, div. elverktyg, belysning & you name it, men det är ju sällan man använder allt samtidigt. En vanlig proppsäkring tål ordentlig överlast korta perioder så det är sällan problem. Problem kan möjligtvis uppstå i startögonblicket på lite större motorer typ vedkap, klyv och stora sliprondeller t.ex.

Ni klarar er säkert jättebra med 16A. Nätavgiften blir ju högre med grövre säkringar.

Börja som det är, går det för många proppar så kan en omfördelning hjälpa eller så kan det vara läge att säkra upp till 20A. Men oroa er inte i onödan.

Protte

Inga problem med 16 A har själv det i huset och har inte haft några som helst problem.
Bara att köra på :) skulle en säkring gå så finns det ju nya att köpa.

Ska man gå upp från 16A så finns det en klar riks för att man måste byta matarkabel.

Sen tror inte jag heller att ni behöver mer än 16A.
Jag klarade 120m2 på 16A och ni har ju något varmare där nere så är det bara hyffsat isolerat så.

cheetah1 skrev:
Du menar att det finns cirkelsågar på över 3,5-4 kW? Knappast.

Vi har 16A och vi klarar oss allt som oftast, särskilt nu när vi kom på varför ena huvudsäkringen löste hela tiden (när torktumlare, vvb, och värmepump gick samtidigt drog det 28A över den säkringen), varefter vi lastbalanserade lite (flyttade vvb till en annan säkring).
Grannens cirkel är på 5kw
Det var precis det jag tänkte på mera last på en fas
Forumet är överens =fungerar med16A:)

Underbart! Vilket bra forum det här är och med tanke på att man snart skall köpa hus för första gånge i livet lär det bli fler frågor här!

Så tack för alla svar och på återhörande!
Mia Ågren

pr95 skrev:
Grannens cirkel är på 5kw
Fast då måste vi nästan prata trefas bordscirkelsåg? I och med att det är trefas blir belastningen annorlunda och hamnar på ca 7,2 A om jag räknade rätt i farten.

Jajamensan !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.