13 994 läst ·
54 svar
14k läst
54 svar
Jag fattar fan inte....
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag har lite svårt att tro att motståndet skulle brinna om det kopplats mellan 2 faser istället för fas-nolla. Visserligen så drar motståndet ca. 7 watt i ena fallet och ca. 20w i andra fallet. men strömmen skall ju brytas inom ca. 0,5s. Så motståndet borde tåla belastningen om jfb bryter som den skall.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
De fel som flera har pekat på i ditt skåp kan omöjligen ha gjorts av en behörig elektriker. Däremot kanske av en elmöntör som jobbar under en behörig elektriker. Som du ser om du läser en del trådar här så är det oftast inte en elektriker med egen behörighet som kommer ut och kopplar när du beställer ett eljobb. I normalfallet finns dte bara en person med behörighet på firman. Även om de anställda oftast har en skaplig kompetens så finns de gott om fall där behöriga elfirmor skickat ut anställda som snarast är lärlingar.
Om du kontaktar chefen på den firma som du haft där, och påtalar felen (du kan ju ev. hålla tyst om ett eller två av felen, för att se om han upptäcker dem), så tror jag att han kommer ut och åtgärdar omgående.
Om du kontaktar chefen på den firma som du haft där, och påtalar felen (du kan ju ev. hålla tyst om ett eller två av felen, för att se om han upptäcker dem), så tror jag att han kommer ut och åtgärdar omgående.
Det ligger till på följande sätt:hempularen skrev:De fel som flera har pekat på i ditt skåp kan omöjligen ha gjorts av en behörig elektriker. Däremot kanske av en elmöntör som jobbar under en behörig elektriker. Som du ser om du läser en del trådar här så är det oftast inte en elektriker med egen behörighet som kommer ut och kopplar när du beställer ett eljobb. I normalfallet finns dte bara en person med behörighet på firman. Även om de anställda oftast har en skaplig kompetens så finns de gott om fall där behöriga elfirmor skickat ut anställda som snarast är lärlingar.
Att skavskydd saknas är huslevrantörens fel, de vill jag inte ha att göra med så det fixar jag själv. (de har skickat riktiga klåpare för att fixa andra fel, bla. en s,k låssmed som jag fick visa hur man tar ur låscylindrarna ur dörrarna. Han skulle byta dessa)
De andra felen som har diskuterats här har en elektriker gjort med eget företag utan anställda. Så behörighet hade han, jobbat som elektriker i över fyrtio år. Han är nu mera avliden.......
Jag skulle inte anklaga dig Melton, pga dina bilder och de fel man ser där.
I samband med de stora ombyggnader Eon gjort efter stormarna med tillhörande servisomläggningar mm, har jag vid flera tillfällen sett mycket värre brister. Dessa utförda av mycket stora och spridda elkedjor under kontrakt i samband med dessa jobb.
Slutligen blev det en gång för mycket, med skador på kundanläggningen som följd, och förbud för fillialen att överhuvudtaget fortsätta åt Eon i området. Så en rimligt försiktig och kompetent hempulare är inte det sämsta.
I samband med de stora ombyggnader Eon gjort efter stormarna med tillhörande servisomläggningar mm, har jag vid flera tillfällen sett mycket värre brister. Dessa utförda av mycket stora och spridda elkedjor under kontrakt i samband med dessa jobb.
Slutligen blev det en gång för mycket, med skador på kundanläggningen som följd, och förbud för fillialen att överhuvudtaget fortsätta åt Eon i området. Så en rimligt försiktig och kompetent hempulare är inte det sämsta.
Fast då ska man komma ihåg just att den löser ut JFB när den är "kall" men inte är "varm", dessutom kostar den en del pengar i förhållande till hur ofta/sällan den lär användas.Bo.Siltberg skrev:Det är fullt tillåtet, men är det praktiskt?
Ang JFBn, det kan va fel på JFBn eller testknappen. Den kan ha varit felkopplad så att testknappen legat mellan två faser L-L i stället för L-N vilket bränt motståndet.
Köp en riktig spänningsprovare, t.ex Fluke T140. En sådan kommer du ha nytta av även i framtiden.
Med den kan du testa JFBn (efter att du kopplat in jorden) genom att mäta mellan fas och jord när Fluken är "kall" (inga mätningar gjorda omedelbart innan) vilket ska lösa JFBn.
Jag skulle satsa på en budgetspänningsprovare (som alltid löser jordfelsbrytaren om man mäter mellan fas och jord), och en budgetmultimeter (som rätt använd aldrig löser jordfelsbrytaren) för tillsammans kanske en femtedel av vad Fluken kostar.
Om man är hempulare så kan man nog faktiskt rädda livet på sig själv genom att tänka "den kostade bara 79:-" och låta bli att riskera att t.ex. ramla ner från taket för att fånga multimetern som är påväg att ramla ner. (Det här kan kanske låta som ett skämt, men jag menar allvar, en poäng med billiga verktyg är att man slipper tänka på att de faktiskt har mer än ett försumbart värde).
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min erfarenhet av Fluke är att de troligen håller att ramla ner från taket medan Biltemas (typ) tar en stund att samla ihop alla delar.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag bytte nyligen ut min Fluke T140. Isoleringen på kablaget vid ingången till provaren var uppfläkt. Men då var den använd nästan dagligen i ca 2 års tid.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Var det inte precis det jag skrev??yxis skrev:
Visa mig en sådan där dom specar att den kan avändas för att testa JFBer. Inte ens billiga uttagsprovare som är avsedda att testa JFBer fungerar pga konstruktionsfel från början!yxis skrev:
Hmm, det var ett långsökt argument...yxis skrev:Om man är hempulare så kan man nog faktiskt rädda livet på sig själv genom att tänka "den kostade bara 79:-" och låta bli att riskera att t.ex. ramla ner från taket för att fånga multimetern som är påväg att ramla ner. (Det här kan kanske låta som ett skämt, men jag menar allvar, en poäng med billiga verktyg är att man slipper tänka på att de faktiskt har mer än ett försumbart värde).
Jag blir fundersam över en annan sak. Hur länge har det sett ut sådär i skåpet? Satt mätaren där från början eller har den bytts till fjärravläst före eller efter allt kopplades in? Tycker att någon från elbolaget som kollat in i skåpet borde reagerat på hur det sett ut eller att plomberingarna varit borta. (Hos mig kommer de ut och kollar mätaren manuellt ibland trots att det är fjärravläst)
Lustigt sammanträffande! Jag bytte också min T140 häromveckan där isoleringen också har spruckit vid ingången, men som sagt den hade också brukats och misshandlats i c:a 2,5 år. Och det blev en likadan igen.Rikard Ågren skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden