.....riktigt hur det fungerar.
Nu behöver jag eran hjälp med att reda ut det här.
Jag har byggt ett hönshus som jag vill dra tre faser till (plus nolla och jord givetvis), det handlar om ca 30m.
Kabel är ju dyrt men nu har jag möjlighet att få en 4*6mm2 markkabel utan skärm.
Grundfrågan är: kan jag använda denna kabel?
Förutsättningarna är följande: ingående kabel till mitt fasadmätarskåp är en femledare, alltså de tre faserna, nolla och jord. Jag har alltså ett femledarsystem och då får man ju inte gå tillbaka till ett fyrledarsystem om jag fattat saken rätt.
Men så började jag kolla lite hur saker och ting är kopplat nu. Till garaget har jag en 4*6mm2 med skärm. I garaget central är skärmen kopplat till jord, resten till jordfelsbrytaren. MEN i fasadmätarskåpet där elen är tagen ifrån är skärmen INTE kopplad till någoting. Se bild. Betyder detta att jag inte har någon fungerande jord i garaget?
Eller är det korrekt att göra såhär?
Kan jag använda min kabel om jag sätter en jordfelsbrytare nere vid hönshuset?
Nu behöver jag eran hjälp med att reda ut det här.
Jag har byggt ett hönshus som jag vill dra tre faser till (plus nolla och jord givetvis), det handlar om ca 30m.
Kabel är ju dyrt men nu har jag möjlighet att få en 4*6mm2 markkabel utan skärm.
Grundfrågan är: kan jag använda denna kabel?
Förutsättningarna är följande: ingående kabel till mitt fasadmätarskåp är en femledare, alltså de tre faserna, nolla och jord. Jag har alltså ett femledarsystem och då får man ju inte gå tillbaka till ett fyrledarsystem om jag fattat saken rätt.
Men så började jag kolla lite hur saker och ting är kopplat nu. Till garaget har jag en 4*6mm2 med skärm. I garaget central är skärmen kopplat till jord, resten till jordfelsbrytaren. MEN i fasadmätarskåpet där elen är tagen ifrån är skärmen INTE kopplad till någoting. Se bild. Betyder detta att jag inte har någon fungerande jord i garaget?
Eller är det korrekt att göra såhär?
Kan jag använda min kabel om jag sätter en jordfelsbrytare nere vid hönshuset?
Nej. Minsta tillåtna area på PEN-ledaren (kombinerad PE och N vid 4-ledarsystem) är 10mm2. Och skärmen borde vara kopplad då den är skyddsledare (PE)!!!!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Det är fel! Du har ingen fungerande skyddsjord i garaget!! Koppla skärmen till jord.
Till hönshuset kan du få 2 faser, nolla och jord med denna 4*6mm2 kabel, eller 3 faser utan nolla med det tror jag inte du vill ha.
Till hönshuset kan du få 2 faser, nolla och jord med denna 4*6mm2 kabel, eller 3 faser utan nolla med det tror jag inte du vill ha.
Det var ju två svar jag inte ville ha men tack ändå.
Att jag inte har en fungerande skyddsjord, förklarar det varför garagets jordfelsbrytare inte löser ut när man trycker på testknappen?
Hittade lite för många kablar i fasadmätarskåpet, när jag skulle ta reda på vart de gick behövde jag inte leta så länge. se bild. Varför gör man så?, ren lathet?
(det kommer upp fyra markkablar, det borde bara varit tre. En matarkabel, en kabel till garaget och en extra kabel till garaget. (det fanns ideer om reservkraft) )
Att jag inte har en fungerande skyddsjord, förklarar det varför garagets jordfelsbrytare inte löser ut när man trycker på testknappen?
Hittade lite för många kablar i fasadmätarskåpet, när jag skulle ta reda på vart de gick behövde jag inte leta så länge. se bild. Varför gör man så?, ren lathet?
(det kommer upp fyra markkablar, det borde bara varit tre. En matarkabel, en kabel till garaget och en extra kabel till garaget. (det fanns ideer om reservkraft) )
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Nej, du får inte gå från 5-ledarsystem (TN-S) till 4-ledarsystem (TN-C). Du behöver en femledare om du vill ha tre faser till hönsen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men är det ingen som reagerar på första bilden, det går ett gäng trådar upp genom ett hål i plåten, det måste vara någon sorts skavskydd där.
Anslutet med "sockerbit", det sitter en brytare där också inklämd och varför skarva då det går att sätta 2 ledare i Hbrytarens klämmor.
Bild 3, är det servisen som är ansluten mitt i skåpet och H-säkringar? Ingen plombering??
Skruven genom kabeln ger kanske en jordning av kabeln iaf.
Den som gjort detta borde vara utan behörighet.
JFB i garaget borde lösa ut oavsett skyddsjord men den kanske inte är inkopplad, vik ner vrid om handtaget manuellt och se om strömmen i garaget slocknar.
Inga separata jordledare, det är nog med speciallösningar i det skåpet
Protte
Anslutet med "sockerbit", det sitter en brytare där också inklämd och varför skarva då det går att sätta 2 ledare i Hbrytarens klämmor.
Bild 3, är det servisen som är ansluten mitt i skåpet och H-säkringar? Ingen plombering??
JFB i garaget borde lösa ut oavsett skyddsjord men den kanske inte är inkopplad, vik ner vrid om handtaget manuellt och se om strömmen i garaget slocknar.
Protte
Plomberingen försvann nog när kabeln till garaget skulle dras.prototypen skrev:
Ang. jordfelsbrytaren, är det inte så att när man trycker in testknappen så kopplas jord och nolla ihop fast med ett motstånd i mellan?
Det har du ju givetvis rätt i, detta borde jag ha koll på eftersom jag har hållit på och felsöka den här jordfelsbrytaren. Är nog lite trött i huvudet nu så här på eftermiddagen.sa3afc skrev:
Vet att jordfelsbrytaren är rätt kopplad, vet att nolla och jord inte går ihop någonstans efter jordfelsbrytaren.
Ändå vill den inte lösa ut när man trycker på testknappen. Det är väl fel på den helt enkelt, detta är lite trist eftersom det är en ny Hager (=dyr)
prototypen skrev:Men är det ingen som reagerar på första bilden, det går ett gäng trådar upp genom ett hål i plåten, det måste vara någon sorts skavskydd där.
Protte
Hm... Håller med... Vid en närmare granskning av bilderna så finns det ju mer att syna ner på och har en så allvarlig miss gjorts som att glömma skyddsjord så skulle iaf jag göra en noggrannare undersökning av allt som har gjorts av den "elektrikern".
Synd att bilderna är så suddiga med det ser onekligen konstigt ut.. Ta dit en riktig elektriker är mitt tips innan ni bränner ner hönshuset.
Vad gäller kabelarea så är det minst 10 mm2 som gäller vid 4-ledare, har du 5-ledare som inkommande servis kan du dra 5G6 vidare till UC eller dra en avsäkrad gruppledning av mindre area från centralen, också 5-ledare då..
Vad gäller kabelarea så är det minst 10 mm2 som gäller vid 4-ledare, har du 5-ledare som inkommande servis kan du dra 5G6 vidare till UC eller dra en avsäkrad gruppledning av mindre area från centralen, också 5-ledare då..
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hur vet man att det är en riktig elektriker man får tag i då? Går dom runt med någon stämpel i pannan eller hur ser man skillnad?Slugge skrev:Synd att bilderna är så suddiga med det ser onekligen konstigt ut.. Ta dit en riktig elektriker är mitt tips innan ni bränner ner hönshuset.
I övrigt får det nog bli som du skrev.