Elinfo
Elinfo: [citat] Jepp självklart menar jag LED armatur och INTE chipet..
17 svar · 8,9k läst
O
Odjuret: De få saker man får göra med nödvändig kännedom kan man väl tänka är så att så länge det fungerar är det okej och du hade nödvändig kännedom om det går åt helvete så hade du det inte....
18 svar · 5,6k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Ingen aning faktiskt, Ahlsell kanske? Ska kolla med chefen var han har handlat.
13 svar · 3,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Tack för förklaringen. Vid likström brukar man ju ha en motvänd diod över spolen. Och vid växelström kan man en avstörningsfilter (RC-nät) över brytaren. Detta visste jag ju (och har använt), fast inte i går kväll...
14 svar · 11,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Spänningen = potentialskillnaden mellan två punkter.
13 svar · 18,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jo, iofs, men dussinet LED-konvertrar ställer sig lite dyrt. Jag tänkte fixa problemet med en central konverter.
7 svar · 2,2k läst
P
petersv: Kan vatten tränga in mellan betong och berg och sedan frysa lär det inte hålla så länge.
10 svar · 4,8k läst
M
matrix_nw: Tack Protte för det snabba svaret. Som du sa så fanns inget anslutet. Nu kokar kaffet på den nya spisen. Tack!
2 svar · 3,3k läst
W
warwick: [citat] Trådskaparen vill väl ha klinker på toaletten och tycker det är för kallt att stå på dem utan värme. Då är ju en liten vanlig matta på klinkena ett värmande alternativ till elvärme, vad du tycker är snyggt handlar väl tråden inte om.. :)
18 svar · 4,8k läst
D
Danne031: Ja :) Observera att nolla ska in på 2 ställen (spänning och D1), sen tändtråden från din återfjädrande på D2. Samt fast fas på spänning.
13 svar · 3,6k läst
·
O
Onkelborg: Ös på med ljus, man kan inte få nog av ljus när man ska jobba med något.
8 svar · 2,5k läst
D
Dening: aha ok där ser man va lite man vet hehe tackar
10 svar · 5,2k läst
D
Dontino: [citat] Det finns en viss sanning i det Du säger att halogen känns lite "stenålder". De LED jag har hittat kostar oftast 350 kr/st och uppåt, vilket känns lite dyrt. Hittade dessa LED istället: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146587266 Är det någon som har erfarenhet av dem?
12 svar · 6,8k läst
M
mrfrenzy: I vilket fall kommer du behöva en dosa i anslutning till ljusrelät för få har anslutning för två kablar, alltså blir det en femledare från dimmern till dosan som innehåller jord,nolla,fas,tändtråd från ljusrelä till dimmer, tändtråd från dimmer till lampa. Sen ansluter du en kabel vardera från ljusrelät och lampan till dosan. Edit: sen låter det ju som du ska ha glödljus på
4 svar · 2,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jo, fast det är ju inte allt för länge sen som bel. frågor faktiskt avhandlades här på elavdelningen. Delforumet bel. är relativt nytt. (Och det var först efter att jag hade efterfrågat en klistrad informationstråd om det nya delforumet som det börjades upptäckas. :)) //Patrik
5 svar · 705 läst
K
kalubah: Min andra tanke var ju att köpa en 20W möbelspot (finns det andra än G4 med hyfsat låg inbyggnad?). Jag lever med svagt ljus i ett år eller två. När tekniken hinner ifatt köper jag 6W G4 LED spottar och i sätter i dem (de borde väl lysa starkare än 20W halogen?). Det måste väl var ok?
3 svar · 2,3k läst
plaggis
plaggis: [citat] Det används väl för att det skall lösa ut om en 3-fasmotor tappar en fas och går i 2-fasdrift
9 svar · 10,6k läst
B
buildman: Du har rätt! Jag var förbi Elektroskandia idag och läste på uttaget: 16A - o så slank det genast ett par stycken i kundvagnen. Schneider har tydligen skrivit fel på hemsidan.
14 svar · 10,3k läst
E
elmont: Jacka ur åsarna och försök hålla lite koll på rören, eller så lägger du på en läkt (ca 25 mm) på åsarna
1 svar · 1,5k läst
E
elmont: Och ska du ha ett "vanligt" motorskydd står det på motorskyddet hur stark säkringen får vara för att motorskyddet inte ska förstöras vid kortslutning. Jag skulle gissa 4 eller 6 A
3 svar · 2,3k läst
svartöra
svartöra: När pinnen kommer ut tillräckligt långt på ena sidan är det en hävarm som lutar tillräckligt mycket. Det sitter en kvicksilverbrytare på hävarmen som då kopplar till lindningen som drar pinnen åt andra hållet. När den lutar åt andra hållet bryter kvicksilverbrytaren och armen byter riktning igen. Men om du inte ser den så är det nog en annan modell. Bifogar bild på min.
7 svar · 16,2k läst
·
S
sierra87: Jag skulle inte ta för givet att vanliga hushållsmaskiner stoppar för under- eller överspänning.
9 svar · 5,2k läst
electrocuted
electrocuted: skyddsjorden var ju något som växte fram "ur nollan" så småningom, det började med uttag med s.k. "skyddskontakt" som nollades direkt i vägguttaget, sedan utvecklades det till separata N och J ledare fram till central, där båda lades på samma huvudnollskena, sedan när jordledarna blev fler än en satte man allihop i en jordryttare som sattes på en skruv på huvudnollskenan, och
6 svar · 1,5k läst
Rrrrr
Rrrrr: Garo 1x25 E:2270961 höjd 37cm bredd 51,5cm
8 svar · 4,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: Ser ut som helt ok priser. Antar att dessa priser är inkl moms och inkl allt material som behövs till samt inkl arbete? Kanske är tex "dosspottar" dom menar med 12v 20W för 750kr. Blir svårt att sätta en "riktig" 12V spot med trafo för 750kr (borde bli som b2b2 säger dyrare än 230V 50W). Du kan ju sätta LED ljuskällor i dina 230V spottar sen då du är less att betala halva lönen till
2 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Finns väl inget lustigt i Norges system, det är väl bara det att en gång i tiden så valde man Y eller D. Detta system har visst funnits på 50-talet i Göteborg parallellt med 220/380, då gällde det att veta var man bodde. Protte
21 svar · 42,2k läst
A
A Bergman: Tycker helt klart att du ska ta dit en riktig firma. Och jag säger ifrån mig allt ansvar för vad du gör!. Annars lär du ta en multimeter och mäta spänning och koppla den ena "proben" (mätstickan) till riktig jord. sen mäta på alla kablarna och kolla vilka du har spänning på och vilken spänning du har. Den/dessa markerar du. sedan lär du ta reda på vilken kabel som går till
17 svar · 9,3k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Med en tex ABB frekvensare kan du mata den 1-fas och ta ut 3-fas. Koppla motorn D kopplad (ska se ut som III på plinten.)
13 svar · 6,3k läst
E
elmont: Klokt beslut.
18 svar · 6,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, i praktiken blir det en bygel där. Säg så här. Fas från säkring in på 2 och 3. Tändtråd till lampan på 1 Nolla till 4 (och till "andra sidan" lampan)
4 svar · 7,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.