25 180 läst ·
20 svar
25k läst
20 svar
Måste man ha orginal Ebeco termostat till golvvärmen?
Lyfter denna.
Köpte ny termostat efter det förra, nu har även denna termostat lagt av.
Vad händer om jag köper en Jula termostat för 149 kr och sätter dit i stället (Har tappat bort kvittot till den förra). Jag förstår inte hur detta funkar alls.
På vilket sätt blir golven växelvis kalla och varma, kan man inte bara skruva in en konstant temperatur på golvet t.ex?
Köpte ny termostat efter det förra, nu har även denna termostat lagt av.
Vad händer om jag köper en Jula termostat för 149 kr och sätter dit i stället (Har tappat bort kvittot till den förra). Jag förstår inte hur detta funkar alls.
På vilket sätt blir golven växelvis kalla och varma, kan man inte bara skruva in en konstant temperatur på golvet t.ex?
Om man har en rumstermostat blir tiden mellan från och tillslag mycket längre än med golvgivare, golvet måste först bli varmt och sedan värma hela rummet för att så småningom slå av. Golvet avger fortfarande värme och temperaturen stiger ett tag till när sedan golvet kyls av har rummet fortfarande "hög" temperatur och golvet hinner bli kallt långt innan rumstemperaturen blir så låg att termostaten slår till igen. Med en golvgivare blir golvet aldrig riktigt varmt eller kallt, termostaten slår till och från mycket oftare och värmen blir jämnare.
Vilken typ av golv har du?
Vilken typ av golv har du?
Klinker på trä gissar, lite osäker, det fanns när vi flyttade in.
Lite less på att byta Termostat (speciellt om kvittot är borta så det inte går på garantin). Är Ebecos termostater extra känlsliga för t.ex elpikar?
Just nu får man frostskador när man ska värma nattvällingen känns det som, klinker utan värme är inte skönt.
Lite less på att byta Termostat (speciellt om kvittot är borta så det inte går på garantin). Är Ebecos termostater extra känlsliga för t.ex elpikar?
Just nu får man frostskador när man ska värma nattvällingen känns det som, klinker utan värme är inte skönt.
Tyvärr verkar elektrikern ha gjort nån miss, jag kan itne ens hissa upp den gamla golvgivaren, den verkar sitta fast helt enkelt.
Jag ska prova att ringa Ebeco och höra om de kan ta min gamla på garantin trots avsaknaf av kvitto.
Jag ska prova att ringa Ebeco och höra om de kan ta min gamla på garantin trots avsaknaf av kvitto.
Gör ett hål i väggen vid golvet och ett i dosan och pilla ner givaren, sedan kan du laga väggen. Har du kaklat öppnar du väggen på utsidan eller pilla bort dörrfodret ta ett hål till dosan lägg givarledningen i mellan karm och regel. Tillbaka med fodret och allt är som nytt. Du kan även lägga givarkabeln i en minikanal som ligger mot dörrfodret. Behövs det kan man plocka bort en kakel/klinker platta och bila ett nytt spår. Allt som krävs är lite försiktighet och en bra fantasi 
Klicka här för att svara